معاون آموزش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان گفت: طرح کادرسازی علمی مدارس علمیه خواهران استان هرمزگان در اجلاس مدیران و معاونان آموزش و اساتید این استان اجرا شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ هرمزگان، خانم ترکان معاون آموزش مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان با اشاره به برگزاری اجلاس مدیران و معاونان آموزش و اساتید گفت: در تاریخ ۲۳ شهریور ماه ۱۴۰۴، اجلاس مدیران و معاونان آموزش به همراه تمام اساتید مدارس علمیه خواهران این استان برگزار شد.
خانم ترکان افزود: با توجه به راهبرد «توسعه توانمندیهای علمی و مهارتی اساتید» در برنامه پنج ساله حوزههای علمیه خواهران کشور، این طرح با عنوان «کادرسازی علمی مدارس علمیه خواهران استان هرمزگان» با حضور مدیران، معاونان آموزش و اساتید مدارس علمیه خواهران استان هرمزگان برگزار گردید.

وی به اهمیت به کارگیری اساتید متعهد و کارآمد و شایسته در تدریس دروس حوزه علمیه خواهران اشاره کرد و اظهار داشت: در این طرح استانی، تمام اساتید در ۱۲ کادر علمی قرار گرفته و با حضور استاد و دبیر اجرایی به کار خود پرداختند.
خانم ترکان اضافه کرد: کادرهای علمی فقه، اصول، عقائد، فلسفه، منطق، ادبیات عرب، تاریخ، اخلاق، خانواده، دانشهای حدیثی، قرآن و روش تحقیق و سخنرانی از جمله کادرهای علمی مدارس علمیه خواهران استان هرمزگان هستند که با حضور اساتید در کارگروههای تخصصی خود پرداختند.
معاون آموزش به وظایف و تکالیف محول شده که با مشورت معاونان پژوهش و فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان به استاد و دبیر اجرای کادر علمی محول شده است، اشاره کرد و افزود: استاد کادر علمی وظیفه دارد با اساتید عضو کادر علمی همافزایی داشته باشد و زمینه ارتقای فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را فراهم کند.
وی با اشاره به محور آموزشی بیان کرد: یکی از مهمترین وظایف استاد کادر علمی، معرفی منابع درسی اعم از کتابهای کتابخانه و نرمافزارهای مرتبط است. همچنین لازم است اساتید در انجمنهای علمی عضویت داشته باشند و در صورت نبود عضویت، در روز اجلاسیه اقدام کنند.

خانم ترکان در ادامه افزود: «یکسانسازی سؤالات میانترم و پایانترم از دیگر وظایف مهم اساتید کادر علمی است. علاوه بر این، طراحی سؤالات تستی و تقسیم صفحات کتب درسی بین اساتید عضو کارد علمی برای طرح سؤالات تستی و تشریحی باید مورد توجه قرار گیرد.»
وی در بخش دیگری از سخنانش تشریح کرد: بررسی محتوای کتب درسی و ارسال پیشنهادات و انتقادات به مدیریت استان از وظایف اساسی استاد کادر علمی است. همچنین شناسایی و استعدادیابی طلاب برتر و معرفی آنان به مدرسه و استان، به همراه برگزاری کلاسهای تقویتی پیش از آزمون، از دیگر مسئولیتهای این بخش به شمار میآید.
معاون آموزش تأکید کرد: بهینهسازی فعالیتهای درسی در حوزههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، مأموریت کلان اعضای کادر علمی است و باید به عنوان یک راهبرد محوری دنبال شود.
خانم ترکان معاون آموزشی با تشریح وظایف دبیران اجرایی کادر علمی گفت: دبیران اجرایی ملزم به هماهنگی جلسات در هر دو هفته یکبار و تجمیع گزارش ماهانه جلسات به مدیریت استان هستند و در پایان هر جلسه، مصوبات شامل زمان، حاضرین، موضوع و نکات مطرحشده توسط اساتید جمعبندی و ارسال گردد.
خانم ترکان معاون آموزش در تشریح شیوه شناسایی عرصههای فعالیتهای درسی طلاب گفت: هر استاد میتواند بر اساس نمرات فعالیتهای کلاسی و با توجه به توانمندی و انتخاب خود، عرصههای مشخصی را برای ارزیابی طلاب انتخاب کند. این عرصهها در سه بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تعریف شده است.
وی با اشاره به عرصههای آموزشی افزود: طلاب میتوانند با فعالیتهایی همچون ارائه خلاصه درس، تهیه پاورپوینت، یا شرکت در المپیادهای علمی امتیاز آموزشی دریافت کنند.
معاون آموزش در ادامه به عرصه پژوهشی پرداخت و بیان کرد: ارائه کتاب، نگارش مقاله در سطوح مختلف علمی (دانشنامهای، تخصصی، ترویجی و پژوهشی)، نگارش مقالات سئو، شرکت در جشنوارههایی مانند علامه حلی، رشد و بانوی کرامت، حضور در مسابقات خلاصهنویسی، کرسیهای آزاداندیشی و عضویت در کانونها یا انجمنهای پژوهشی از جمله فعالیتهای پژوهشی محسوب میشود.
وی همچنین عرصه فرهنگی را تشریح کرد و گفت: در این بخش، استعدادیابی طلاب و هدایت آنان به حوزههای مورد علاقه مند مانند فضای مجازی، هنر، رسانه، تولید نرمافزارهای فرهنگی و بازیهای رایانهای، تبلیغ از طریق خطابه و سخنرانی، کلاسداری، پاسخگویی به مسائل دینی، مناظره، مشاوره عمومی یا بالینی، فعالیتهای قرآنی و نهجالبلاغه و همچنین مشارکت در امور خیریه و جهادی مورد توجه قرار گرفته است.
معاون آموزش در پایان تأکید کرد: هدف اصلی از این تقسیمبندی، ایجاد تنوع در فعالیتهای طلاب و توجه به استعدادها و علاقهمندیهای آنان در مسیر رشد علمی، پژوهشی و فرهنگی است.
خانم ترکان به مراسم افتتاحیه سال تحصیلی در این اجلاس اشاره کرد و بیان داشت: همراه با برگزاری اجلاس مدیران، معاونان آموزش و اساتید مدارس علمیه خواهران استان هرمزگان، مراسم افتتاحیه حوزههای علمیه خواهران کشور با حضور آیت الله عبادی زاده نماینده محترم ولی فقیه در استان، حجت السلام و المسلمین جناب آقای میرزاده، مسئول امور روحانیون استانداری و جناب آقای دکتر مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و طلاب مدارس علمیه خواهران بندرعباس، به صورت حضوری و برخط برگزار شد.
خانم ترکان در پایان افزود: در مراسم افتتاحیه، از شصت نفر از اساتید و چهل نفر از طلاب شاخص مدارس علمیه خواهران استان هرمزگان تقدیر به عمل آمد و ادامه طرح در بعد از ظهر با حضور اساتید هر درس در کادر علمی مربوط به خود، ادامه داشت که در مراسم اختتامیه، اساتید کادر علمی گزارشی از فعالیت های خود در طول اجلاس ارائه دادند.









انتهای پیام/
نظر شما