مدیر مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام تهران در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه بر تحول علوم انسانی تأکید کرد.
بهگزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/تهران، معصومه سادات صادقی مدیر مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام تهران در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه بیان کرد: اگر هدف حوزه تربیت انسان است، علوم انسانی باید متحول شود. در این میان، یکی از دروس مهم «مدیریت آموزشی» است؛ چرا که مدیریت آموزشی تربیت نیرویی است که میخواهد انسان را بر اساس نگاه اسلام به تعلیم و تربیت بسازد. در غیر این صورت، وضعیت همان خواهد بود که امروز شاهد آن هستیم؛ همچنان درگیر پرسشهایی درباره دبیر، کتاب درسی و کادر مدرسهایم. علت این وضعیت آن است که این نظام بر پایه نگاه اومانیستی و لیبرالیستی شکل گرفته است؛ نگاهی که انسان را محور عالم میداند نه خدا را. در حالیکه هدف حوزه، تربیت انسانی است که خدا محور عالم باشد.
وی گفت: در نگاه لیبرالیستی، محور «توسعه فردی» است و انسان میپرسد چه چیزی برای من خوب است و چه امتیازی نصیب من میشود، اما در نگاه اسلامی، تحول علوم انسانی به معنای خدامحور شدن همه عرصههاست؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند.
خانم صادقی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در پیام به همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم در تبیین وظایف حوزههای علمیه در پنج محور اساسی تحول علوم انسانی و خدامحوری(تحول علوم انسانی باید بر پایه توحید باشد و نه بر اساس اومانیسم)، تربیت نیروی مهذب و کارآمد(حوزه باید نیرویی تربیت کند که توان هدایت دینی و اخلاقی جامعه را داشته باشد. اگر قرار است هادی جامعه باشیم، ابتدا باید خودمان مهذب و کارآمد باشیم؛ زیرا بدون تهذیب نمیتوان جامعه را هدایت کرد)، قرار گرفتن در خط مقدم تقابل با تهدیدهای دشمن(حوزه تنها مسئولیت حفظ دین مردم را ندارد، بلکه باید در برابر تهدیدهای دشمن در همه عرصهها، اعم از جنگ فیزیکی یا جنگ شناختی، در خط مقدم قرار گیرد)، مرکز تولید و تبیین اندیشه اسلام در باب نظامات اجتماعی(حوزه باید اندیشه اسلامی را درباره نظامات اجتماعی ـ از نظام سیاسی تا نظام خانواده و اداره کشور بر اساس فقه، فلسفه و ارزشهای اسلامی تولید کند) و مرکز و قله نوآوریهای تمدنیحوزه باید در افق آیندهنگری تمدنی قرار گیرد و نوآوریهای تمدنی را در چارچوب پیام جهانی اسلام محقق سازد) را مطرح کرد.
استاد حوزه تأکید کرد: این پنج محور همان سرفصلهایی است که واژه حوزه علمیه را معنا میبخشد، حوزه فقط جای درس فقه و اصول نیست، بلکه باید در تولید نظامات اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای کشور و جهان نقش ایفا کند. تنها در این صورت حوزه میتواند پیشرو و سرآمد باشد و در برابر تهدیدها ایستادگی کند.
وی افزود : طلاب امروز باید این پنج محور را تابلوی خود بدانند و در مسیر تحقق آن حرکت کنند. اگر چنین شود، روایت امام کاظم علیه السلام درباره رشد و پیشرفت در مسیر الهی تحقق خواهد یافت.
خانم صادقی در ادامه روایتی از امام موسی کاظم علیه السلام مرور شد که به اهمیت خودسازی اشاره دارد: هر کس دو روزش برابر باشد مغبون است؛ هر کس امروزش بدتر از دیروزش باشد ملعون است؛ هر کس پیشرفتی در وجود خود نبیند در نقصان است؛ و هر کس در نقصان باشد، مرگ برای او بهتر از زندگی است.
مدیر مدرسه افزود: این روایت که مشابه آن از امام علی علیه السلام و امام صادق علیه السلام نیز نقل شده، بهعنوان یک ملاک مهم برای اهل مراقبت مطرح گردید. سخنران توضیح داد : هر روز باید یک گام از روز قبل جلوتر باشیم. اگر تنها در امور دنیوی رشد کنیم و در معنویت پیشرفتی نداشته باشیم، چنین زندگیای بیثمر خواهد بود. انسان اگر معنویت نداشته باشد، دچار ضعف روحی میشود.
وی با اشاره به تجربههای مشاوران متعهد افزود: بسیاری از خانوادههای متمول بهرغم رفاه اقتصادی، از ضعفهای روحی رنج میبرند. علت این است که در معنویت پیشرفت نکردهاند. بنابراین طلاب باید در زندگی معنوی خود روزبهروز جلوتر حرکت کنند؛ خواه با توجه بیشتر در نماز، افزودن مستحبات، تلاوت قرآن یا مطالعه کتابهای معنوی.
مدیر مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام در ادامه با ذکر داستانی، اهمیت تلاش و پیشرفت گامبهگام را تشریح کرد و گفت: ما باید همچون مسابقهدهندهای باشیم که هر روز تلاش میکند زمان پیمودن مسیر را کاهش دهد. زندگی نیز مسافتی است که خدا برای ما قرار داده و باید آن را با سرعت و کیفیت طی کنیم.
وی افزود : ما روزانه در نماز از خدا طلب هدایت به صراط مستقیم داریم؛ اما این هدایت بدون تلاش و عمل به دست نمیآید. بهویژه طلاب که هر روز آیات و روایات درباره صراط مستقیم را میشنوند، باید فاصله بودن و «شدن را با عمل پر کنند.
خانم صادقی در پایان به پیام رهبر معظم انقلاب در صدسالگی حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: این پیام، منشور دوم روحانیت پس از منشور امام خمینی(ره) است. رهبر انقلاب در این پیام تأکید کردهاند که اگر حوزه بهروز نشود، به انزوا خواهد رفت. از اینرو، حوزه باید به مرکز علمی با تخصصهای گوناگون تبدیل شود. امروز حوزه برادران به بیش از ۴۴۰ رشته تخصصی و حوزه خواهران به بیش از ۳۳۰ رشته رسیده است. این همان مسیر تخصصیشدن است که نیاز روز جامعه و مطالبه رهبر انقلاب است.
وی تصریح کرد: امروز یکی از نمونههای این تخصصها، رشته مدیریت آموزشی در حوزه است که برای بسیاری از دانشگاهیان نیز شگفتانگیز است. این رشته نشان میدهد حوزه میتواند در همه علوم انسانی ورود کند و تحولآفرین باشد؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها بر تحول در علوم انسانی تأکید کردهاند.
انتهای پیام/
نظر شما