تشریح «برنامه‌های کلان مدیریتی» معاونت فرهنگی ـ تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران، با ارائه گزارشی به تشریح «برنامه‌های کلان مدیریتی» معاونت فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین آرش رجبی، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران، با ارائه گزارشی به تشریح «برنامه‌های کلان مدیریتی» معاونت فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران پرداخت و اظهار کرد: در مورد فعالیت های معاونت فرهنگی تبلیغی ما دو جنس فعالیت داریم یک سلسله فعالیت های درون گرا و یک سلسله فعالیت های برون گرا فعالیت‌های درون گرای ما ناظر به امر تربیت و فعالیت‌های برون گرا ناظر به امر تبلیغ است، اداره کل تهذیب و تربیت عهده دار فعالیت‌های درون گرا است یعنی مسائل تربیتی درون مدرسه که مخاطب آن طلاب هستند. برنامه‌های تهذیبی و تربیتی طلاب در ستاد ساماندهی، به استان ها ابلاغ و در نهایت اجرا می شود.

این اداره کل، یکی از بخش‌های کلیدی معاونت فرهنگی - تبلیغی حوزه علمیه خواهران است که پیشنهاد سیاست‌های کلان و برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت فرهنگی، تهذیبی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی طلاب و نیز هماهنگ‌سازی، نظارت و ارزیابی فعالیت‌های واحدهای علمی-تربیتی را برعهده دارد و مسئول طراحی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای امور تربیتی و اخلاقی در جهت ارتقای بینشی، انگیزشی و مهارتی طلاب، در ساحت‌های گوناگون است که سه اداره «معارف قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام»، «مطالعات و برنامه‌ریزی تربیتی» و «سبک زندگی و تعالی خانواده» انجام این مسئولیت‌ها را بر عهده دارند.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های اداره مطالعات و برنامه ریزی تربیتی طراحی برنامه‌های مختلف از جمله آماده سازی داوطلبان ورود به حوزه قبل از آغاز فعالیت‌های درسی، تحت عنوان «طرح اربعین تعالی» است که سال گذشته به صورت آزمایشی در تمام استان ها و در مدارس منتخب اجرا و ارزیابی شد که نتایج ارزیابی بسیار خوب و بیانگر موفقیت طرح بود. این طرح امسال با هماهنگی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه خواهران در آغاز سال تحصیلی جدید با ده‌درصد بیشتر اجرا خواهد شد. طرح اربعین تعالی یک سلسله آموزش‌هایی در راستای بینش افزایی، ایجاد و آگاهی بخشی در مورد حوزه‌های علمیه خواهران است که هویت و رسالت طلبگی و مهارت‌هایی را که برای شروع طلبگی لازم است به طلاب آموزش می‌دهد و باید طلاب ما نسبت به آن آگاهی داشته و به آن مجهز باشند.

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: فعالیت دیگری که در حین تحصیل جزو ابعاد عملیاتی‌سازی استانداردهای تربیتی معاونت فرهنگی تبلیغی محسوب می‌شود تشکیل حلقه‌های تربیتی در مدارس علمیه است که با تصویب آیین‌نامه و ابلاغ آن در استان‌ها فعال شده است که در حقیقت استمرار همان رسالتی است که در «طرح اربعین تعالی» شکل می‌گیرد، به معنای دیگر می‌توان گفت؛ دادن بینش‌ها، آگاهی‌ها در تمام ساحت‌های تربیتی (تربیت اعتقادی، تربیت اخلاقی، تربیت اجتماعی، تربیت سیاسی، تربیت زیست محیطی و...) که مقام معظم رهبری دامت برکاته در یکصدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم تحت عنوان حوزه پیشرو و سرآمد به آن اشاره فرمودند و حوزه را یک نهاد برون‌گرا و یک پهنه‌ی گسترده‌ای از رسالت‌ها خواندند که از مسائل اعتقادی، مسائل فردی، عبادی و... گرفته تا کنشگری‌های اجتماعی و مسئله طبیعت، محیط زیست، منابع طبیعی کنشگری می‌کند و این تکلیف گسترده‌ای است که ما در حیطه بلاغ مبین داریم و در عرصه تربیت و تهذیب نیز باید برونگرایی دیده شود.

وی مطرح کرد: آماده شدن برای کنشگری در عرصه حفظ محیط زیست و عرصه‌های مختلف در حوزه بهداشت، سلامت، برنامه‌های ورزشی، ساماندهی جلسات اخلاقی در مدارس علمیه و... نمونه‌ مواردی است که اداره مطالعات و برنامه ریزی تربیتی آن را دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های کلان مدیریتی معاونت فرهنگی و تبلیغی در اداره کل تهذیب و تربیت، ناظر به برنامه‌های  اداره سبک زندگی و تعالی خانواده است. یکی از برنامه‌های مهم این اداره در زمینه تشکیل و تحکیم خانواده و فرزندآوری، ساماندهی مشاوران مدارس است، اگر بخواهیم بیشتر به این موضوع بپردازیم باید گفت هرچند در گذشته مشاوران در مدارس علمیه فعالیت می‌کردند ولی به منظور ساماندهی مشاوران مدارس علمیه بر اساس آیین نامه مصوب جدید و توانمندسازی آنان، با اعلام فراخوان اول در سال ۱۴۰۳ جذب مشاور و برگزاری آزمون کتبی انجام شد که بعد از رسیدن منتخبین به مرحله مصاحبه و کسب حدنصاب قبولی، دوره آموزشی برای آنان برگزار گردید و در حال حاضر در مدارس علمیه مشغول به فعالیت هستند. برای بهره‌مندی همه مدارس علمیه از خدمات مشاوره امسال فراخوان دوم ساماندهی مشاوران ابلاغ شده و آزمون کتبی آن برگزار گردیده و مصاحبه علمی برای انتخاب افراد واجد شرایط در حال برگزاری است. برای پذیرفته شدگان نهایی دوره توانمندسازی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: جذب و ساماندهی مشاوران مدارس علمیه باعث شد که طرح ساماندهی و جذب را با جدیت دنبال کنیم تا احیانا اگر در این بین افرادی کارآمدی و توانمندی لازم را ندارند از این سیستم غربال شوند و افرادی که صلاحیت آنها احراز شده مشغول ارائه مشاوره در مدارس علمیه باشند.

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران مطرح کرد: فعالیت‌های دیگری در این اداره برای تحکیم خانواده، تعالی خانواده و مقابله با آسیب های مرتبط با خانواده مانند طلاق عاطفی و حقوقی دنبال می‌شود. در این خصوص کاربرگهایی به مدارس علمیه سراسر کشور ارسال و گزارشات دریافتی، جمع‌بندی شده است.

از جمله طرح های مرتبط با اداره سبک زندگی و تعالی خانواده، طراحی و اجرای مدل دینی تشکیل و تحکیم خانواده و فرزندآوری در حوزه های علمیه خواهران است که در این خصوص کارگروه تخصصی مربوطه تشکیل شده و قالب طرح پژوهشی، عملیاتی و اجرایی مشخص شده که در حال تدوین است.

