نشست علمی _معرفتی با موضوع جریانشناسی فرقهها و نحلههای نوظهور انحرافی به همت واحد پژوهشی و فرهنگی مدرسه علمیه بانو امین رحمة الله علیها با حضور اساتید، کادر و طلاب برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/تهران، نشست علمی _معرفتی با موضوع جریانشناسی فرقهها و نحلههای نوظهور انحرافی به همت واحد پژوهشی و فرهنگی مدرسه علمیه بانو امین رحمة الله علیها با حضور اساتید، کادر و طلاب و سخنرانی سرکار خانم میرزائیان در تاریخ بیست و دوم مهرماه برگزار شد.
خانم میزرائیان به بررسی عرفانهای کاذب، فرقههای انحرافی داخلی و خارجی و روشهای نفوذ آنها در جامعه پرداختند. ایشان تأکید کردند که برخی افراد و جریانها با شعار معنویت و آرامش لحظهای، افراد را به وابستگیهای کاذب و تجربههای گذرا هدایت میکنند و در واقع هدفشان ایجاد تکثرگرایی دینی، مریدپروری و نفوذ اجتماعی است.
خانم میرزائیان نمونههایی از جریانهایی مانند عرفان حلقه به رهبری محمدعلی طاهری، بهائیت، انجمن حجتیه، احمد الحسن و سایر فرقههای داخلی و خارجی را معرفی کرد و افزود: در این فرقهها، آموزهها با ظاهر معنوی و وعده آرامش و درمان فوری ارائه میشوند، اما شامل انحرافات اعتقادی، حذف واسطههای فیض، جایگزینی خدا با مخلوق، ادعای اتصال به شعور کیهانی، ارتباط با اجنه و فریب درمانی هستند. ایشان تجربههای میدانی خود را از حضور در کلاسها، اردوها و فضاهای عمومی این فرقهها تشریح کردند و نمونههایی از اختلالات روانی، آسیبهای اجتماعی و سوءاستفادههای معنوی افراد را بیان کردند.
وی با اشاره به ابزارهای نفوذ فرقهها گفت: استفاده از نمادهای خاص مانند تکچشم، ستاره پنجپر، صلیب وارونه، عدد ۶۶۶، بز با شاخهای بالا و حتی رنگینکمان، بهتدریج ذهن مخاطب را درگیر میکند. این نمادها ممکن است در پوشاک، زیورآلات، خالکوبی، آرایش مو یا صنایع سنتی مثل میناکاری دیده شوند. ایشان تأکید کردند که تبلیغ چهرهبهچهره در مترو، پارک، آرایشگاه، اردوها و مسیرهای توریستی، مؤثرترین روش جذب افراد است و فرقهها از سنین پایین افراد را برای تبلیغ آموزش میدهند.
خانم میرزائیان به نفوذ برخی فرقهها در ساختارهای رسمی و دولتی اشاره و بیان کرد: برخی فعالان مذهبی با ظاهر دینی، با دیدگاههای انحرافی و نفوذ اعتقادی تلاش میکنند باورهای توحیدی را تحت تأثیر قرار دهند.
وی گفت: مقابله با این فرقهها نیازمند مطالعه دقیق قرآن و روایات، تسلط بر تفسیر موضوعی، شناخت کلیدواژهها و روشهای جذب فرقهها، و تجربه تبلیغ چهرهبهچهره است.
خانم میرزائیان یادآوری کرد: ختم قرآن بدون فهم ترجمه و شأن نزول کافی نیست و طلبهها باید با برنامهریزی منظم، از ابتدا تا انتهای قرآن، آیات را با تفسیر و تحلیل استخراج کنند.
وی نمونههایی از عرفان حلقه و روش فرادرمانی را توضیح داد و بیان کرد: از جمله ادعای اتصال به شعور کیهانی، درمان بیماریها، و ایجاد وابستگی روحی و روانی. ایشان یادآور شدند که خوابها و مکاشفههای شخصی برای خود فرد حجت است و نمیتوان آن را برای رهبری یا مرجعیت دینی به کار برد، و هر مکاشفهای که با قرآن و سنت معصومین هماهنگ نباشد، شیطانی است.
خانم میرزائیان تأکید کرد: وظیفه جامعه دینی و طلبهها، آگاهسازی مردم، پاسخگویی به شبهات روز، و آموزش صحیح باورهای توحیدی است. با آگاهی از نمادها، کلیدواژهها، روشهای جذب فرقهها و شناخت جریانهای داخلی و خارجی، میتوان در برابر موج نفوذ معنویتهای کاذب و فرقههای انحرافی ایستاد و جامعه را محافظت کرد.
انتهای پیام/
نظر شما