طلاب به عنوان سرباز امام زمان(عج)، آماده مبارزه با ظلم باشند

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه بردسیر گفت: امروز اگر ما می‌بینیم در هر نقطه‌ دنیا ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است که امام زمان برای مبارزه با آنها می‌آید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه ظلم ها آماده کنیم.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/کرمان، خانم پاکروانان مدیر مدرسه علمیه فاطمیه بردسیر در گفت‌وگویی به تشریح ابعاد مختلف موضوع «انتظار سازنده؛ از نظریه تا عمل» پرداخت و اظهار داشت: انتظار فرج، یک «تکلیف شرعی» اساسی است.

خانم پاکروانان به تفاوت انتظار فعال و سازنده با انتظار منفعلانه اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین وظایف و تکالیف شیعه در عصر غیبت مهدی موعود (عج)، مسأله انتظار است.

وی در تعریف لغوی آن، بیان کرد: انتظار به معنای «انتظار کشیدن و مراقب بودن است» و معمولاً به حالت کسی گفته می‌شود که از وضع موجود ناراحت است و برای ایجاد وضع بهتری تلاش می‌کند.

وی گفت: پس انتظار به خصوص انتظار فرج یعنی چشم به راه یک گشایش و یا چشم به راه یک آینده مطلوب همراه با تلاش و کوشش برای رسیدن به آن جامعه زیبا و دلپسند.

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه بردسیر با تأکید بر اینکه امید به آینده و انتظار فرج به دو معنا در آموزه‌های دین اسلام به کار رفته است، توضیح داد: معنای اول، انتظار به معنای عام است؛ در مکتب اسلام کوشیده است که از یک سو با فضیلت بخشیدن به «انتظار گشایش» و امید به آینده و از سوی دیگر با نکوهش یأس، ناامیدی، دلسردی و دلمردگی، روحیه تلاش و تکاپوی سازنده را در افراد جامعه اسلامی زنده نگه دارد و از ایجاد حالت یأس و ناامیدی در زندگی شخصی مسلمانان جلوگیری کند.

وی بیان کرد: به همین جهت از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است: «أفضل العبادة، انتظار الفرج؛ بهترین عبادت‌ها، انتظار فرج است.

وی سپس با ارجاع به بیانات مقام معظم رهبری، به تشریح معنای خاص و عملیاتی انتظار پرداخت و یادآور شد: طبق فرموده مقام معظم رهبری، انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم، سربازی منجی بزرگی که می‌خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین‌المللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشن‌بینی دارد.

خانم پاکروانان افزود: نباید فکر کنیم چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفه‌ای نداریم؛ نه، برعکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. اعتقاد به امام زمان به معنای گوشه‌گیری نیست. امروز اگر ما می‌بینیم در هر نقطه‌ دنیا ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است که امام زمان برای مبارزه با آنها می‌آید، اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه ظلم ها آماده کنیم.

وی تأکید کرد: در این معنا، انتظار گشایش و امید به آینده از حالت امری محدود، سطحی و فردی خارج شده و تبدیل به امری گسترده، عمیق و اجتماعی می‌گردد. دین اسلام تلاش نموده این گرایش فطری را توسعه و تعمیق بخشد و آن را وارد زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی همه بشر بکند و مسیر آینده را با مسیر کمال و سعادت واقعی او پیوند بخشد. به همین جهت بحث «انتظار ظهور مهدی موعود» را مطرح کرده و آن را جزء اعتقادات مسلمانان قرار داده است.

ساماندهی زندگی فرد منتظر با ایمان و عمل صالح

خانم پاکروانان در خصوص سبک زندگی فرد منتظر در عصر غیبت بیان کرد: در انتظار واقعی عوامل تخدیری و ظاهرگرایی دینی که روح ناامیدی را در دل انسان پرورش می‌دهد، جایگاهی ندارد، جامعه منتظر، جامعه با نشاط، توانمند و پرحرکت است.

وی گفت: می‌توان این گونه تعبیر نمود که در جامعه و فرهنگ انتظار، مردمانش همواره در حال برگزاری آزمون و تمرین چگونه زندگی کردن بر مبنای فهم درست از قرآن و دین هستند، یعنی همه افعال عبادی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی مناسب این فرهنگ است و قرار نیست معجزه‌ای رخ دهد و یا دستی از آسمان بیرون آید تا مشکلات و ناهنجاری‌ها و همه کژی را برطرف نماید.

مدیر مدرسه فاطمیه بردسیر، با بیان اینکه بنیان سعادت بشری مبتنی بر دو نشانه مهم قرآنی است، تأکید کرد: در قرآن دو نشانه مهم و عمده برای پیروان دین حضرت محمد (ص) بیان می‌کند و حتی بنیان سعادت بشری را مبتنی بر تحقق آن دو می‌داند و آن عبارت است از ایمان و عمل شایسته، ایمان در معنای عمیق و گسترده‌اش یعنی دست یافتن به باور و اعتقادی که فرد در سایه آن به حوزه امن الهی راه می‌یابد و عمل صالح یعنی آنچه با فطرت و نهاد دست نخورده آدمی در تلائم است و مایه تعالی انجام دهنده‌اش می‌گردد.

پاکروانان اضافه کرد: عصر ظهور، یعنی عصر رسول الله (ص)، یعنی عصر امیرالمؤمنین علی(ع) و یعنی عصر دیگر معصومین (ع)، در فاصله عصر غیبت و عصر ظهور، تکلیف و تعهد دینی به همان قوت صدر اسلام و بلکه بیشتر متوجه همه مسلمانان است.

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه، فروتنی و ادب نسبت به امام عصر (عج) را از ویژگی‌های یک مرید نسبت به مراد دانست و بیان کرد: امام صادق (ع) علت ایستادن به هنگام بردن نام بقیة الله را در نگاه کریمانه ایشان به شیعیانشان به هنگام بردن نام آن حضرت دانسته و به پا خاستن هنگام نگاه مولا را از شایستگی‌های منتظران ذکر کرده‌اند.

سوق دادن جامعه به «انتظار سازنده» و جلوگیری از انفعال

خانم پاکروانان در مورد راهکارهای جلوگیری از آسیب‌های انتظار یادآوری کرد: انتظار فرج و امید بستن به آینده، دو گونه است یکی انتظاری که سازنده و نگهدارنده، تعهد آور، نیرو آفرین و تحریک کننده است، به گونه‌ای که می‌تواند نوعی عبادت و حق‌پرستی شمرده شود، در مقابل انتظاری که گناه، ویرانگر، اسارت‌بخش، فلج کننده است و نوعی «اباحی‌گری» محسوب می‌گردد.

وی اضافه کرد: این دو نوع انتظار فرج معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدی موعود (عج) است و این دو نوع برداشت به نوبه خود از دو نوع بینش درباره تحولات و انقلابات تاریخی ناشی می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه بردسیر در تبیین انتظار منفی و ویرانگر بیان کرد: هستند افرادی که خیال می‌کنند انتظار یعنی دست روی دست گذاشتن و منتظر ظهور مصلح ماندن. در نظر آنها هر اصلاحی محکوم به شکست است و گناه و فساد و ظلم و تبعیض و حق‌کشی، راه را برای ظهور منجی بشریت باز می‌کند، بدیهی است این گونه انتظار، عاملی است برای توجیه ستم‌ها و فسادها و حق‌کشی‌ها و بی‌عدالتی‌ها، مسئولیت‌گریزی و مسئولیت‌ستیزی و پشت کردن به انسان و بشریت.

وی افزود: بر اساس چنین برداشتی اگر جامعه‌ای در اوج عزت و اقتدار هم باشد، به ذلت و فلاکت گرفتار می‌شود، ساده‌اندیشان و بیمار دلان، گمان برده‌اند که فسق و فجور، زور و استبداد، جهل و گمراهی، رکود و جمود، سکون و سکوت و پژمردگی و افسردگی عاملی است در تسریع حرکت بشری که با قیام جهانی، به رهبری مصلح کل، به نهایت و اوج خود خواهد رسید و آن جاست که حکومت جهانی واحد پدیدار خواهد شد و صلح و عدالت همه جا را فرا خواهد گرفت.

وی بر ویژگی‌های انتظار مثبت تعهدآور و تحرک‌بخشی تأکید کرد و گفت: این نوع انتظار، انتظاری تعهدآور و تحرک‌بخش است، انتظاری است که انسان را از سکون و سکوت می‌رهاند و به حرکت وادار می‌کند، لازمه انتظار ساقط شدن تکلیف از آدمی نیست. تکالیف در جای خود محفوظ و ثابت‌اند و همه موظف به اجرای این وظایف‌اند. لازمه انتظار، به‌کارگرفتن تمامی نیروها و کوشش بی‌دریغ به سوی امر مورد انتظار است، نه تعطیل کردن تکالیف و قوه تفکر و جسم و دست روی دست گذاشتن به امید این که مصلحی خواهد آمد و نظام جهان را دگرگون ساخته و بشر را از نیستی و بدبختی نجات خواهد داد.

وی بیان کرد: در روایات آمده در زمان ظهور، گروهی زبده به ایشان ملحق می‌شوند که روشن است که این گروه ناگهانی خلق نمی‌شود، بلکه در عین ظلم و فساد، زمینه‌هایی وجود دارد که چنین گروهی ورزیده و آماده پرورش یابند.

خانم پاکروانان یادآوری کرد: نخستین فایده انتظار، حفظ آمادگی برای نبرد نهایی و کوشش و تلاش برای رسیدن به هدف است، امام خمینی (ره) «انتظار فرج» را «انتظار قدرت اسلام» می‌دانند. چنین انتظاری است که بالاترین عبادت‌ها است. چرا که به انسان حرارت و شوق، تحرک و جوشش، مسؤولیت و تعهد، عشق و امید و عزت و سرافرازی می‌دهد. در یک کلام انتظار مثبت، اعتراض به وضع موجود است برای حرکت به وضع مطلوب ونهایی.

وی عنوان کرد: منتظران واقعی ظهور امام زمان(عج) باید همچنان انتظار سازنده داشته باشند تا او از پرده غیبت بیرون آمده و با نور پر فروغ خود زمین را روشن کند و ریشه ظلم و ستم را برکند، به امید روزی که با دیدن چهره پرنورش، انتظار منتظران به پایان رسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha