اخلاق رضوی، راهی برای شناخت درون و اصلاح جامعه است

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، با تأکید بر لزوم معرفت در زیارت امام رضا(ع) و رعایت ادب در اماکن مقدس، گفت: رفتار مؤمنانه زمانی تحقق می‌یابد که درون انسان از فضایل اخلاقی لبریز باشد و هر کلمه و رفتار، جلوه‌ای از پاکی نفس و معرفت الهی باشد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/کرمان، خانم نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، در دومین روز کارگاه ارتقایی مدیران و معاونین مدارس علمیه خواهران استان کرمان، با بیان خاطراتی از سال‌های خدمت در حرم مطهر رضوی، اظهار داشت: ما مشهدی‌ها خود را میزبان امام می‌دانیم و افتخار ما این است که ایشان به ما اجازه خدمت به زائران را داده‌اند. مطمئن باشید امام رضا(ع) به همه زائران، به ویژه آنان که از راه دور می‌آیند، نگاهی ویژه دارد. تنها یک نگاه ایشان کافی است. انشالله که با معرفت به محضر ایشان می‌روید و با معرفت بازمی‌گردید.

این مدیر حوزه علمیه با تفکیک بین «محاسن اخلاق» و «مکارم اخلاق» بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق» محاسن اخلاق، رفتارهای متقابل و معمولی است، مانند وقتی که کسی به شما سلام می‌کند یا تعارف می‌کند. اما مکارم اخلاق، فراتر از این است و یعنی خوبی کردن در برابر بدی دیگران. این، ویژگی انبیا و اولیای الهی بود.

وی با ذکر نمونه‌ای از سیره ائمه اطهار(ع) توضیح داد: امام کاظم(ع) با فردی که به ایشان تهمت می‌زد و بدگویی می‌کرد، با بزرگواری برخورد کردند و حتی باغی را که از او خریده بودند، به خودش بخشیدند. این همان مکارم اخلاق است؛ آنان به دنبال بهانه‌ای برای خوبی کردن بودند، نه حساب‌کشی.

خانم نیک در تحلیل علل ناتوانی ما در عمل به مکارم اخلاق گفت: گاهی ما نمی‌توانیم مکارم اخلاقی داشته باشیم زیرا «کوزه درون ما خالی است» اگر درون ما از فضایل اخلاقی پر باشد، رفتارمان نیز زیبا خواهد بود. قرآن می‌فرماید: «از کوزه همان برون تراود که در اوست». هر رفتار زشتی، پیش از هر چیز، توهینی به خود فرد است.

وی با انتقاد از برخی رفتارهای اجتماعی رایج گفت: در مترو می‌بینیم که جوانان روی صندلی‌های مختص سالمندان و معلولان می‌نشینند و آنان را می‌بینند. این رفتار ناشی از این است که فقط خودشان برایشان مهم است. این نفس آلوده است. در حالی که پیامبر(ص) و ائمه(ع) هرگز برای منافع شخصی خود عصبانی نمی‌شدند.

این استاد اخلاق با تأکید بر شروع تربیت اخلاقی از خانه بیان کرد: اخلاق اجتماعی را باید از خانه شروع کنیم. اگر به کودک یک و نیم ساله یاد ندهیم که به وسایل دیگران دست نزند، وقتی بزرگ شد، ممکن است به اموال عمومی یا اداره هم دستبرد بزند. «پاک‌دستی» را باید از کودکی آموزش داد.

خانم نیک برای «خویشتن‌داری» و تقویت نفس، فاکتورهایی برشمرد و بیان کرد: اول «علم» است. باید اصول اخلاقی را به درستی یاد بگیریم تا هنگام عمل، خرابکاری نکنیم. دوم «نیت خالص» و سوم «رعایت حدود شرع» است. برخی گروه‌های به ظاهر عرفانی، حدود شرعی را رعایت نمی‌کنند و این باعث گمراهی می‌شود.

وی «تفکر»، «مراقبه» و «محاسبه» را از دیگر عوامل تربیت نفس دانست و افزود: باید در کارهایمان تفکر کنیم، مراقب باشیم خطا نکنیم و شبانه‌روز خود را محاسبه کنیم. ببینیم آیا امروز حق کسی ضایع شد؟ آیا در صف نماز جا برای دیگران باز کردیم؟ این محاسبه کمک می‌کند تا خود را اصلاح کنیم.

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) در پایان با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) یادآوری کرد: امام رضا(ع) فرمودند: یکی از علامت‌های مومن این است که هر کس را می‌بیند، گمان می‌برد از او بهتر است. یعنی مومن، دیگران را در ظاهر و باطن برتر از خود می‌داند. بیاییم خود را از قضاوت درباره ظاهر مردم برحذر داریم و بدانیم هر چه داریم، از برکت امام رضا(ع) و الطاف الهی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha