استاد مدرسه الزهراء سلام الله علیها گفت: سواد رسانهای برای خانواده نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است و خانواده باید در برابر رسانه فعال و هوشمند باشد و منفعل نباشد.
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران/ همدان،، پیش نشست «همایش ملی ارزش های تمدنی ایرانی اسلامی» با موضوع «خانواده و سواد رسانهای شرط بقا در تمدن دیجیتال» به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) همدان با حضور استاد حوزه و دبیر گروه علمی مدرسه، خانم رقیه خلیلی با عنوان ارائه دهنده و مجری کارشناس نشست خانم زهرا ستوده استاد حوزه و با حضور طلاب و اساتید مدرسه برگزار شد.
خانم خلیلی استاد مدرسه الزهراء گفت: در دنیای امروز که رسانهها و فناوریهای دیجیتال شدیداً در زندگی ما نفوذ کرده و ما با سیل عظیم اطلاعات مواجه هستیم، داشتن سواد رسانهای برای خانواده نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است، در دریای بی کران رسانه در عصر دیجیتال برای تشخیص پیام درست از نادرست، تحلیل محتوا، باید سواد رسانه ای داشته باشیم و خانواده اولین و مؤثرترین نماد آموزشی، برای سوادرسانهای است.
وی افزود: سواد رسانهای پیش نیاز تربیت رسانهای فرزندان است. امروز محیط زندگی فرزندان فقط یک محله نیست بلکه، دهکده جهانی فضای مجازی است، بنابراین، یکی از سوادهای ضروری عصر امروز، سواد رسانهای است، رسانهها هم دارای کارکردهای مثبت از قبیل تحکیم بنیان خانواده، سرگرم شدن و..هستند و هم پیامدهای منفی از قبیل جذاب ، فریبنده، اعتیاد آور و ... و است.
خانم خلیلی گفت: الگوی سواد رسانهای را مبتنی بر ۵ سؤال اساسی چه کسی پیام را بوجود آورده است؟ چه تکنیک و فنی برای جلب توجه من بکار برده است؟ چگونه افراد مختلف ، شکل ها و گونه های مختلف از پیام بدست می آورند؟ چه دیدگاه ،ارزش ،سبک زندگی و مقصدی در پیام بیان شده و یا حذف شده است؟ و چرا پیام فرستاده شده است؟ برشمرد و عنوان کرد: خانواده باید پالایشگر و تفسیرگر رسانه باشد.
وی بیان کرد: خانوادهها باید به خاطر ضرورتهایی چون محافظت از کودکان در برابر محتواهای مضر، پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی، تقویت تفکر انتقادی و استقلال فکری(هر مطلبی را زود قبول نکند همه چیز واقعی نیست. در این خصوص حضرت علی (ع) می فرمایند: در دروغگو بودن تو همین بس که مطلبی را بدون تحقیق از صحت آن بازگو کنید. نهج البلاغه نامه۶۹)، تقویت بنیان خانواده و بهبود ارتباطات و مدیریت مصرف رسانه و ایجاد تعادل سواد رسانهای را بیاموزند.
خانم خلیلی گفت: برای مدیریت رسانه و خانواده ۱۰ اصل حاکمیت قانون (قانونگذاری): اگر برای رسانه قانون وضع نکنیم و رسانه برای ما قانون وضع میکند، جایگزین سازی که ممکن است سطحی و یا بلندمدت باشد، ایمن سازی به وسیله گرایش به نماز، معنویت گرایی- گرایش به سمت خیرها و خوبیها، مسئولیت پذیری، همراهی، آموزش و آگاه سازی، تدریج واستمرار، الگو سازی، اقتدار و مدیریت وجود دارد.
وی در پایان به این نکته اشاره کرد: دنیای مجازی ظرفیت انتقال احساسات را ندارد و سواد رسانهای به معنای فعال و هوشمند بودن در برابر رسانه است نه منفعل بودن و برای بقا در تمدن دیجیتال باید سواد رسانه داشته باشیم تا خانواده دچار آسیبهای دیجتالی نشود.
خانم ستوده در ادامه به عنوان مجری کارشناس نشست گفت: سواد رسانهای یعنی توانایی دستیابی، تحلیل، ارزیابی و خلق پیام از میان متون مختلف. سواد رسانهای در واقع یک مهارت است که میتواند همراه تفکر انتقادی باشد که طبق صحبتهای خانم خلیلی مبتنی بر ۵ پرسش میباشد.
وی افزود: سواد رسانهای مثل یک فیلتر عمل میکند و جهات متراکم پیام، از میان لایههای سه گانه این فیلتر لایه اول(اهمیت برنامه ریزی شخصی در نحوه استفاده از رسانهها، نوع آن و محدوده آن)، لایه دوم(به جنبه های نامحسوس تر رسانه توجه میکند و با توجه به پرسشهای (چه کسی پیام را ایجاد و ارسال کرده و چه کسی از آن سود میبرد وجه کسی ضرر میبیند) پیام مطلوب را میداند و بقیه پیامها را نادیده میگیرد و لایه سوم(مهارت لازم برای مصرف انتقادی رسانه و نقد پیام را دارد(تجزیه و تحلیل و ارزیابی) و به جنبههای حذف شده و جاافتاده پیام توجه دارد در این مرحله از حالت انفعالی به وضعیت فعال تبدیل شده و هویت خود را حفظ میکند) عبور میکند.
خانم ستوده گفت: ایجاد صمیمیت با فرزندان در خانواده، گفتوگو:« قولو لله حسنا» گفتگو بدون تحکم و سرزنش و تقویت باورهای دینی : آشنایی فرزندان از دوران کودکی با مفاهیم دینی وعبادی از راهکارهای لازم برای مصون سازی کودکان در مقابل آسیبهای فضای مجازی است.
وی در پایان، نتیجه گیری نهایی از برگزاری این نشست را، تقویت سواد رسانهای برای خانوادهها دانست و عنوان کرد: در عصر دیجیتال، تسلط بر فضای مجازی و حفظ خانواده و تربیت فرزندان همگی، در گرو داشتن سواد رسانهای است.
انتهای پیام/
نظر شما