مدیر حوزههای علمیه خواهران استان در مراسم اختتامیه طرح آموزشی و تربیتی «اربعین تعالی» مدرسه حضرت زینب (سلام الله علیها) ملایر که در حسینیه و کتابخانه آیت الله فاضلیان (رضوان الله علیه) برگزار شد، به چندین کلیدواژه حیاتی و رفتاری اشاره کرد که تضمینکننده تداوم و پویایی طلاب در مسیر طولانی طلبگی است.
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران/ همدان، خانم عظیمی دوستی، مدیر حوزههای علمیه خواهران استان در مراسم اختتامیه طرح آموزشی و تربیتی «اربعین تعالی» مدرسه حضرت زینب سلام الله علیها ملایر با تبریک به طلاب به چند کلیدواژه حیاتی و رفتاری مانند تفکر(سرمایه گذاری عقل)، هدفمندی(قطبنمای حرکت)، تبادل به عنوان موتور محرک پیشرفت (علمی، تجربی و فکری) اشاره کرد که تضمینکننده تداوم و پویایی طلاب در مسیر طولانی طلبگی است.
مدیر حوزههای علمیه خواهران استان، تفکر را نه صرفاً یک فعالیت ذهنی، بلکه یک عبادت عمیق دانست و با اشاره به حدیث مشهور در فضیلت تفکر گفت: «تَفَکُّرُ سَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَبْعِینَ سَنَةٍ»، گفت : این تفکر، تفکر سطحی در امور روزمره نیست، بلکه تفکر هدفمند در مبدأ و معاد، حکمت احکام و چرایی خلقت است. تفکر صحیح، طلبه را از تقلید صرف خارج کرده و او را به سوی استنباط و درک شهودی حقایق سوق میدهد.
خانم عظیمی دوستی، هدفمندی را عاملی حیاتی برای جلوگیری از «سردرگمی» و «نوسانات» در مسیر طلبگی دانست و افزود: مسیر تحصیلات دینی، طولانی و پرفراز و نشیب است و اگر طلبه نداند مقصد نهاییاش چیست، به راحتی خسته شده و در میانه راه متوقف میشود. هدف هر طلبه باید فراتر از نمرات خوب باشد؛ رسیدن به مرتبه «فهم نافع» و سپس «خدمت مؤثر» از اهداف بلند یک طلبه میباشد و رسیدن به این هدف مشخص، مستلزم برنامهریزی دقیق برای جمع میان مباحث درسی، تهذیب اخلاق، و امور اجتماعی است.
تبادل مهمترین نکتهای که مدیر حوزههای علمیه خواهران استان بر آن تأکید کرد که در سه حوزه کلیدی تبادل علمی(مباحثه منظم و جدی با همدرسان؛ این کار باعث میشود ضعفهای علمی هر فرد توسط دیگری پوشش داده شود و عمق مطالب چندین برابر گردد)، تبادل تجربی(استفاده از تجربه اساتید و طلاب سالهای بالاتر؛ یادگیری اینکه چگونه فلان مبحث اصولی را فهمیدهاند یا چگونه در یک مسئله اخلاقی پیروز شدهاند) و تبادل فکری( گفتگوی سالم و سازنده پیرامون مسائل نوظهور جامعه با رعایت ادب و احترام به دیدگاههای مختلف) برای پیشرفت طلاب در دوران تحصیل ضروری است.


حجت الاسلام دکتر ترکاشوند، نماینده محترم ولی فقیه در نهاد رهبری دانشگاه ملی، در ادامه جلسه به عنوان یکی از شاگردان مکتب اخلاقی مرحوم آیتالله فاضلیان (رضوانالله تعالی علیه)، به بیان خاطراتی از آن عالم ربانی پرداخت که موجب تأثیرگذاری عمیقی بر طلاب حاضر شد.
دکتر ترکاشوند، آیتالله فاضلیان را نمونهای بارز از جمع میان علم نافذ، عرفان عملی و اخلاق فاضله معرفی کرد. وی دو ویژگی ممتاز آن مرحوم را عقد اخوت با شهدا(خاطرهای نقل شد که آیتالله فاضلیان با اکثر شهدای برجسته دفاع مقدس پیوند اخوت و رفاقت عمیق معنوی برقرار کرده بود و تأثیر آن شهدا بر سیر سلوکی ایشان انکارناپذیر بود، این نشان میدهد که ارتباط با اولیای الهی، خود بخشی از تزکیه است) و سرآمدی در عرفان و اخلاق(نماینده محترم ولی فقیه در نهاد رهبری دانشگاه ملی اشاره کرد، که آیتالله فاضلیان همواره در عرصههای عرفان عملی، اخلاق کاربردی و عبادات خاص، الگو و سرآمد بود، و این نشان میدهد که حوزه باید همواره به دنبال پرورش عالمانی باشد که هم مرجع علمی و هم مرجع اخلاقی باشد. تأکید اصلی ایشان این بود که طلاب باید بدانند پشتوانه علمی آنها، با سرمایه معنوی بزرگان تقویت میشود و این الگوها باید همیشه چراغ راهشان باشند) بیان کرد.
سه محور تعالی طلاب
خانم پیرحیاتی، مدیر محترم مدرسه حضرت زینب (سلام الله علیها) ملایر گفت: دوره اربعین تعالی به صورت فشرده در مدت ۱۹ روز و با هدف اصلی ارتقا سطح علمی، اخلاقی و عملی طلاب جدید الورود برگزار شد تا بنیانهای لازم برای یک مسیر طلبگی موفق و مؤثر را پیریزی کند، مراسم اختتامیه این دوره نیز با سخنرانیهای روشنگرانه مسئولین حوزه و تجلیل از نخبگان همراه بود که همگی بر محورهای کلیدی و حیاتی مسیر طلبگی تأکید داشتند.
مدیر حوزه حضرت زینب (سلام الله علیها)، فلسفه وجودی و اهداف طرح «اربعین تعالی» را بر سه رکن اساسی و غیرقابل تفکیک تزکیه و تهذیب (بعد معنوی)، عمق بخشی علمی و اجتهادی(بعد فکری) و آمادگی برای خدمت و تبلیغ (بعد رسالتی) استوار دانست که هر طلبهای باید این سه رکن را در زندگی خود نهادینه سازد.
خانم پیرحیاتی بیان کرد: علم در حوزه، اگر با تزکیه همراه نباشد، ارزش اصلی خود را از دست میدهد.
وی برای اثبات این اصل بنیادین، به ریشه قرآنی این مفهوم اشاره فرمود:«هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ» (سوره جمعه، آیه ۲)، خداوند متعال، رسالت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را با تزکیه آغاز کرده است. تزکیه، یعنی پاکسازی روح از رذایل و پرورش فضائل. دانش بدون تزکیه، مانند درختی تنومند است که اگرچه برگ و شاخههایی دارد، اما میوهای شیرین و قابل استفاده به بار نمیآورد. تهذیب اخلاق، همان کود و آبی است که درخت علم را به میوهدهی مؤثر وامیدارد. در این بخش، طلاب با اهمیت حفظ اوقات نماز اول وقت، مطالعه مستمر ادعیه و اذکار وارده، و همچنین باید از مجادله های بیهوده و مباحثات مخرب بپرهیزند.
مدیر حوزه حضرت زینب (سلام الله علیها) بر اهمیت ورود عالمانه و دقیق به متون فقهی و اصولی تأکید داشت و یادآوری کرد: طلاب نباید صرفاً به حفظ متون بسنده کنند، بلکه باید به دنبال فهم عمیق و کشف مبانی باشند تا بتوانند به مقام اجتهاد عملی و نظری نزدیک شوند.
وی افزود: طلاب باید با استدلالمحوری(تأکید بر اینکه هر حکمی که آموخته میشود، باید مستند به ادله اربعه (کتاب، سنت، اجماع و عقل) باشد)، تمرین تفکیک مباحث(آموزش روشهای مطالعه دقیق کتب سطح یک و دو برای آمادگی ورود به مباحث سطح عالی) و عملیاتی کردن علم(لزوم فهم این نکته که علم فقه صرفاً یک درس آکادمیک نیست، بلکه باید در تمامی شئونات زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی طلبه جاری و ساری باشد) به مقام اجتهاد عملی و نظری نزدیک شوند.
خانم پیرحیاتی رکن سوم رسالت عظیم تبلیغ معارف الهی را مهمترین دلیل وجودی یک طلبه خواند و گفت: اگر هدف از فراگیری علوم، صرفاً کسب مدرک یا مقام نباشد، بلکه آمادگی برای خدمت به دین باشد، مسیر طلبگی معنا پیدا میکند.وظیفه خطیر یک طلبه، همان وظیفه انبیاء و اولیا است: هدایت مردم. شما باید چنان آماده شوید که بتوانید معارف دینی را به شیوهای متناسب با نیاز روز، و با زبانی جذاب و قابل فهم، به نسل جدید و قشرهای مختلف جامعه ارائه نمایید.»بر این اساس، تمرین مهارتهای ارتباطی، فن بیان، و آشنایی با مسائل روز جامعه به عنوان بخشهای ضروری «اربعین تعالی» معرفی شد.

گفتنی است مراسم اختتامیه طرح آموزشی و تربیتی «اربعین تعالی» با حضور پرشور طلاب ورودی مقطع سیکل، به مدت ۱۹ روز به طول انجامید، با هدف اصلی ارتقاء سطح علمی، اخلاقی و عملی طلاب تازه وارد طراحی شده بود تا بنیانهای لازم برای یک مسیر طلبگی موفق و مؤثر را پیریزی کند، در حسینیه و کتابخانه آیت الله فاضلیان (رضوان الله علیه) با عنوان پایان یک دوره تعهد و پیشرفت برگزار شد.
مراسم با تقدیر از تلاشهای جهادگونه طلاب شرکتکننده در دوره فشرده «اربعین تعالی» و همچنین تجلیل از زحمات اساتید دوره که در طول این ۱۹ روز، نقش مربی و راهنما را ایفا کردند، صورت پذیرفت و هدایایی به رسم یادبود به آنان اهدا شد.
انتهای پیام/
نظر شما