کارگاه تخصصی «اصول و روشهای پاسخگویی به شبهات» با حضور طلاب سطوح دو و سه، جمعی از اساتید و کارکنان با هدف ارتقای توان علمی و مهارتی طلاب در شناخت مخاطب، تحلیل ریشههای شبهات و بهکارگیری روشهای مؤثر در پاسخگویی علمی و منطقی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/یزد، حجتالاسلام والمسلمین مسلم زمانیان، استاد حوزه و دانشگاه روز گذشته در کارگاه تخصصی «اصول و روشهای پاسخگویی به شبهات»، که در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد برگزار شد، به تبیین سه گام اصلی در فرآیند پاسخگویی به شبهات پرداخت و گفت: نخستین گام، شناخت دقیق مخاطب است که در آن باید به ویژگیهای شخصیتی، هویت، تعصبات و نیز اندیشه علمی او توجه شود.
وی گام دوم را شناخت ریشهها و علل شکلگیری شبهات برشمرد و افزود: برای فهم چرایی طرح پرسشها، باید به ادبیات و قرائن گفتاری و رفتاری مخاطب، شرایط روانی او و نیز زمینههای دینی و فکری توجه ویژه داشت.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه، به بیان روشهای مختلف پاسخگویی اشاره واظهار کرد: روشها در دو دسته کلی و اختصاصی قابل طرح هستند و در میان روشهای عمومی میتوان به کنترل هیجانات منفی، درخواست ارائه جایگزین از سوی مخاطب، تأثیرگذاری با زبان احساس و نیز کمک به حل شبهات سیاسی با نگاهی کلان و واقعبینانه اشاره کرد.
وی همچنین با تأکید بر ظرافت در مواجهه با مخاطبانی که از گرایشهای عاطفی و معنوی برخوردارند، خاطرنشان کرد: نباید به محبوب مخاطب حمله کرد، بلکه لازم است حال خوب او در گفتوگو حفظ شود و این حال خوب از باور یا رفتار نادرستش تفکیک شود. تغییر نظام ارزشی باید به صورت تدریجی صورت گیرد و در کنار آن، افزایش محبت و انس با خدا و اهلبیت(علیهم السلام) محور قرار گیرد.
حجتالاسلام والمسلمین زمانیان در بخش پایانی این کارگاه، با طرح و بررسی چند شبهه رایج، به صورت عملی شیوههای پاسخگویی مؤثر به مخاطب را آموزش داد.
انتهای پیام/
نظر شما