برنامه دیگر این اداره طراحی الگوی مولفه‌های سبک زندگی دینی است که در این خصوص نیز کارگروه تخصصی مربوطه تشکیل شده و برای سال جاری یکی از مؤلفه‌های سبک زندگی که برای طلاب اولویت بیشتری دارد انتخاب شده و گام‌های بعدی این پروژه پژوهشی و عملیاتی در حال اجرا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی عنوان کرد: اداره سوم معارف قرآن و اهل بیت(ع) نام دارد که به منظور توسعه فرهنگ‌سازی، آموزش، تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام، اعتلای دانش، ایمان و بصیرت دینی طلاب از طریق تشکیل کانون های قرآن و عترت نورالثقلین در سطح مدارس، ایجاد شده است  که حدودا در ۳۵۰ مدرسه علمیه در سطح کشور، کانون های قرآن و عترت نورالثقلین شکل گرفته است که به تناسب و موقعیت‌های زمانی و فرصت‌های دینی، آموزش و ترویج معارف قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام را راهبری می کنند و مهارت‌های قرآنی، علوم قرآن و معارف اهل بیت را آموزش می‌دهند. از فعالیت‌های عمده کانون‌های نور الثقلین تشکیل جلسات خانگی قرآنی است.

اهم برنامه ها و فعالیت هایی که در اداره معارف قرآن و اهل بیت(ع)  انجام شده، عبارت‌اند از:

  1. دوره تربیت مدیر قرآنی: دوره تربیت مدیر قرآنی، یک دوره ‌آموزشی، مهارتی و کنشگری است که در راستای توانمندسازی و ارتقای سطح دانش و مهارت مدیریتی و نگرش حرفه ای مسئولان کانون های قرآن و عترت نورالثقلین با حضور ۱۰۰ مسئول کانون برگزار گردید.
  2. دوره تربیت مبلغ حفظ قرآن کریم: این دوره در راستای توانمندسازی مسئولان کانون‌های نورالثقلین و به‌منظور تربیت نیروی مبلغ و گفتمان‌ساز در زمینه حفظ و معارف قرآن کریم و آشنایی اجمالی فراگیران با دانش تأثیرگذار در محتوای سخنرانی و روش‌های تبلیغ در عرصه حفظ قرآن با حضور ۷۰ فعال قرآنی برگزار شد.
  3. دوره تربیت ممتحن قرآن کریم: این دوره با هدف آموزش ممتحنین مجرب و متخصص به منظور انجام داوری مسابقات قرآنی در حوزه های علمیه خواهران، به میزبانی ۵ استان اصفهان، فارس، هرمزگان، اردبیل و قم با حضور ۲۲۰ حافظ برگزار شد.
  4. دوره تربیت مربی تجوید قرآن: این دوره با هدف تأمین نیروهای متخصص و مجرب  و تقویت بنیه علمی و مهارت تدریس اساتید و مربیان تجوید، به میزبانی سه استان اصفهان، همدان و زنجان با حضور ۱۲۰ طلبه برگزار شد.
  5.  دوره تربیت معلم حفظ قرآن کریم: این دوره با  هدف تربیت  مربیان مجرب و کارآزموده جهت برگزاری کلاس‌های حفظ قرآن کریم و آموزش طلاب گرامی با حضور ۲۱۴ حافظ برگزار شد.
  6. تدوین آیین‌نامه کانون‌های قرآن و عترت نورالثقلین: این آیین‌نامه، ذیل برنامه پنج ساله حوزه‌های علمیه خواهران و به منظور «زمینه‌سازی توسعه کمی و کیفی مراکز و تشکل‌های فرهنگی و تبلیغی» تحت راهبرد «توسعه، ارتقا واستانداردسازی زیرساخت‌ها»، تدوین و در کمیسیون تخصصی فرهنگی - تبلیغی دبیرخانه شورای علمی تربیتی تصویب شد و جهت طی روند اخذ مجوز شورای اعطا، به شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران ارسال گردید.
  7. طرح بشری: طرح "اختصاص یک روز در هفته به حفظ قرآن کریم" با عنوان طرح بشری با هدف تربیت حافظان قرآن از میان طلاب، کادر، اساتید، پیرو تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج و توسعه حفظ قرآن و تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم با مشارکت ۲۱۵ مدرسه علمیه و ماحصل ۱۱۰۰ نفرجزء حافظ برگزار گردید.
  8. زندگی با آیه ها: طرح ملی «زندگی با آیه‌ها» با محوریت اندیشه‌های مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در قالب ۷۵۰۰۰ محفل خانگی قرآن کریم، توسط کانون‌های نورالثقلین و اعزام فعالان قرآنی به منازل، حسینیه‌ها و ...، به‌صورت جزء‌خوانی قرآن و نیز حفظ و تفسیر آیات برگزیده از هر جزء، در ماه مبارک رمضان هر سال برگزار شده است.
  9. شناسایی و ساماندهی حافظان قرآن کریم: فراخوان شناسایی و ساماندهی حافظان، به‌منظور تشویق و توجه بیشتر طلاب به حفظ قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، از میان طلاب حضوری جاری، اساتید فعال و مبلغات فعال در عرصه تبلیغ دینی جهت دریافت هدیه تکریم دفتر مقام معظم رهبری(دام ظله)، انجام و حدود ۷۰۰ نفر حافظ، حایز دریافت هدیه گردیدند.
  10. آسیب شناسی و تدوین نظام مسائل فعالیت‌های قرآنی: جهت آگاهی از وضعیت فعالیت کانون‌های نورالثقلین، آسیب‌شناسی و تدوین نظام مسائل فعالیت‌های قرآنی مدارس علمیه، طراحی و ابلاغ گردید و بعد از جمع‌بندی و بررسی اطلاعات دریافتی، نسبت به ارائه بسته اقدام و راهکارهای ارتقایی اقدام شد.
  11. سلسله نشست‌های دانش افزایی معارف اهل بیت(علیهم السلام): نشست‌های دانش‌افزایی معارف اهل‌بیتb، با هدف روزآمد و کارآمدسازی فهم معارف دینی باتوجه به تحولات و نیازهای جامعه و آشنا نمودن طلاب با روش‌های انتقال مفاهیم معارف اهل‌بیت؛b تحت عناوین نشست های تخصصی معارف فاطمی، معارف مهدوی، معارف صادقی، معارف غدیر برگزار می‌گردد. این نشستها، هم زمان با ایام و مناسبت‌های مذهبی در استان های سراسر کشور با همکاری موسسه خاتم النبیین (ص) و بنیاد بین‌المللی امامت برگزار می شود.
  12.  جشنواره برترینهای قرآنی: این جشنواره به منظور تقدیر و تجلیل از برترین‌های طرح بشری، کانون‌های نورالثقلین و طلاب فعال در فضای مجازی، توسط ستاد در شهر مقدس قم برگزار گردید که در طی دو سال اخیر، از ۲۰ کانون برتر، ۱۵ فعال فضای مجازی قرآنی، ۱۳ مدرسه علمیه و ۴۸ حافظ قرآن در طرح بشری، با اهدای لوح تقدیر، تندیس و جوایز نقدی تجلیل شد.
  13. مسابقه طرح و ایده های قرآنی «تراث القرآن»: با توجه به جایگاه والای قرآن در حوزه های علمیه خواهران و ضرورت جذب مخاطبان به برنامه‌های قرآنی، با هدف جمع‌آوری ایده‌های نو و بهره‌برداری از پیشنهادات و نظرات کارشناسان در حوزه برگزاری طرح و برنامه‌های قرآنی و در راستای تحقق اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای حوزه‌های علمیه خواهران، فراخوان مسابقه طرح و ایده‌های قرآنی با توجه به نیاز استان‌ها و مدارس علمیه و با رویکردی خلاقانه و نوآورانه، در دستور کار معاونت فرهنگی- تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران قرار گرفته است که ماحصل آن ارائه طرح از سوی فعالان قرآن سراسر کشور بوده است.
  14. دوره طلیعه داران ظهور: موسسه طلیعه داران ظهور، تحت اشراف آیت‌الله شیخ محسن اراکی(حفظه الله) طبق تفاهم‌نامه با حوزه‌های علمیه خواهران، سلسله دوره‌های آموزشی و ارتقایی را با هدف گسترش و تعمیق باورهای دینی در سراسرکشور و ارتقاء سطح دانشی و بینشی طلاب، ویژه مبلغین و مسئولین و اعضای کانون‌های قرآن و عترت نورالثقلین، به صورت مجازی، آفلاین و رایگان همرا با ارائه گواهی برگزار می‌نماید که معاونت فرهنگی طی ابلاغ به مدیریتهای استانی نسبت به اطلاع رسانی به موقع به طلاب جهت شرکت در این دوره های اقدام کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از رسالت‌های مهم معاونت فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران ماموریت تبلیغ است که از سه سال گذشته موضوع تبلیغ در دو اداره کل ساماندهی شده است و پیشتر نیز در مجموعه معاونت فرهنگی یک اداره کل مامور تبلیغ وجود داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی گفت: در ساختار جدید حوزه‌های علمیه خواهران که خیلی منطقی و علمی در سال ۱۴۰۱ صورت گرفته است، معاونت فرهنگی و تبلیغی بر اساس سند چشم انداز، برنامه پنج ساله اول و نیز بر اساس مصوبه ۴۸ و با مطالعاتی که انجام داد بنا را بر آن گذاشت تا وظایف بر زمین مانده متولی پیدا کند و عملیات تبلیغ عالمانه‌تر، چابک تر و قوی تر دنبال شود بنابراین مجموعه فرآیند تبلیغ در حوزه علمیه خواهران در معاونت فرهنگی تبلیغی در دو اداره کل دیگر مورد تصویب قرار گرفت که اداره کل مطالعات و مهندسی فرهنگی یکی از این دو اداره کل است و مطالعات پشتیبان عملیات تبلیغ را عهده دار است و به مسئولیت‌هایی از قبیل تدوین نظام فرهنگ و تبلیغ، نیازسنجی فرهنگی و تبلیغی، آسیب شناسی فرهنگی و تبلیغی، طراحی الگوی فرهنگ سازی اسلامی، تدوین و طراحی اطلس فرهنگی، طراحی الگوی توزیع کنشگران تبلیغی در سراسر کشور، رصد فرهنگی، آینده‌پژوهی فرهنگی و ... می‌پردازد.

مهم ترین مأموریت­ها و برنامه­های اداره کل مطالعات و مهندسی فرهنگی عبارت است از:

  1. طراحی و بهینه‌سازی نظام فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران؛
  2. طراحی اطلس فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران؛
  3. رصد، پایش و تحلیل فرهنگی اجتماعی در چارچوب نظام فرهنگی تبلیغی؛
  4. نیازسنجی فرهنگی تبلیغی در چارچوب نظام فرهنگی تبلیغی؛
  5. آینده‌پژوهی تحولات فرهنگ دینی در جامعه در چارچوب نظام فرهنگی تبلیغی؛
  6. طراحی الگوهای فرهنگ سازی اسلامی و تهیه سند مطالعاتی؛
  7. تعریف و تبیین نقش­های اجتماعی کنشگران فرهنگی تبلیغی و پیشنهاد راهکارهای ارتقاء؛
  8. پیامدسنجی، ارزیابی و ارزشیابی اجرای برنامه­های فرهنگی تبلیغی.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران مطرح کرد: اداره کل مطالعات و مهندسی فرهنگی شامل اداره مطالعات فرهنگی و اداره پایش و پیامدسنجی است و بحمدالله در این اداره کل که یک اداره کل تاسیسی است در سه سال گذشته دستاوردهای بسیار خوبی را کسب کردیم که در تاریخ حوزه علمیه خواهران محقق نشده است، مانند تدوین نظام فرهنگ و تبلیغ که از اهداف و راهبردها و برنامه های سند برنامه پنج ساله حوزه علمیه خواهران بود و با تلاش گروه تخصصی که عمدتا از بخش معاونت فرهنگی و تبلیغی بودند به ثمر و سرانجام رسید.

مهم ترین برنامه ها و فعالیت هایی که در اداره مطالعات فرهنگی انجام شده، عبارت است از:

  1. تهیه نظام فرهنگ و تبلیغ: در این نظام، ساحت‌های تبلیغی، مؤلفه‌های تبلیغ، نقش­ها، نقش‌آفرینان، تعاملات و داد و ستد تبلیغی، ضوابط تبلیغ مشخص شده است و نقشه راه روشنی برای عرصه تبلیغ است.
  2. تدوین کتاب تجربه نگاری بانوان مبلغ موفق: روایت الگوی کنشگری تبلیغی مطلوب با نگاهی به شیوه ها، چالش ها، راهکارها و موفقیت ها: در این کتاب، با مصاحبه از بانوان مبلغ موفق، اصول و شیوه تبلیغ در عرصه‌های مختلف مانند تبلیغ عمومی در فضاهای زنانه، تبلیغ در عرصه دانش آموزی و دانشجویی ارائه شده است. همچنین چالش‌هایی که آنها در عرصه تبلیغ میدانی با آنها روبه‌رو بودند بررسی شده و راهکارهای برون رفت از چالش ها ارائه شده است. این کتاب در فرآیند چاپ قرار دارد.
  3. تدوین کتاب تجربه نگاری تبلیغی هویت دخترانه: این کتاب با هدف ارائه شیوه‌ها و اصول تبلیغ در عرصه دختران و ارائه چالش ها و راهکارها، در حال تدوین است، تا کتاب راهنمایی برای تبلیغ میدانی بانوان مبلغ باشد.
  4. اجرای طرح مطالعاتی و کاربردی نیازسنجی فرهنگی تبلیغی به تفکیک استان ها: در سال ۱۴۰۲ این نیازسنجی انجام شد که در این کار مطالعاتی، علاوه بر احصاء نیازهای آموزشی و مهارتی مبلغان بر اساس اقتضائات هر استان، آسیب‌های اجتماعی هر استان و نیز نیازها و امکانات تبلیغی استان‌ها به تفکیک بررسی و پژوهش شده است. این طرح با هدف تربیت مبلغ تخصصی و عمومی بر اساس نیازها و اقتضائات هر استان انجام شده است.
  5. اجرای طرح مطالعاتی و کاربردی نیازسنجی تبلیغ تخصصی عرصه کودک و نوجوان: در سال ۱۴۰۳ این نیازسنجی انجام شد. با توجه به اینکه بیش از ۱۰ هزار مبلغ طرح امین داریم، این نیازسنجی آموزشی و مهارتی تخصصی به منظور «تربیت مبلغ تخصصی عرصه کودک و نوجوان» انجام شده است. در این پژوهش، تمام سرفصل های آموزشی و مهارتی مورد نیاز و به تفکیک تربیت مبلغ کودک و تربیت مبلغ نوجوان و ساعات آموزشی مورد نیاز و اساتید توانمند، ارائه شده است.
  6. اجرای طرح مطالعاتی و کاربردی نیازسنجی توسعه فردی مبلغان: این نیازسنجی با هدف استعدادسنجی مبلغان و هدایت شغلی در ابتدای ورود به عرصه تبلیغ و رشد و تقویت استعداد آنها در سال ۱۴۰۴ در دست انجام است. در فاز بعدی، اجرای این استعدادسنجی به صورت سامانه‌ای پیگیری خواهد شد.
  7. تدوین کتاب الگوی نهادینه کردن حجاب و عفاف در جامعه: در این کتاب مبتنی بر آیات و روایات و نیز مباحث فقهی و فلسفی، مبانی حجاب و عفاف بررسی شده است، سپس عوامل مؤثر بر حجاب و عفاف، عواملی که زمینه ساز ترویج و رشد بیشتر حجاب و عفاف در جامعه هستند و عوامل مانع پرداخته شده است و نیز مبتنی بر روش داده بنیاد، الگوی مفهومی و نظریِ طریقه نهادینه شدن حجاب و عفاف در جامعه ارائه شده است. در نهایت، مبتنی بر الگوی مفهومی، مأموریت‌ها و برنامه‌های عملیاتی حوزه‌های علمیه برای نهادینه کردن حجاب و عفاف به رشته تحریر در آمده است. این کتاب در فرآیند چاپ قرار دارد.
  8. تهیه کتاب منبرهای تبلیغی در عرصه حجاب و عفاف: این کتاب با هدف تهیه منبرهای محتوایی آماده برای مبلغان در عرصه حجاب و عفاف تدوین شده است و در فرآیند تدوین نهایی و چاپ قرار دارد.
  9. تهیه کتاب آیات و روایات حجاب و عفاف و پاسخ به شبهات مهم: این کتاب با هداف تهیه مواد تبلیغی برای مبلغان و نیز طلاب و عموم مردم تهیه و تدوین شده است و به شبهات مهم عرصه حجاب و عفاف پاسخ می دهد که در فرآیند چاپ قرار دارد.
  10. تهیه طرح مطالعاتی اطلس فرهنگی تبلیغی: در این طرح مطالعاتی، در دو بخش جمعیت شناختی و عرصه فرهنگی تبلیغی، اطلاعات و آمار مورد نیاز مبلغان و برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران تبلیغی آمده است. در فاز بعدی، تهیه فرم های اطلاعاتی سامانه‌ای و نیز تهیه زیربخش سامانه ای و... در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: مهم ترین برنامه ها و فعالیت هایی که در اداره پایش و پیامدسنجی انجام شده، عبارت است از:

