استاد و مدیر حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) در گفتوگویی به پدیده «حجاباستایل و استحاله آرام هویت دینی» پرداخت که در ادامه تقدیم فرهیختگان میشود.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم صغری نورافشان، استاد و مدیر حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شهر اهواز استان خوزستان در گفتوگویی با اشاره به پدیده «حجاباستایل و استحاله آرام هویت دینی»، اظهار کرد: پدیده نوظهور «حجاب استایل» از مسائل مهم و قابل تأمل در جامعه کنونی است که تناقض آشکاری با مفهوم واقعی حجاب دارد.
وی ادامه داد: «حجاب» به معنای پوشاندن زینتها و دوری از تبرُّج است، در حالی که «استایل» در بسیاری موارد به معنای خودنمایی و جلب توجه است که کاملاً با فلسفه حجاب در تضاد است، خداوند متعال در قرآن کریم به صراحت زنان را از تبرّج و خودنمایی نظیر تبرّج جاهلیت اولی باز داشته است و در آیه ۳۳ سوره احزاب میفرماید؛ «وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَیٰ..، در خانههایتان بنشینید و آرام گیرید، بیحاجت و ضرورت از منزل بیرون نروید و مانند دوره جاهلیت پیشین با آرایش و خود آرایی بیرون نیایید.»
کاهش میل به ازدواج پایدار توسط اقایان، اولین ترکش حجاب استایل
خانم نورافشان گفت: یکی از آسیبهای جدی پدیده «حجاب استایل» افزایش رقابت منفی میان دختران است که این رقابت ضمن تشدید تنوع طلبی در مردان، به سرد شدن زندگی و افزایش طلاق منجر میشود، همچنین تبرج زنان ممکن است باعث لذت جویی موقتی مردان شود اما به مرور تمایل مردان به ازدواج واقعی و پایدار کاهش مییابد که در نهایت بیشترین زیان متوجه خود دختران خواهد بود.
افزایش فرهنگ مصرفگرایی و چالشهای روانی و اجتماعی
استاد و مدیر حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) اهواز در ادامه با اشاره به آفات پدیده حجاب استایل، مطرح کرد: یکی دیگر از آسیبهای حجاب استایل، افزایش فرهنگ مصرف گرایی است که باید در این زمینه با آن مقابله شود که مضاف بر آن تجربه تلخ شکست در زندگی و نارضایتی مستمر احساسات منفی و عدم آرامش را در دختران افزایش میدهد و چالشهای روانی و اجتماعی فراوانی به بار میآورد.
توصیههای علمی و کاربدی برای مقابله با پدیده «حجاب استایل»
وی به راهکارهای کاربردی و عملی برای این پدیده پرداخت و اظهار کرد: برای مقابله با پدیده نوظهور حجاب استایل راهکارها و توصیههای کاربردی و عملی متعددی وجود دارد که «آموزش صحیح و تبیین فلسفه حجاب از بستر خانواده تا مدارس و دانشگاهها» توصیه میشود به نحوی که مفاهیم واقعی حجاب اسلامی به نسلهای جوان منتقل شود و از آلودگی به مدگرایی و مصرفگرایی و تحریفات در زمینه حجاب جلوگیری شود.
خانم نورافشان گفت: «تولید محتواهای آموزشی کاربردی و علمی برای فهم درست جایگاه عفاف و حجاب در دین و فرهنگ ایرانی اسلامی» میتواند دختران عزیز ما را از این پدیده شوم محافظت کند و همچنین «رسانههای ملی و فضای مجازی» نقش مهمی در الگوسازی مثبت در این زمینه میباشد.
استاد و مدیر حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) اهواز در پایان بیان داشت: «تقویت هویت و معنویت دختران و کمک به هویت یابی درست نوجوانان و ایجاد حس ارزشمندی در آنان»، میتواند بستر خوبی برای این مهم باشد و از پدیده نوظهور حجاب استایل جلوگیری نماید.
انتهای پیام/
نظر شما