بانوی حوزوی؛ از مدیریت اجرایی تا پژوهش در فقه خانواده

پژوهشگر و مدرس حوزه، با ترکیب تجربه اجرایی و علمی، به‌تازگی رساله سطح چهار خود را درباره نقد آرای شحرور در آیات الاحکام خانواده به پایان رسانده و در گفت‌وگویی از انگیزه‌ها، دستاوردها و توصیه‌های خود به طلاب سخن گفته است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ یزد، خانم فاطمه مروتی، بانوی فرهیخته و مدرس حوزوی متولد ۱۳۶۳ در اردکان که سابقه سال‌ها تدریس در حوزه و مسئولیت‌های متعدد مدیریتی را در کارنامه دارد، اخیراً رساله سطح چهار خویش را با عنوان «تحلیل و نقد آراء محمد شحرور در آیات الاحکام خانواده» یکی از موضوعات مهم فقهی و تفسیری معاصر، به پایان رسانده است؛ پژوهشی که به یکی از مباحث مهم و چالش‌برانگیز فقهی و تفسیری معاصر پرداخته و دستاوردهای ارزشمندی را ارائه داده است.

وی یکی از چهره‌های فعال در عرصه آموزش و پژوهش دینی است که تحصیلات سطح عالی خود را در حوزه‌های علمیه فاطمه الزهرا (س) اردکان و حضرت زهرا (س) میبد به اتمام رسانده است و در کنار سال‌ها تدریس در حوزه از سال ۱۳۸۹، مسئولیت‌های اجرایی متعددی داشته است، وی از سال ۱۳۹۵ تاکنون در مراکز دانشگاهی به تدریس دروس معارف مشغول است، گفت‌وگویی با وی داشته‌ایم تا ضمن آشنایی با دغدغه‌های پژوهشی، انگیزه‌های انتخاب موضوع رساله و چگونگی مدیریت زمان در کنار فعالیت‌های متعدد و توصیه‌های راهگشای ایشان برای طلاب محقق را جویا شویم. مشروح مصاحبه را در زیر می‌خوانید؛

ـ خود را معرفی کنید و کارها و فعالیت‌هایتان را تا به امروز شرح دهید. 

فاطمه مروتی هستم. متولد ۱۳۶۳ در اردکان. متأهل و دارای سه فرزند. تحصیلات سطح دو را در حوزه علمیه فاطمه الزهرا (س) اردکان و مقطع سه و چهار را در حوزه علمیه حضرت زهرا (س) میبد به اتمام رساندم، از سال ۱۳۸۹  تاکنون مشغول به تدریس در حوزه هستم و از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ مسئولیت‌های اجرایی چون: معاون آموزش مقطع سطح سه اردکان به مدت سه سال، معاون پژوهش همان مرکز به مدت ۴ سال و به مدت سه سال و نیم مدیریت حوزه علمیه حضرت زهرا (س) احمدآباد را به عهده داشتم. از سال ۱۳۹۵ تاکنون نیز در مراکز دانشگاهی تدریس دروس معارف را بر عهده‌ دارم.

- موضوع رساله شما چیست. به‌طور مختصر در مورد آن توضیح دهید.

موضوع رساله «تحلیل و نقد آراء محمد شحرور درآیات الاحکام خانواده» است. قرآن کریم به­ عنوان منبع اصلی معارف اسلامی توسط پیامبر ـ صلی‌الله علیه واله ـ بدون کم‌وکاست در اختیار مردم و جامعه اسلامی قرار گرفت. این کتاب هدایتگر در تمام حوزه­های موردنیاز بشر به روشنگری پرداخته و بابیان شیوای خود عالی‌ترین مطالب را در زمینه­های اعتقادی، اخلاقی و فقهی در اختیار مردم قرار داده است. بخش قابل­توجهی از آن آیات شامل وظایف فردی و اجتماعی انسان‌ها در قبال خانواده است که در اصطلاح آیات­الاحکام خانواده نامیده می‌شود. حکم فقهی این آیات با استفاده از تفاسیر فریقین و نظر فقها به دست می‌­آید که افراد موظف هستند طبق آن عمل کنند.

امروزه قرآن­‌پژوهان معاصر برداشت‌هایی متفاوت از فقها و مفسران ارائه داده‌اند که از جمله آنان دکتر محمد شحرور است، این مهندس سوری با توجه به نگاه عصری به آیات قرآن و اعتقاد به تغییر و تحول در فقه سنتی برداشت‌های تفسیری متمایزی از این آیات دارد. وی اندیشه‌­های خود را در قالب کتب، مقاله، سخنرانی ارائه می‌­دهد و همین باعث ترویج اندیشه­‌های وی در جامعه می­‌شود؛ بنابراین گسترش نظرات او در این زمینه اگر با نارسایی­‌هایی همراه باشد، موجب آسیب‌های زیادی برای افراد و خانواده‌ها می­‌شود؛ زیرا خانواده بنیان و اساس جامعه است و افراد در خانواده به رشد و تعالی می‌رسند، اگر این نهاد ضربه ببیند بنیان جامعه در معرض آسیب قرار دارد. به همین جهت بررسی نظرات این قرآن‌پژوه با توجه به نظرات فقها و سایر مفسران ما را به فهم عمیق‌تری نسبت به این موضوع می­‌رساند.

- علت و هدف انتخاب این موضوع به‌عنوان رساله سطح ۴ چه بوده است؟

دلیل انتخاب این موضوع علاقه ابتدایی که در بنده ایجاد شد بود. این علاقه مربوط به تحقیقات کلاسی درس مستشرقان در قرآن بود که با دیدگاه­‌های مختلف و گاه متفاوت مستشرقان آشنا می‌شدم و این جرقه اولیه برای نوشتن رساله با این موضوع بود. همچنین ثمرة نقد برداشت­‌های محمد شحرور در این موضوع تلاشی برای شفاف‌سازی نظرات تفسیری متفاوت وی، آشنا شدن با لغزش‌های تفسیری او و ارائه نظرات تفسیری درست در موضوع آیات الاحکام خانواده است.

- چطور در کنار فعالیت‌های دیگر خود زمان را برای نوشتن رساله مدیریت کردید؟ 

در ابتدا توکل بر خداوند و اهل‌بیت علیهم‌السلام، سپس با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از تمامی فرصت‌ها مخصوصاً ایام تعطیل توانستم در کنار فعالیت‌های دیگر خود زمان را برای نوشتن رساله مدیریت کنم.

- آیا رابطه‌ای بین فعالیت شما به‌عنوان یک مدرس با پژوهش وجود دارد و به نظر شما تحصیلات عالی شما چه نقشی در امر پژوهش دارد؟

صد در صد. به نظر من یک مدرس موفق در وهله اول یک محقق و پژوهشگر موفق درزمینه تدریس دروس خویش است، تحصیلات عالی زمینه را برای انجام تحقیقات علمی و معتبر فراهم می‌کند. طلاب باید توسل به حضرت حق و اهل‌بیت علیهم‌السلام را فراموش نکرده و سعی کنند مطالعات خود را در یک موضوع خاص به‌صورت منسجم انجام دهند تا در یک موضوع خاص متخصص شوند.

- توصیه شما برای طلاب سطح چهار که هنوز موفق به نوشتن رساله خود نشده‌اند چیست؟ در پایان اگر توصیه خاصی برای طلاب دارید، بفرمایید

تصمیم جدی، عزم راسخ، برنامه‌ریزی و مطالعه دقیق در موضوع رساله، استفاده مستمر از نظرات استاد راهنما، کم کردن فعالیت‌های جانبی مواردی است که طلاب همه سطوح باید به آن دقت کافی را داشته باشند، همچنین طلاب یکدیگر را در نوشتن رساله امیدوار کنند و در پایان «تُوزیع الْوَقْت‏، تُوسِیعُ الوقت» اگر وقت درست تقسیم شود گسترش می‌‏یابد و زمان برای انجام همکارها پیدا می‏‌کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha