سومین نشست تخصصی جریانشناسی فرقهها و نحلههای نوظهور انحرافی از انگیزه های جذب تا راهکارهای مقابله با آن به همت واحد پژوهشی و فرهنگی مدرسه علمیه بانو امین رحمة الله علیها با حضور اساتید، کادر و طلاب با عنوان تبیین و نقد آموزههای انحرافی عرفان حلقه، انرژیدرمانی و قانون جذب برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/تهران، به همت واحد پژوهشی و فرهنگی مدرسه علمیه بانو امین رحمة الله علیها سومین نشست تخصصی با حضور اساتید،کادر، طلاب و سخنرانی سرکار خانم میرزائیان در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۴ با عنوان تبیین و نقد آموزههای انحرافی عرفان حلقه، انرژیدرمانی و قانون جذب برگزار شد.
خانم میرزائیان با اشاره به غیرقانونی بودن فعالیتهای عرفان حلقه گفت:: برای تداوم این جریان، عناوین پوششی متعددی به کار گرفته میشود. بنیانگذار این فرقه با طرح ادعای نادرست ورود جن به بدن انسان و ارتباط آن با بیماریها، میکوشد مخاطبان را به پذیرش مفاهیم خرافی و غیرمستند سوق دهد؛ در حالیکه از منظر عقیدتی، حلول جن در جسم انسان باطل و فاقد هرگونه مبنای دینی است.
وی در ادامه با اشاره به مفهوم موسوم به برونریزی در عرفان حلقه، آن را ناشی از آسیبهای روحی و ارتباطات نامشروع با جن دانست، نه خروج موجودات موهوم از بدن. وی همچنین درباره آموزههای انرژیدرمانی خاطرنشان کرد: این مفاهیم ریشه در عرفانهای شرقی و مکاتب مادیگرای غربی دارند و در معارف اسلامی، چیزی به نام انرژی مثبت و منفی وجود ندارد؛ بلکه حالات روحی انسان در دین با مفاهیمی چون بساطت و قبض روحی توضیح داده میشود.
خانم میرزائیان در ادامه به نقد قانون جذب پرداخت و با اشاره به محتوای کتاب «راز» نوشته راندا برن، گفت: این قانون مبتنی بر اومانیسم و انسانمحوری است و ادعا میکند واقعیتهای زندگی نتیجه افکار انسان است. در این دیدگاه، اراده بشر محور تحقق خواستهها قرار میگیرد و خداوند صرفاً مجری اراده انسان معرفی میشود؛ در حالیکه براساس مبانی توحیدی اسلام، تحقق امور تنها در پرتو اراده الهی است.
وی افزود: در قانون جذب، عمل و تکلیف دینی جایگاهی ندارد و صرفاً تفکر و تجسم ذهنی ابزار دستیابی به مقاصد معرفی میشود؛ رویکردی که موجب تحریف مفاهیم اصیل دینی همچون نبوت، معاد و دعا و جایگزینی آن با اصطلاحاتی چون ندای درون، تناسخ و تلقین شده است.
خانم میرزائیان در پایان با استناد به آیات ۲۴ و ۲۵ سوره نجم، بر بطلان اندیشههای اومانیستی و خودمحورانه تأکید کرد و نسبت به خطر نفوذ اینگونه تفکرات در باورهای دینی جامعه هشدار داد.
انتهای پیام/
نظر شما