اولین پیش نشست همایش ملی هوش مصنوعی، خانواده و تعلیم و تربیت توسط معاونت پژوهش سیستان و بلوچستان به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران / سیستان وبلوچستان، اولین پیش نشست همایش ملی هوش مصنوعی، خانواده و تعلیم و تربیت به همت معاونت پژوهش مدیریت حوزههای علمیه خواهران استان سیستان و بلوچستان و همکاری معاونت پژوهش مدیریت حوزههای علمیه خواهران سمنان و دبیرخانه همایش ملی هوش مصنوعی، خانواده و تعلیم و تربیت(مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه گرمسار) مورخ 24 شهریور ماه با عنوان «هوش مصنوعی و خانواده با رویکرد تربیتی» با ارائه استاد ارجمند خانم دکتر اکرم پسندیده (دکترای هوش مصنوعی و رباتیک، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع نیروی انتظامی امین تهران) ساعت 10 الی 11 صبح به صورت مجازی با حضور کادر، اساتید و طلاب استان برگزار شد.
دکتر اکرم پسندیده در مقدمه، ضرورت این نشست را به علت نفوذ سریع هوش مصنوعی در زندگی روزمره، تغییر سبک زندگی، نیاز به باز تعریف مفاهیم تربیتی و استفاده بسیاری از نوجوانان از چتباتها برای مشاوره دانستند.
ایشان مطرح کردند چتباتها امکانات و ابزارهایی هستند که اجازه میدهند متناسب با نیاز و درخواست مخاطب و کاربر، خروجی مطلوبی گرفته شود و ابزارهای هوش مصنوعی زیادی مانند چت جی پی تی، گوگل بلرد، بینگ چت، پرپلکسیتی، چت جی پی تی پلاس، جسبر، کولوسال چت، یوچت وجود دارد که متن، شعر و حتی کد میتوانند تولید کنند.
در ادامه دکتر پسندیده دو تعریف از هوش مصنوعی را بیان داشت و گفت: هوش مصنوعی در تعریف بنیادین هوش مصنوعی دانش ساختن ماشینها یا برنامههای هوشمندی است که توانایی درک محیط، یادگیری استدلال و تصمیم گیری برای رسیدن به اهداف مشخص را دارند.
وی تعریف دیگری از هوش مصنوعی را بر اساس عملکرد بیان کرد و گفت: هوش مصنوعی شاخهای از علوم کامپیوتر است که به خود کارسازی رفتارهای هوشمندانه میپردازد و زیرشاخههای این حوز یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی بینایی کامپیوتر و سیستمهای خبره است.
دکتر پسندیده افزود: با توجه به دیدگاه تربیتی با ورود فناوریهای جدید با یک سری چالشها و فرصتهایی از جمله چالشهای هوش مصنوعی(بحران هویت و الگو زدایی و تهدید حریم خصوصی و شکاف دیجیتالی بین نسل ها و قالب بندی فکری و سوءگیری الگوریتمی) روبرو هستیم.
وی بیان کرد: از فرصتهایی که این فناوری ایجاد می کند میتوان به دستیار شخصی شده تربیت، توانمندسازی خانواده با نیازهای ویژه و شخصی سازی آموزش در خانواده اشاره کرد.
وی در ادامه راه کار کلیدی را سواد دیجیتال و سواد زندگی بیان کردند. سواد دیجیتال برای ما فرهنگ سازی میکند و فرصتهایی از جمله مهارت تفکر انتقادی و حفاظت از دادهها و برنامه ریزی برای زمان استفاده و برقراری ارتباط امن و خلاقیت و تولید محتوا را ایجاد میکند.
خانم پسندیده چهارچوب رویکرد تربیتی هوش مصنوعی را آگاهی بخشی و محافظت فعال و مقابله با تهدیدات و تقویت تفکر انتقادی و الگو سازی بیان داشت و افزود: هوش مصنوعی و خانواده یک مدل تربیتی است که در عصر دیجیتال 4 لایه لایه فکری و ارزشی(پایه)، لایه مهارتی و سوادی (سواد دیجیتال)، لایه ارتباطی و عاطفی (رابطه والد –فرزند )، لایه مدیریتی و نظارتی (کنترل وتنظیم قوانین ) دارد.
وی چشم اندازهای هوش مصنوعی در آینده خانواده از تحول تا تعالی را ترسیم کرد و گفت: هوش مصنوعی به عنوان همیار تربیتی همه جانبه، ظهور همراهان هوشمند خانوادگی، هوش مصنوعی و سلامت خانواده، تقویت پیوندهای خانوادگی و چالشهای آینده میتواند مؤثر باشد.
وی افزود: خانوادههای موفق از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای تقویت ارتباط انسانی استفاده میکنند نه جایگزینی برای آن و خانوادههای ناموفق به هوش مصنوعی اجازه میدهند که روابط انسانی را تضعیف کند و حریم خصوصی را نقض کند.
خانم پسندیده درپایان، کلید موفقیت را تعادل بین استفاده از هوش مصنوعی و حفظ ارزشهای انسانی دانستند.
انتهای پیام/
نظر شما