مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور در اجلاسیه بررسی عملکرد کارگروهها و آسیبشناسی روند تدوین پژوهشهای پایانی مدارس علمیه تخصصی استان تهران برگزار شد، بر انگیزهبخشی به طلاب و اهمیت پژوهشهای کاربردی تأکید کرد و یادآور شد: پژوهشها باید به حل مسائل جامعه منجر شود.
بهگزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/تهران، اجلاسیه «بررسی عملکرد کارگروهها و آسیبشناسی روند تدوین پژوهشهای پایانی سطوح عالی مدارس علمیه تخصصی استان تهران»، پنجشنبه ۱۷ مهر با حضور مسئولان مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران سراسر کشور و به میزبانی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران با هدف ارتقا کیفیت، تسهیل و تسریع تدوین پژوهشهای پایانی برگزار شد.

در این اجلاسیه حجتالاسلام و المسلمین آقای فاضل، مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور، سرکار خانم متولیان، معاون پژوهش مرکز، و سرکار خانم تمیزکار، مدیرکل پژوهشهای تحصیلی، سرکار خانم کامرانی رئیس اداره پژوهشهای تحصیلی سه و چهار، حضور داشتند و به تبیین سیاستها، برنامهها و رویکردهای کلان پژوهشی پرداختند. همچنین اساتید کارگروههای علمی، مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه تخصصی استان تهران حضور یافته و ضمن بررسی عملکرد کارگروهها، تجربیات پژوهشی خود را به اشتراک گذاشتند.

حجتالاسلام والمسلمین کبیریان، مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران، ضمن خیرمقدم، بر اهمیت پژوهش از منظر بیانات مقام معظم رهبری و نقش اساتید کارگروه در هدایت طلاب برای تحقق اهداف عالی اسلام و انقلاب تأکید کرد و بر ارزشمندی نخستین برگزاری این نشست برای شنیدن نظرات و پیشنهادات اساتید در مسیر ارتقای پژوهش طلاب اشاره کرد.

حجتالاسلام والمسلمین فاضل با تقدیر از برگزارکنندگان، بر انگیزهبخشی به طلاب و اهمیت پژوهشهای کاربردی تأکید کرد و یادآور شد: پژوهشها باید به حل مسائل جامعه منجر شود، از موضوعات تکراری پرهیز گردد و استفاده از هوش مصنوعی با دقت انجام گیرد. وی ظرفیت بالای استان تهران در آموزش و پژوهش سطح چهار را مورد تأکید قرار داد و بر تربیت طلاب مجتهد و پژوهشگر و تولید پژوهشهای اثرگذار اجتماعی تأکید کرد.
خانم پورحمزه، معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران، در ادامه گزارشی کمّی و کیفی از روند برگزاری کارگروهها و تدوین پژوهشهای پایانی طلاب ارائه نمود. وی رشد تألیف پایاننامههای سطح سه و چهار را مثبت ارزیابی کرد و در عین حال به برخی از مهمترین چالشهای موجود در فرآیند تصویب موضوع و طرحنامه های علمی در کارگروهها اشاره نمود. وی همچنین بر ضرورت اصلاح شاخصهای تصویب طرحها و ثبت دقیق نظرات اساتید تأکید کرد.
سرکار خانم متولیان، معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور، برنامههای پنجساله معاونت پژوهش را تشریح و بر نیازسنجی دقیق، اصلاح ساختار پژوهشها، پذیرش کرسیهای آزاداندیشی، انتشار مجلات علمی و راهاندازی درگاه حوزه در ISC بهعنوان دستاوردهای مهم تأکید کرد. وی هدایت پژوهشها در حوزه خانواده و کودک و ایجاد ارتباط منسجم میان اساتید، طلاب و مدیران پژوهش را مهمترین گام در ارتقای کیفیت پژوهش دانست.
خانم تمیزکار نیز گزارشی از عملکرد معاونت پژوهش مرکز ارائه و به تدابیر و راهکارهای اتخاذ شده برای رفع مشکلات و بهبود روند تدوین پژوهشهای پایانی اشاره کرد.
در نوبت صبح اجلاسیه به بررسی چالشها و موانع کارگروههای رشتههای کلاسیک حوزوی از جمله فقه و اصول، فقه خانواده، تفسیر و علوم قرآنی، تفسیر تطبیقی، تاریخ اسلام، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی و مدرسی ادبیات عرب اختصاص داشت. در بخش عصر نیز کارگروههای رشتههای نوپدید مانند مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی، تربیت دینی کودک و نوجوان و مطالعات اسلامی زنان مورد بررسی قرار گرفت. در هر دو بخش، اساتید کارگروهها دیدگاهها و پیشنهادات خود را بیان کردند.
انتهای پیام/
نظر شما