  1. آسیب‌شناسی تبلیغی:

در حوزة آسیب‌شناسی تبلیغی تاکنون دو پژوهش میدانی انجام شده است:

آسیب‌شناسی حوزه‌های علمیه خواهران در حوزه تبلیغ دینی

آسیب‌شناسی تبلیغ در حوزه‌های علمیه خواهران در سال  ۱۴۰۲ به صورت میدانی و از طریق مصاحبه علمی با ۱۱۷نفر از مدیران و معاونان فرهنگی مراکز مدیریت استانی و مبلغان منتخب در ۲۸ استان انجام شده و تحلیل داده‌ها نیز با روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. در این پژوهش به بررسی آسیب‌های موجود در عرصة تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران، عوامل این آسیبها و و راهکارهای پیشنهادی در سه حوزة سازماندهی، توانمندسازی و پشتیبانی مبلغین پرداخته شده است.

براساس یافته‌های پژوهش، بیشترین آسیب‌ها در حوزۀ حمایت و پشتیبانی از مبلغان بوده که سایر حوزه‌ها را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. مهمترین آسیب‌های موجود، شامل فقدان منابع ثابت مالی جهت حمایت از مبلغان و درنتیجه، عدم حمایت مالی و محتوایی مستمر و نظام‌مند از مبلغان، فقدان نظام جامع سازماندهی و توزیع مبلغان و محصولات فرهنگی-تبلیغی؛ فقدان سازوکار تخصصی ارزیابی و بازخوردگیری تبلیغ، ضعف توانمندی علمی و محتوایی مبلغان، نبود شبکه مبلغان و تشکیلات مستقل تبلیغی بوده است که راهکارهایی چون جذب بودجه‌های پایدار برای مبلغان تخصصی، ایجاد بسترهای جدید تبلیغی از طریق گسترش تعاملات پایدار وبلند مدت با نهادهای همسو، رتبه بندی مبلغان براساس توانایی تبلیغی و ایجاد بانک اطلاعاتی برای مبلغان و تاسیس کانون مبلغان ارائه شده است.

آسیب‌شناسی تبلیغ کودک و نوجوان در مدارس آموزش و پرورش از منظر کنشگر حوزوی

در سال ۱۴۰۳ دومین پژوهش آسیب‌شناسی برنامه‌های فرهنگی تبلیغی با تمرکز بر موضوع تبلیغ در مدارس آموزش و پرورش انجام شد. این پژوهش با توجه به مؤلفه‌های خاص فرهنگ‌پذیری و جامعه‌پذیری و عوامل و زمینه‌های دخیل در این موضوع، یعنی مقطع کودکی و نوجوانی، مدارس آموزش و پرورش، تبلیغ دینی و حوزه‌های علمیه خواهران که نقش خاصی در انتقال و نهادینه‌سازی ارزشها و هنجارهای دینی و مذهبی دارند، صورت گرفته است. این پژوهش از طریق مصاحبه علمی با مبلغان فعال و دغدغه‌مند در عرصه کودک و نوجوان در مدارس آموزش و پرورش از استان‌های مختلف کشور صورت گرفته و تحلیل داده‌ها نیز با روش تحلیل مضمون و استخراج کلان‌مقولات به‌عنوان محورهای مهم آسیب‌شناختی، ازجمله آسیب‌های مدیریتی، مهارتی،‌ حمایت و پشتیبانی، تعاملات سازمانی و... انجام شده است.

  1. آینده‌پژوهی فرهنگی-تبلیغی

برنامه آینده‌پژوهی فرهنگی-تبلیغی نیز در قالب‌های مختلف اجرا شده است:

الف) دوره‌ها و کارگاه‌های آشنایی با آینده‌پژوهی فرهنگی تبلیغی

«آینده‌پژوهی فرهنگی-تبلیغی» با هدف  تعامل با مدیریت‌های استانی، ایجاد شبکه ملی پژوهشگران و تربیت پژوهشگر این حوزه دانشی صورت می‌گیرد. اداره پایش و پیامدسنجی با اجرای  دوره آموزشی آشنایی با دانش آینده‌پژوهی، قریب به ۱۶۰  نفر  از اساتید و طلاب پژوهشگر خواهر از سراسر کشور را در این حوزه آموزش داده است. این دوره توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر کوهی طی ده جلسه درسی  برگزار شد و شرکت‌کنندگان پس از موفقیت در آزمون های دروس و آزمون جامع پایانی، گواهی پایان دوره را دریافت می‌کنند. در همین راستا، کارگاه‌های تخصصی آینده‌پژوهی فرهنگی تبلیغی نیز با شرکت قریب به ۷۰ نفر  از اساتید و طلاب پژوهشگر سراسر کشور از تخصص‌ها و زمینه‌های پژوهشی مختلف طی ۲۲ ساعت به صورت مجازی برگزار شده است.

ب) آینده‌پژوهی تحولات نسلی دختران نوجوان و کارکرد تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران

«آینده‌پژوهی تحولات نسلی دختران نوجوان و کارکرد تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران»، عنوان پژوهشی است که به شناسایی سناریوهای پیشروی این موضوع و نحوه مواجهه تبلیغ دینی با این مسئله می‌پردازد تا تبلیغ دینی بتواند. این پژوهش با بهره‌گیری از روش‌های آینده‌پژوهانه و از طریق مصاحبه و پنل نخبگانی با اساتید و نخبگان عرصه تبلیغ و تحولات نسلی، انجام شده و در پایان چهار سناریوی محتمل شناسایی و تبیین شده است و راهبردهای تحقق سناریوی مطلوب و نیز مواجهه با هر سناریو برای تبلیغ دینی حوزه های علمیه خواهران بیان گردیده است.

  1. برنامه رصد فرهنگی-تبلیغی

با توجه به اهمیت و ضرورت انجام پژوهش‌های میدانی جهت ارتقای اثربخشی برنامه‌های تبلیغ دینی  و شناسایی آسیب‌ها و مسائل فرهنگی-اجتماعی و برنامه‌ریزی متناسب با آن، اداره پایش و پیامدسنجی به رصد وضعیت فرهنگی و مسائل مرتبط با تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران پرداخته است. در راستای این برنامه نیز دو فعالیت مهم زیر انجام شده است:

الف) برگزاری دوره رصد فرهنگی با تمرکز بر پژوهش پیمایشی

دوره رصد فرهنگی با بهره‌گیری از اساتید تراز اول کشور با تمرکز بر انجام پژوهش‌های پیمایشی به صورت کارگاه حضوری برگزار شده و صوت ضبط‌شده این کارگاه‌ها نیز در بستر سامانة سیما در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است که می‌توانند با شرکت در آن و گذراندن آزمون نهایی، گواهی آن را نیز دریافت کنند. هدف از برگزاری این کارگاه، تقویت و توانمندسازی طلاب در عرصه پژوهش‌های میدانی و اجرای پیمایش‌های استانی در حوزة آسیب‌های اجتماعی-فرهنگی است.

ب) انجام پژوهش‌های پیمایشی و رصد فرهنگی استانی

اداره پایش و پیامدسنجی همچنین به اجرای پژوهش میدانی می‌پردازد که ضمن رصد و شناسایی وضعیت فرهنگی-اجتماعی مناطق مختلف کشور، تلاش دارد تا پژوهشگرانی را نیز در سطح ستادی و استانها تربیت کرده و در سالهای آتی از ظرفیت آنان بهره ببرد. همچنین در این فرایند، بنیه پژوهشی مراکز استانی و شهرستانها در حوزه پژوهشهای کمی و کیفی اجتماعی تقویت شده و زمینه رایزنی و تعامل علمی-فرهنگی آنان با سازمانها و نهادهای بیرونی فراهم خواهد شد. در همین راستا، نخستین پژوهش میدانی با موضوع «سنجش نگرش دختران متوسطه اول و دوم به حجاب» در سه استان اجرا شده است.

  1. طراحی الگوی توزیع کنشگران فرهنگی-تبلیغی در حوزه‌های اجتماعی

«طراحی الگوی توزیع کنشگران فرهنگی در حوزه‌های اجتماعی» در برنامه فرهنگی تبلیغی ۵ ساله مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران براساس سه شاخص زیر انجام شده است:

۱. آسیب‌های فرهنگی-اجتماعی استان؛

۲. تعداد مبلغین کل استان؛

۳. نیازهای آموزشی-مهارتی تبلیغ تخصصی استان.

بر این اساس، با در نظر گرفتن ده آسیب فرهنگی- اجتماعی و ده نیاز نخست هر استان در حوزۀ تبلیغ تخصصی، تعداد کنشگران در ده دورۀ اولویت‌دار برای هر استان توزیع شده است.

  1. تدوین آئین نامه قرارگاه‌های فرهنگی تبلیغی

براساس تکلیف برنامه ۵ ساله حوزه‌های علمیه خواهران، تشکیل قرارگاه‌های فرهنگی در مدارس حوزه‌های علمیه، در راستای تقویت نیروی فرهنگی-تبلیغی بوده و امری مبارک خواهد بود؛ بدین منظور، اداره پایش و پیامدسنجی، در راستای استانداردسازی زیرساخت‌های فرهنگی تبلیغی آئین‎‌نامه قرارگاه‌های فرهنگی تبلیغی را تدوین کرده است.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: وظیفه اجرا و عملیاتی کردن رسالت تبلیغ را اداره کل دیگری به نام اداره کل شبکه سازی و راهبری فرهنگی تبلیغی عهده‌دار است. این اداره کل که فرآیند معنادار و منطقی تبلیغ را مدیریت می کند سه اداره ذیل آن فعالیت می‌کنند، وظیفه اداره سازماندهی و شبکه سازی در این اداره کل سازماندهی در بستر زیرساخت سامانه نجم بر اساس آموزش ها، توانمندسازی و اطلاعات ثبت شده در سامانه است، که مبلغین با حضور در سامانه و دیدن آموزش‌های مورد نیاز می‌توانند گواهینامه خود را دریافت کنند، یکی دیگر از کارهای مهم و عمده ای که در اداره سازماندهی و شبکه سازی رقم خورده است، ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی در مدارس علمیه است، به تعبیری عملیات تبلیغی مدرسه محور که همه ظرفیت های کنشگری مدارس علمیه ما در این قرارگاه ها با یکدیگر هم‌افزا می‌شوند و با نهادهای دیگری که در آن زیست بوم مستقر هستند از جمله حوزه برادران، قرارگاه نماز جمعه و ... تعامل می‌کنند.

وی بیان داشت: ۲۵۰ مدرسه علمیه حوزه‌های علمیه خواهران به عنوان قرارگاه فرهنگی شناسایی شدند و حدود ۱۵۰۰ تشکل که از جمله آنها سازمان های مردم نهاد دانش آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران است مشغول به فعالیت در زمینه های پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی و عرصه های کنشگری و فعالیت های فرهنگی تبلیغی هستند، همچنین بسیج طلاب، مرکز نیکوکاری و مشاوران جزو ظرفیت های قرارگاه ها محسوب می‌شوند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی به بیان فعالیت‌های اداره حمایت و تعاملات پرداخت؛

اعزام مبلغ خواهر

 اعزام مبلغ خواهر از سوی حوزه های علمیه خواهران در مناسبت های مختلف، اقدامی ارزشمند در راستای ترویج دین، تقویت بنیان خانواده و ارتقای سطح آگاهی و بصیرت جامعه محسوب می شود. باتوجه به این که بخش قابل توجهی از جامعه را بانوان تشکیل می دهند، نیازهای دینی و فرهنگی خاصی برای آن ها وجود دارد که پاسخگویی به این نیازها، مستلزم حضور مبلغ خواهر است. 

در بسیاری از مناسبت ها و محافل زنانه، حضور مبلغ آقا به لحاظ شرعی و عرفی امکان پذیر نیست یا با محدودیت هایی مواجه است؛ بنابراین، اعزام مبلغ خواهر به یک ضرورت تبدیل می شود. اهداف اعزام مبلغ خواهر شامل تبیین و ترویج معارف اسلامی اصیل از طریق آموزش احکام و مسائل شرعی با رویکردی تخصصی و زبانی متناسب، تفسیر و تبیین قرآن و حدیث با استفاده از منابع معتبر و معرفی سیره و زندگانی اهل بیت(ع) به ویژه حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) با هدف تربیت دینی و اخلاقی بانوان است همچنین، پاسخگویی به شبهات و چالش های فکری از طریق مقابله با تهاجم فرهنگی و پاسخ منطقی و مستدل به شبهات و افکار انحرافی، تحلیل و تفسیر روی دادهای اجتماعی و سیاسی از منظر دینی و تقویت باورهای دینی از طریق طرح مباحث اعتقادی و پاسخ به سوالات از دیگر اهداف اعزام مبلغ خواهر است. 

