جلسه پیشدفاع از رساله علمی سطح چهار با عنوان «روشهای انبیا (علیهمالسلام) در تربیت اخلاقی بر اساس تفاسیر قرآن کریم» در مدرسه علمیه تخصصی رکنالهدی کرمان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ کرمان، جلسه پیشدفاع از رساله علمی سطح چهار با عنوان «روشهای انبیا (علیهمالسلام) خانم الهه عبدالعلینژاد، طلبه سطح چهار مدرسه علمیه رکنالهدی کرمان در تربیت اخلاقی بر اساس تفاسیر قرآن کریم» در مدرسه علمیه تخصصی رکنالهدی کرمان و با حضور اعضای هیئت داوران و اساتید راهنما و مشاور برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی همت بناری به عنوان استاد راهنما و حجتالاسلام والمسلمین ناصر نورمحمد به عنوان استاد مشاور، همراه با اساتید داور حجتالاسلام والمسلمین حسینی رامندی و حجتالاسلام والمسلمین فیروزمهر در این جلسه حضور داشتند.
خانم عبدالعلینژاد بیان کرد: سیره تربیتی انبیا در حوزه اخلاق در چهار عرصه «زمینهسازی تربیت اخلاقی»، «بینشافزایی»، «پرورش گرایشها و رفتارهای مطلوب اخلاقی» و «مواجهه با جلوههای بیاخلاقی» قابل تحلیل و بررسی است.
وی افزود: عنوان رسالهای که به اتمام رسیده و جهت پیش دفاع ارائه شد، «روش های انبیا (علیهم السلام) در تربیت اخلاقی بر اساس تفاسیر قرآن کریم» هست، بهرهوری از روشهای صحیح تربیت اخلاقی، از مهمترین مؤلفههای نظام تربیتی میباشد که بدون آن، هر گونه تلاش تربیتی، مثمرثمر نخواهد بود.
خانم عبدالعلینژاد گقت: پیامبران الهی با اشراف به این مؤلفه مهم، در اجرای مهمترین هدف رسالت خویش؛ یعنی تربیت اخلاقی، از روشهای متنوعی بهره بردهاند، که شناخت و بهرهگیری از این روشها از این حیث که تحت ارشاد الهی به انجام رسیده و اثرگذاری آنها تضمین شدهاست، برای مربیان، والدین و کنشگران عرصه تربیت بسیار حائز اهمیت میباشد.
وی افزود: هدف کلی این پژوهش را «شناخت و تبیین روشهای تربیت اخلاقی پیامبران (علیهمالسلام) در قرآن کریم» بود، این تحقیق با توجه به نقش محوری تربیت اخلاقی در فرایند تربیت انسان و با توجه به شأنیت آموزگاری انبیای الهی و الگو بودن ایشان، نگاشته شده است، در این پژوهش تلاش شده تا روشهای تربیت اخلاقی پیامبران در چهار عرصه زمینهسازی تربیت اخلاقی، اعطای بصیرت و پرورش قدرت تفکر اخلاقی، ایجاد و تقویت انگیزش رفتارهای اخلاقی و مواجهه با جلوههای بیاخلاقی از آیات قرآنی اصطیاد کرده و سپس متناسب با نیاز انسان معاصر و در راستای حل چالشهای اخلاقی انسان معاصر، از این روشها بهره ببرد.
طلبه سطح چهار مدرسه علمیه رکنالهدی کرمان اضافه کرد: اگر چه پژوهشهای بسیار ارزنده و قابلتقدیری در زمینه تربیت اخلاقی نگاشته شده است... ولی رویکرد غالب پژوهشها صرفاً تبیین روشهای تربیتی قرآن بوده و اختصاص به روشهای تربیت اخلاقی انبیا (علیهمالسلام) نداشته است؛ برخی از پژوهشگران هم... بیشتر از منابع روایی و تاریخی استفاده کردهاند تا از قرآن کریم. لذا با توجه به اهمیت موضوع، همچنان خلأ پژوهشی در این زمینه احساس میشود.
وی بیان کرد: از نوآوریهای پژوهش حاضر این است که سعی کرده با روش تحلیلی و استنباطی، دلالتها و اشارات قرآنی را در ارتباط با روشهای تربیت اخلاقی انبیا (علیهمالسلام) کشف کند و بنا بر احصا و بررسی حداکثری این روشها داشته است. حیطه اصلی کار هم، آیات قرآن کریم با تکیه بر تفاسیر قرآنی بوده است، مراحل کار در این پژوهش نیز بدین صورت بوده که برای رسیدن به اهداف مذکور، در گام اول آیات قرآنی، مورد مطالعه و کنکاش قرار گرفته، آیات مرتبط با موضوع مدنظر، انتخاب و کدگذاری شده است. در گام بعد دلالتهای قرآنی مستقیم و غیرمستقیم و اشارات مرتبط با روشهای تربیت اخلاقی انبیا (علیهمالسلام) در چهار حوزه مذکور استخراج شده و با کمک منابع تفسیری متعدد، مورد تبیین و تحلیل قرار گرفته و در قالب ۶ فصل ارائه شده است.
گفتنی است مقالهای مستخرج از این رساله با عنوان «روشهای اعتمادسازی انبیا (علیهمالسلام) در تربیت اخلاقی متربّی از منظر قرآن» در شماره ۳ فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات اخلاق کاربردی» به چاپ رسیده است.
انتهای پیام/
نظر شما