کارشناس جمعیت و خانواده در جمع طلاب فاطمیه یاسوج با تأکید بر اهمیت تعاملات بین فردی در شکلگیری مهارتهای بنیادین زندگی، نسبت به رویکرد «کنترلمحور» در خانوادههای تکفرزند هشدار داد و الگوی تربیت فرزندان تنها را به «تربیت گلخانهای» تشبیه کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/کهگیلویه و بویراحمد، آقای قاسمی کارشناس جمعیت و خانواده در جلسهای که با عنوان جمعیت و خانواده در تاریخ ۲۰ مهرماه در حوزه علیمه فاطمیه سلاماللهعلیها برگزار شد، در جمع طلاب فاطمیه یاسوج با تأکید بر اهمیت تعاملات بین فردی در شکلگیری مهارتهای بنیادین زندگی، نسبت به رویکرد «کنترلمحور» در خانوادههای تکفرزند هشدار داد و الگوی تربیت فرزندان تنها را به «تربیت گلخانهای» تشبیه کرد.
کارشناس جمعیت و خانواده در سخنان خود با اشاره به شیوه غالب تعامل والدین و فرزندان، تصریح کرد: بیشترین دیالوگ ما در خانه حول محور بایدها و نبایدها میچرخد. ما بیش از حد در جایگاه رصدکننده قوانین خانواده نشستهایم، در حالی که تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد مهارتهای ضروری فرزندان در رابطه با والدین شکل میگیرد.
آقای قاسمی بیان کرد: بازی کودکان، صرفاً سرگرمی نیست؛ بازی یعنی مشارکت و تعامل برای یک هدف مشترک. دعواها، کوتاه آمدنها، اصرار بر حق، و حتی همدستی برای دور زدن قوانین منعشده، همگی تمریناتی برای حل مسئله و مهارتهای اجتماعی هستند.
نقد الگوی تکفرزندی و مصرفگرایی
وی به نقد مفهوم رایج «فرزند باکیفیت» پرداخت و گفت: اغلب منظور از کیفیت، برخورداریهای صرفاً اقتصادی و رفاهیات است. تکفرزندی، به دلیل فراهم بودن همه چیز، بیشتر الگوی مصرفکنندگی را به کودک میدهد تا مهارت اقتصادی لازم برای تلاش و جنگیدن برای رسیدن به هدف.
وی بیان کرد: نرخ طلاق در میان فرزندانی که در فضای تکفرزندی رشد کردهاند، گاهی بیشتر از دیگران است، زیرا عادت به این دارند که همیشه «حرف حرف خودش باشد» و این تمرکز بر خود، در تعاملات اجتماعی و زندگی مشترک، مشکلساز میشود.

انتهای پیام/
نظر شما