در یک نمای کلی، فعالیت های اعزام مبلغ خواهر شامل: 

اعزام هزاران نفر از طلاب خواهر در مناسبت های ملی؛ به ویژه در دهه فجر

اعزام بیش از سه هزار نفر از طلاب خواهر کشور به مناسبت ایام فاطمیه

اعزام مبلغین فعال خواهر در مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور

اعزام بیش از هزار نفر مبلغ به همراه تأمین محتوا برای برگزاری پرشور انتخابات مجلس

اعزام ۱۱۰ نفر از مبلغین زبان دان و مجرب به کشور عراق و تشکیل موکبهای خدمت رسانی در ایران و عراق در ایام پیاده روی اربعین و همکاری با سازمان زندان ها برای استفاده از ظرفیت مبلغین در زمینه های تبلیغی ، مشاوره، آموزش قرآن و ... با انعقاد توافقنامه و برگزاری کلاس های آموزشی در استان های قم و چهارمحال وبختیاری است. 

مسابقه کشوری کتاب خوانی «هوای حوا»

 در راستای افزایش آگاهی و تبیین اهمیت حجاب در جامعه، مسابقه بزرگ کتاب خوانی با عنوان «هوای حوا» به همت معاونت‌های فرهنگی حوزه های علمیه کشور برگزار شد. این مسابقه با همکاری وزارت کشور و کانون های دانش آموختگان در تمامی استان ها به اجرا در آمد و هدف آن ارتقای سطح آگاهی عمومی درباره جایگاه حجاب در آموزه های دینی و تأکید بر جنبه‌های معنوی و روحانی آن بود. 

توسعه فرهنگ اجتماعی از طریق برگزاری همایش های ملی و بین‌المللی تبلیغی

در دنیای امروز، با پیچیدگی های فرهنگی و اجتماعی روبه رشد، برگزاری همایش های فرهنگی با موضوعات گوناگون، به عنوان یک ضرورت اجتماعی و فرهنگی، اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. این همایش ها، با ایجاد فضایی برای تبادل نظر و تجربیات میان کارشناسان، اندیشمندان، فعالان فرهنگی و عموم علاقه‌مندان، نقش مهمی در تقویت انسجام اجتماعی و ارتقای سطح آگاهی جامعه ایفا می کنند. 

اعزام گسترده مبلغین خواهر به پیاده روی اربعین (در تعامل با ستاد اربعین)

در راستای تعامالت سازنده معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران و ستاد اربعین، اعزام گسترده مبلغین خواهر به منظور فعالیت در پیاده روی اربعین حسینی انجام شد. این اقدام با هدف ترویج و تعمیق فرهنگ و معارف اسلامی در میان خیل عظیم زائران اربعین صورت گرفت. 

تأمین محتوای آموزشی دینی برای کودکان بی سرپرست (در تعامل با سازمان بهزیستی)

تأمین محتوای آموزشی دینی متناسب با نیازهای ویژه کودکان بی سرپرست، اقدامی ضروری و حیاتی در جهت حمایت روحی، پیشگیری از آسیب ها و کمک به رشد همه جانبه این قشر آسیب پذیر است. این کودکان، به دلیل شرایط خاص زندگی خود، نیازمند توجه و مراقبت ویژه‌ای هستند و آموزش های دینی می تواند نقش مهمی در شکل گیری هویت سالم، تقویت باورهای مثبت و ایجاد امید به آینده در آن ها ایفا کند. 

اعزام مبلغین به زندان ها (در تعامل با معاونت فرهنگی سازمان زندان ها)

معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران با همکاری سازمان زندان های کشور، طرح گسترده اعزام مبلغین به زندان ها را با هدف ارتقای سطح فرهنگی و معنوی زندانیان به اجرا درآورد . این ابتکار که با تمرکز بر استفاده از ظرفیت مبلغین در زمینه های تبلیغی، مشاوره ای، آموزش قرآن و سایر آموزه های دینی و اخلاقی طراحی شده، نویدبخش تحولی مثبت در نگرش و رفتار زندانیان است.

رویداد های استانی «ایران جوان» (در تعامل با ستاد راهبری جمعیت)

با هماهنگی های صورت گرفته بین معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران و ستاد راهبری جمعیت حوزه های علمیه، رویداد استانی ایران جوان با هدف شناسایی ، حمایت و توانمندسازی فعالان حوزه جمعیت در سراسر کشور برگزار شد. این رویداد گامی مهم در جهت تحقق اهداف جمعیتی کشور و حمایت از خانواده های جوان به شمار می رود.

تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد

راهبری برگزاری کارگاه های مقدماتی و تکمیلی تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد در ۱۷ استان با حضور حدود ۱۵۰ نفر از دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران انجام شد.

حضور مؤثر دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران در عرصه های فرهنگی و اجتماعی، نیازمند مهارت و تخصص در آن حوزه ها است. تعیین سرفصل ها، انتخاب اساتید، فراهم سازی زمینه حضور آن ها و صدور گواهی‌نامه‌ها با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شد و اساتید محترم دوره، با موضوعات مختلف مهارت آموزی به تدریس پرداختند.

تعلیم و تربیت مربیان ارشد کودک و نوجوان (در تعامل با سازمان تعلیم و تربیت کودک و نوجوان)

در راستای تعامل با سازمان ملی تعلیم وتربیت کودک، بسترهای همکاری برای تربیت مربیان ارشد مهدکودک مورد بررسی قرار گرفت و دو دوره تعلیم وتربیت مربیان ارشد مهدکودک کشوری با همکاری این سازمان در تهران برگزار شد. باتوجه به اهمیت تربیت دینی و اخلاقی کودکان، ارتقای سطح تربیتی مهدکودک ها و پاسخگویی به نیازهای جامعه، استفاده از طلاب خانم برای تربیت مربی مهدکودک ضرورتی انکارناپذیر است.

راهبری و اعزام بیش از دو هزار طلبه و مبلغ به اردوهای راهیان نور

اردوی راهیان نور، فرصتی است بی نظیر برای آشنایی نزدیک با حماسه های بی بدیل دفاع مقدس و الهام گرفتن از سیره شهدای والا مقام. این سفر، توشه ای گران بها برای جهاد تبیین و روشنگری در جامعه خواهد بود و طلاب را در مسیر ایفای رسالت تبلیغی خود، یاری خواهد رساند.

جوانی جمعیت (در تعامل با سازمان بهزیستی و ستاد راهبری جوانی جمعیت)

به منظور بهره مندی از ظرفیت طلاب در تأمین نیروی انسانی، تفاهم نامه هایی با ارگان های مختلف منعقد شده است. در این راستا، همکاری با سازمان بهزیستی کشور بر مبنای بند ۲۳ قانون جوانی جمعیت در خصوص تأمین نیروی انسانی و مربی دینی شیرخوارگاه ها صورت گرفته است. همچنین، تربیت مربی جهت کار در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و شیرخوارگاه ها در دستور کار قرار دارد.

برگزاری روی داد ایران جوان با همکاری ستاد راهبری جوانی جمعیت و ابلاغ، پی گیری و عملیاتی سازی رویداد ایران جوان در مدارس علمیه سراسر کشور از دیگر اقدامات انجام شده است. 

برگزاری دوره آموزشی تربیت کارشناس دینی رسانه

اداره کل شبکه سازی و راهبری معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با همکاری سازمان صداوسیما، اقدام به شناسایی طلاب توانمند و باتجربه جهت فعالیت و خدمت در عرصه رسانه نموده است.

در نخستین گام، حدود ۵۰ نفر از طلاب واجد شرایط برای گذراندن دوره مهارتی ارتقایی کارشناسان دینی رسانه به تهران اعزام شدند و ضمن بهره مندی از محضر اساتید برجسته و توانمند، از نزدیک باکیفیت فعالیت در استودیوهای صداوسیما و چگونگی تولید محتوای مناسب آشنا شدند.

دوره آموزشی تربیت مربی روایتگری پیشرفت در تعامل با معاونت فرهنگی سپاه

در عصر کنونی، باوجود هجمه های رسانه ای فزاینده علیه دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی، ضرورت روایتگری صحیح، دقیق و هنرمندانه از پیشرفت های حاصل شده، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

متأسفانه بسیاری از افراد جامعه، به ویژه نسل جوان، به دلیل کمبود اطلاعات کافی یا تأثیرپذیری از تبلیغات منفی، ممکن است نسبت به پیشرفت های کشور بی اطلاع یا حتی بدبین باشند. در این میان، بانوان مبلغه، باتوجه به ارتباط تنگاتنگشان با اقشار گوناگون جامعه، به خصوص زنان و خانواده ها، می توانند نقش بسزایی در انتقال روایت صحیح پیشرفت ها ایفا کنند.

آن ها با بهره‌گیری از ظرافت های زنانه و مهارت های ارتباطی ، قادرند این روایت ها را به شیوه ای جذاب و مؤثر به مخاطبان منتقل کنند.

امضای تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی(ره)/ شناسایی محصولات فرهنگی

نقش بی همتای زنان در عرصه های گوناگون فرهنگی ، هنری و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و طلاب خانم، به عنوان قشری نخبه و تأثیرگذار در جامعه، این توانایی را دارند که با تولید محصولات فرهنگی ارزشمند و فاخر، گام های مؤثری در راستای ترویج ارزش های دینی و اخلاقی بردارند. شناسایی و معرفی این آثار، گامی مهم جهت ارج نهادن به توانمندی های این بانوان فرهیخته و فراهم آوردن بستری مناسب برای شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای بالقوه آن ها محسوب می شود.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران در ادامه به تشریح برنامه‌های اداره آموزش و توانمندسازی پرداخت و گفت: آموزش و توانمندسازی دانش آموختگان و مبلغان اداره کل شبکه سازی و راهبری فرهنگی تبلیغی با هدف ارتقای سطح علمی و مهارتی طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران، متناسب با نیازهای واقعی و روزآمد جامعه و برای ایفای نقش مؤثر در حوزه های مختلفِ کارویژه های روحانیت، دوره های دانشی ومهارتی برگزار می نماید که در ادامه به بیان این دوره‌ها می‌پردازم.

طراحی و اجرای دوره های آموزشی به صورت حضوری

فرایند طراحی و اجرای دوره های آموزشی حضوری با بررسی دوره های درخواستی و برآورد هزینه های مربوطه آغاز می شود  و در ادامه، اساتید دوره انتخاب شده و زمان برگزاری جلسات تعیین می شود.

پس از برگزاری دوره، فرآیند نظرسنجی از شرکت کنندگان انجام شده و گزارش مربوطه تهیه و ارائه می شود. در ادامه، با طرح سؤالات و برگزاری آزمون پایانی، سطح یادگیری ارزیابی شده و در نهایت، برای پذیرفته شدگان در آزمون، گواهینامه پایان دوره صادر می شود.

طراحی و اجرای دوره های آموزشی به صورت مجازی

طراحی و اجرای دوره های آموزش مجازی با شناسایی نیازهای آموزشی و اولویت بندی آن ها آغاز می شود. پس از آن، اساتید دوره انتخاب شده و میزان ساعات آموزشی مورد نیاز برای دوره مشخص می گردد.

در ادامه، با هماهنگی میان استودیو و استاد، ضبط درس ها برنامه ریزی و اجرا می شود. تدریس‌های ضبط شده پس از تدوین به همراه سؤالات آزمون دوره در سامانه بارگذاری می شود.

پس از پایان دوره و قبولی در آزمون، گواهینامه برای شرکت کنندگان صادر می شود. در نهایت نیز با در یافت بازخورد از شرکت کنندگان، اثرگذاری دوره ارزیابی می‌گردد.

پشتیبانی آموزشی

برای پشتیبانی محتوایی از مبلغان و اطلاع رسانی برنامه ها، طرح ها و دوره های آموزشی ، دو کانال ارتباطی ایجاد شده است: یکی در سامانه کوثرنت با عنوان کانال اداره آموزش و توانمندسازی که ۷۰۸۱۲ عضو دارد و دیگری در پیام رسان ایتا با عنوان کانال نجم با ۵۰۰۰ عضو.

در کانال ایتا، محتواهای متنوعی به صورت روزانه یا هفتگی منتشر می شود؛ از جمله حدیث روز، گزیده ای از سخنرانی های صوتی اساتید و سخنوران مطرح، مقالات مفید و سایر مطالب کاربردی و الهام بخش اما کانال کوثرنت تمرکز ویژه ای بر ارائه بسته های محتوایی دارد که معموالا هر دو هفته یک بار بارگذاری می شوند. این بسته ها شامل محورهای زیر هستند:

احکام کاربردی و پرکاربرد، برگرفته از پرسش های پرتکرار مکلفان/ رهنمودهای تبلیغی، که از بیانات مراجع معظم تقلید و بزرگان حوزه انتخاب شده و در قالبی جذاب ارائه می شود/ آموزش های مهارتی تبلیغ، در قالب فایل های مکتوب برای انتقال نکات کلیدی و تجارب مؤثر به منظور ارتقاء توانمندی مبلغان/ مقالات منتخب، متناسب با مناسبت های ملی و مذهبی و نیازهای روز جامعه، که جهت استفاده مبلغان معرفی می شود/ منبرهای مکتوب، برگرفته از سخنرانی های علمای برجسته و فعالان فرهنگی که به شکلی منظم آماده و منتشر می شود.

راه اندازی بخش توانمندسازی در سامانه سیما

با هدف ارائه منسجم و نظام مند دوره های آموزشی بارگذاری شده در سامانه سیما و تسهیل دسترسی طلاب، مبلغان و دانش آموختگان به این محتواها، بخشی با عنوان مرکز توانمندسازی طلاب، مبلغان و دانش آموختگان در این سامانه راه اندازی شده است.

این بخش به گونه ای طراحی شده که دوره های آموزشی را به صورت الفبایی و همراه با معرفی اجمالی در اختیار مخاطبان قرار می دهد.

در پایان حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی به تشریح برنامه‌های اداره سازماندهی و شبکه سازی پرداخت و گفت:

در این بخش علاوه بر شناسایی و سازماندهی و شبکه سازی مبلغان و دانش آموختگان در عرصه های مختلف، با استفاده از زیر ساخت ها و داده های جمع آوری شده، رتبه سنجی و ارزیابی نیز صورت می پذیرد.

منظور از شناسایی مبلغان و دانش آموختگان صرف اطلاعات هویتی نیست بلکه دریافت شاخصه های اساسی کنشگران حوزوی در عرصه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد از جمله:

سوابق و فعالیت های علمی و آموزشی تحقیقی پژوهشی اجرایی مدیریتی فرهنگی و تبلیغی

مهارت ها و علاقه مندی های دانش آموختگان در ساحت های مختلف

افتخارات امتیازات و توانمندی های دانش آموختگان

برنامه ریزی دقیق و واقع گرایانه بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات دانش آموختگان ممکن خواهد بود این برنامه ریزی باید با توجه به تجربیات گذشته و مطالعه نسبت به آینده صورت پذیرد که در صورت خلل در این بخش نمی توان به اهداف پیش بینی شده دست یافت. علاوه بر این آماده سازی طرح ها، برنامه ها و زیرساخت های لازم جهت شناسایی و وضعیت سنجی - با تعیین شاخص ها و معیارهای کمی و کیفی - سطح بندی و سازماندهی آنان را ممکن می نماید که در اداره سازماندهی برنامه‌ریزی و پیگیری می‌شود. برنامه‌های کلان مدیریتی در این اداره عبارت است از:

تشکیل شبکه شاهدا 

شاهدا شبکه تسهیلگران و گزینش گران تبلیغی حوزه علمیه خواهران است. اساتید و مصاحبه گران عضو این شبکه که هم اکنون در حوزه تبلیغ عمومی فعالیت خود را آغاز کرده اند، به عنوان بازوی گزینشگری و تسهیلگری مبلغان و کنشگران فرهنگی و تبلیغی حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور، علاوه بر انجام مصاحبه از مبلغان فردی و گروهی، هادی محتوایی و در آینده، تسهیلگر (منتور) عملیات های تبلیغی در دل قرارگاه های استانی محل فعالیت خود خواهند بود.

تشکیل قرارگاه های فرهنگی

قرارگاه فرهنگی تبلیغی مدارس حوزه های علمیه خواهران بر اساس مصوبات شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران مبنی بر لزوم فعال سازی مدارس حوزه های علمیه خواهران جهت تأمین نیازهای فرهنگی تبلیغی و طبق بند ۷ و ۹ از سیاست های فرهنگی و تبلیغی برنامه پنج ساله حوزه‌های علیمه خواهران در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تشکیل و راهبری شد.

در تشکیلات این قرارگاه ها، حضور مدیر مدرسه، معاون فرهنگی تبلیغی، مدیران تشکل های فرهنگی تبلیغی ، لحاظ شده است تا علاوه بر تمرکز و انسجام فعالیت ها در یک مجموعه، با استفاده از همفکری، مشورت و بهره مندی از نظرات متخصصین امر به حسب منطقه، راهکارهای مطلوبی ارائه گردد و شاهد ارتقاء فرهنگ اسلامی جامعه باشیم.

نجم (نرم افزار جامع معاونت فرهنگی و تبلیغی)

سامانه نجم که در چندسال اخیر توسعه پیدا کرده است در سال ۱۴۰۳ با افزایش فراگیری و گسترش به کارگیری بخش های کاربردی مثل رویداد ها، گزارش های فردی، دسترسی و تاییدهای استانی و مدرسه ای و در نهایت اتصال به سامانه های مراجع حمایتی، به بلوغ و استقرار مناسبی رسیده است و ان شاءالله تا پایان سال توسعه فنی بخش شناسایی افراد غیر حقیقی (تشکل ها و گروه های فرهنگی و تبلیغی و...) حجم بیشتری از نیازهای معاونت فرهنگی و تبلیغی در بخش ستاد و استان و مدرسه را تحت پوشش قرار می دهد.

گزارش های تبلیغی

تا پیش از سال ۱۴۰۳ متاسفانه زیرساخت مناسبی برای دریافت گزارش های تبلیغی در اختیار معاونت فرهنگی حوزه های علیمه خواهران نبود. ایجاد بخش گزارش های تبلیغی در سامانه نجم علاوه بر افزایش سهولت در ثبت، تایید و جمع بندی، باعث افزایش دقت و دریافت جزییات دقیق در گزارش های تبلیغی شد.

در مدت ۱۰ ماهه اخیر ۱۱۱۶۶۳ گزارش تبلیغی در سامانه نجم ثبت شده است که از این تعداد ۳۸۳۰۴ فرم توسط معاونت های فرهنگی استان و مدرسه تایید شده است.

مجموعا حدود ۸۰۰ نفر از مدیران معاونین فرهنگی مدارس و استان ها و برخی از بخش های ستاد مرکزی در بخش اداره کل شبکه سازی و راهبری فرهنگی تبلیغی وظیفه تأیید گزارشات تبلیغی مبلغان را برعهده دارند.

شناسایی مبلغان بر بستر سامانه نجم

فرایند شناسایی و گزارش دهی مبلغان در دور جدید بر بستر زیرساخت نجم (نرم افزار جامع معاونت فرهنگی) انجام می گیرد و طلبه در صورتی که حداقل در یکی از سطوح تحصیلی حوزوی فارغ التحصیل شده باشد، می تواند در این فرآیند شرکت کند. این فرایند عبارت است از: ثبت نام اولیه  در سامانه نجم/ تکمیل اطلاعات فعالیتی پس از دریافت تایید اطلاعات اولیه/ تأیید اطلاعات فعالیتی در سامانه نجم از طریق شیوه های تعیین شده در سامانه/ شرکت در دوره های آموزشی عمومیِ توانمندسازی تبلیغ ی در صورت نیاز/ دریافت نشان عمومی تبلیغی/ شرکت در فراخوان های تبلیغی/ ثبت گزارش تبلیغی/ تایید گزارش های تبلیغی توسط حوزه (مدرسه، استان و ستاد به شکل موازی).

تشکیل پرونده تبلیغی مبلغات

از میان مبلغات مرتبط با حوزه‌های علمیه خواهران و بر اساس ظرفیتهای استانی ۸۶۶۳ تعداد مبلغ جهت تشکیل پرونده در رویدادهای و فراخوان های مرتبط شرکت کرده و داوطلب دریافت کد تبلیغی شدند، که با بررسی شرایط از این تعداد ۳۹۱۴ نفر دارای حداقل شرایط اولیه بودند.

این مبلغات بر اساس ظرفیت شبکه شاهدا (شبکه تسهیل گران و هدایت گران تبلیغی) مصاحبه، ارزیابی و هدایت جهت تشکیل پرونده انجام گرفت. از این تعداد ۲۵۵۳ نفر موفق به طی مراحل اولیه و ورود به مراحل تشکیل پرونده شده و تعداد ۱۲۷۶ مبلغ با احراز شرایط، انجام مصاحبه و تکمیل دوره ها موفق به تشکیل پرونده تبلیغی شده اند.

کانون های دانش آموختگان

ساماندهی و شبکه سازی دانش آموختگان در بستر کانون های دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران از سال ۹۹ آغاز و اکنون در دوران بلوغ خود و یکی از مهمترین فرصت های ایجاد شده برای طلاب خواهر است.

حمایت از تشکیل و ساماندهی این تشکل ها مورد تاکید در برنامه پنج ساله و از وظایف محوله به معاونت فرهنگی تبلیغی است. بی تردید وجود تشکل های ساخت یافته در میان فارغ التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران، یکی از بسترهای رشد وشکوفایی آن ها و نیز یکـی از روش های پایداری و اثرگستری حرکت های اجتماعی دانش آموختگان حوزوی است. در سایه حمایت حوزه های علمیه از فعالیتهای مختلف فارغ التحصیلان، دامنه فعالیت این تشکل ها از رویکرد داخلی فراتـر رفته و در پهنه ملی به اثربخشی و ایفای نقش می پردازند.

دانش آموختگان برای ورود، تاسیس و استمرار این مدل نیازمند تبیین مزایا، انگیزه بخشی و آموزش های تشکیلات مربوطه هستند، که طی این سال ها برای این مهم تلاش بسیاری صورت گرفته اما همچنان باید با همکاری مدیریت های استانی و مدارس تقویت شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha