مدیر حوزه علمیه طوبی شهر بهبهان گفت: از جمله آسیبهای دینی و اجتماعی حجاب استایل، «کمرنگ شدن فلسفه اصلی حجاب» است زیرا که حجاب در اسلام نهتنها برای حفظ عفت و کرامت زن، بلکه برای ایجاد آرامش در جامعه و جلوگیری از تحریکات غیراخلاقی طراحی شده است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم سیده مریم مرعشی، استاد و مدیر حوزه علمیه طوبی شهر بهبهان استان خوزستان در گفتوگویی با اشاره به پدیده «حجاباستایل و استحاله آرام هویت دینی»، اظهار کرد: پدیده «حجاب استایلها» که در سالهای اخیر در شبکههای اجتماعی و فضای عمومی رواج یافته، موضوعی پیچیده است که میتواند از زوایای مختلف بررسی شود.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایلی که میتواند حجاب استایلها را از منظر دینی مورد انتقاد قرار دهد، خطر تبدیل شدن حجاب از یک ارزش معنوی و عبادی به یک ابزار تجاری یا نمایشی است، حجاب در اسلام فراتر از یک پوشش ظاهری، نمادی از عفت، حیا و تقوا است، قرآن کریم در آیه ۳۱ سوره نور میفرماید؛ «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا، و به زنان مؤمن بگو که چشمان خود را [از نگاه حرام] فروبندند و عفت خود را حفظ کنند و زینتهایشان را جز آنچه بهطور طبیعی آشکار است، نمایان نکنند.»
جریان «حجاب استایل» در تضاد با سادهزیستی اسلامی است
خانم مرعشی افزود: این آیه بر لزوم پرهیز از خودنمایی و حفظ عفت تأکید دارد، در برخی موارد حجاب استایلها با تمرکز بیش از حد بر جذابیت ظاهری، استفاده از رنگها و طرحهای جلبکننده توجه، یا نمایش استایلها در شبکههای اجتماعی، میتواند از این اصل فاصله بگیرد و بهجای ترویج حیا، به خودنمایی و جلب توجه غیرضروری منجر شود که مضافذ بر آن، فرهنگ مصرفگرایی که در پس این جریان وجود دارد، میتواند با ارزشهای سادهزیستی اسلامی نیز در تضاد باشد، در بسیاری از موارد حجاب استایلها به تبلیغ لباسهای گرانقیمت، برندهای خاص و رقابتهای ظاهری منجر شده است که به کثرت به ترویج مصرفگرایی و تمرکز بر ظاهر دامن میزند.
استاد و مدیر حوزه علمیه طوبی گفت: از جمله آسیبهای دینی و اجتماعی این پدیده، «کمرنگ شدن فلسفه اصلی حجاب» است، حجاب در اسلام نهتنها برای حفظ عفت و کرامت زن، بلکه برای ایجاد آرامش در جامعه و جلوگیری از تحریکات غیراخلاقی طراحی شده است، آیه ۵۹ سوره احزاب میفرماید؛ «ذَٰلِکَ أَدْنَیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ این کار برای این است که به عفت شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.»
افزایش فشار روانی «خودنمایی» بر جوانان
وی مطرح کرد: اگر استایلهای حجاب بهگونهای باشند که بهجای ترویج وقار، توجه غیرضروری را جلب کنند یا با حدود شرعی (مانند پوشاندن کامل بدن و پرهیز از لباسهای تنگ یا شفاف) سازگار نباشند، ممکن است بهتدریج به عادیسازی سبکهایی منجر شوند که از روح حجاب فاصله دارند که از منظر اجتماعی، این جریان میتواند فشار روانی بر زنان، بهویژه جوانان، وارد کند تا برای مورد پذیرش قرار گرفتن، به استایلهای خاص یا مد روز روی آورند، همچنین این موضوع میتواند با اصل آزادی و اختیار در انتخاب حجاب که باید از روی ایمان و آگاهی باشد، در تضاد قرار گیرد زیرا نمایش عمومی استایلها در شبکههای اجتماعی ممکن است به ترویج فرهنگ خودنمایی منجر شود، که با حدیث دیگری از پیامبر(ص) که فرمودند: «مَنْ طَلَبَ رِضَا النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ، جَعَلَ اللَّهُ رِضَا النَّاسِ سَخَطًا عَلَیْهِ، هرکس رضایت مردم را با خشم خدا طلب کند، خدا رضایت مردم را نیز به خشم علیه او تبدیل میکند» ناسازگار است.
خانم مرعشی ادامه داد: اگرچه ممکن است برخی از حجاب استایل ها با نیت ترویج حجاب و ترکیب آن با زیبایی آغاز شده باشند اما خطراتی مانند مصرفگرایی، خودنمایی و فاصله گرفتن از روح عفت و تقوای اسلامی، این پدیده را در مواردی با ارزشهای دینی ناسازگار میکند، برای رفع این آسیبها، لازم است که فعالان این حوزه و افرادی که در این جریان مشارکت دارند، بر اصول شرعی حجاب تمرکز کنند و از تبلیغ استایلهایی که به خودنمایی یا تجملگرایی منجر میشوند، پرهیز کنند، ضمناً پیشنهاد میشود که آموزشهای دینی در مورد فلسفه حجاب و تأکید بر سادهزیستی و حیا تقویت شود تا زنان بتوانند با آگاهی و اختیار، پوششی را انتخاب کنند که نهتنها با حدود شرعی سازگار باشد، بلکه به تقویت هویت معنوی آنها نیز کمک کند.
استاد و مدیر حوزههای طوبی بهبهان در پایان اظهار داشت: همانطور که قرآن در آیه ۳۰ سوره نور توصیه میفرمایند که چشمان خود را از نگاه حرام فروبندند، ما نیز باید در همه فعالیتهایمان، از جمله در زمینه مد و پوشش، به دنبال جلب رضایت الهی باشیم و از هر آنچه ممکن است ما را از این هدف دور کند، دوری کنیم.
انتهای پیام/
نظر شما