مدیر مدرسه علمیه فاطمیه ریگان کرمان با اشاره به اینکه رسانهها مانند شمشیر دو دم، نقش دوگانهای در تحریف یا ترویج نشانههای ظهور دارند، گفت: تربیت جهادگران مجازی در برابر تهاجم دشمن، از شیوههای تقابل با رسانههای انحرافی و شبهه پراکنی است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ کرمان، در شرایط امروز جهان که جوامع با چالشهای متعدد فکری، اخلاقی و اجتماعی روبرو هستند، مفهوم انتظار فرج و تبعیت از امام زمان(عج) میتواند به عنوان راهکاری جامع و عملی در جهت ساماندهی به سبک زندگی فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.
خانم سمیه دهقانپناه، مدیر مدرسه علمیه فاطمیه ریگان کرمان در گفتوگویی، به تبیین نشانه ظهور پرداخت و با اشاره به مهمترین نشانههای حتمی ظهور گفت: منظور از علایم ظهور، نشانههایی است که نزدیک شدن ظهور را نشان میدهند و به وسیله آنها میتوان امام مهدی علیه السلام را از مدعیان دروغین شناسایی کرد، نشانههای ظهور، خبر و علامت از واقعه ظهور میدهند مانند سپیدی مو که علامت پیری است و زردی صورت که نشانه بیماری است، اگر ماهیت این علائم را بررسی و تحلیل کنیم درمییابیم این نشانهها، علت و سبب تحقق ظهور نیستند، بلکه تنها جنبه اعلام و خبررسانی از ظهور را دارند، نشانههای ظهور در واقع، رخدادهایی برای اعلام عمومی نزدیک شدن ظهور و ایجاد آمادگی روانی مردم برای استقبال از ظهور مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف است
وی افزود: علائم ظهور را به چندین اعتبار میتوان تقسیم بندی کرد از جمله میتوان آنها را به علائم عادی و علایم معجزه آسا، علائمی که در طول تاریخ رخ دادهاند و علائمی که تاکنون اتفاق نیافتاده تقسیم کرد. یکی از مهمترین و معروفترین این تقسیمات که از روایات برگرفته شده، تقسیم نشانههای ظهور به علائم حتمی و علائم غیرحتمی است. برای نمونه، امام باقر علیه السلام در حدیثی فرمودهاند: «إِنَّ مِنَ الْأُمُورِ أُمُوراً مَوْقُوفَهً وَ أُمُوراً مَحْتُومَهً وَ إِنَّ السُّفْیَانِیَّ مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِی لَا بُدَّ مِنْه»
خانم دهقانپناه بیان کرد: روایات فراوانی که در میان آنها روایات صحیح نیز وجود دارد، در مجموع حتمی بودن نشانههای پنجگانه ذیل جزء علائم حتمی ظهور قلمداد میشود. «خمس قبل قیام القائم من العلامات الصّیحة و السّفیانیّ و الخسف بالبیداء و خروج الیمانیّ و قتل النّفس الزّکیّة»؛ «خروج سفیانی، قیام یمانی، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیّه و خسف در بیداء» منظور از «نفس زکیه»، انسان بسیاری بزرگواری است که از طرف امام زمان (عج) مأموریت برای تبلیغ دارد اما در کعبه (مابین رکن و مقام) به شهادت میرسد، نیز «سفیانی» شخصی از معاندین است که به قصد مقابله با حضرت برمیخیزد و در سرزمینی به نام «بیداء» (در یمن) ـ به امر خدا ـ با لشکریانش به زمین فرو خواهند رفت.
شاختن نشانههای حتمی ظهور
مدیر مدرسه علمیه فاطمیه ریگان کرمان درباره شناسایی نشانههای حتمی ظهور در میان این همه شایعه و تحریف درباره تاریخ ظهور، گفت: برای تشخیص نشانههای واقعی از دروغ، مهمترین راه استفاده از منابع معتبر دینی است. ابتدا باید به احادیث و روایات معتبر در کتب حدیثی معتبر همچون «الکافی» و «غیبت نعمانی» «کمال الدین و تمام النعمة مراجعه کرد. بسیاری از شایعات و ادعاهای نادرست درباره ظهور از منابع ضعیف یا تحریفشده نشأت میگیرند. برای تشخیص نشانههای واقعی از دروغ میتوان ادعاها را با روایات معتبر و قرآن مقایسه کرد ، در صورت عدم تطابق چنین ادعاهایی را رد کرد. برای پی بردن به تاریخ ظهور و بررسی شبهات پیرامون این موضوع باید به روایات موثق رجوع کرد.
وی افزود: در روایت موثق از امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید: کسانی که برای ظهور وقت تعیین میکنند دروغ گویند و از جانب ما اهل بیت برای این امر وقتی معین نشده است: «عِدَّةٌ مِنْ اَصْحَابِنَا عَنْ اَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ اَبِیهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَبِی حَمْزَةَ عَنْ اَبِی بَصِیرٍ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسّلام) قَالَ: سَاَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ (علیهالسّلام) فَقَالَ: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ اِنَّا اَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّتُ.» بنابراین با توجه به روایاتی موثق، مشخص میشود که که امر ظهور امام زمان به دست خدا و به اراده اوست. هر زمانی که مصلحت بداند حجت خودش را برای برچیدن ظلم و بیعدالتی و گسترش عدل و اقامه دین ظاهر میسازد و تعیین وقت ظهور نیز به دست خدا است، حکمت و فلسفه تعیین نشدن وقت ظهور، از سوی امامان معصوم (علیهمالسّلام) این است که راه هرگونه سوء استفاده برای دیگران بسته شود.
خانم دهقانپناه گفت: برخی رویدادهای جهانی (مانند جنگها یا بحرانها) را به نشانههای ظهور ربط میدهند. برای فهم ارتباط بین بحرانها و جنگها با نشانههای ظهور، باید به روایات معتبر در این زمینه مراجعه کرد، بر اساس روایات معتبر، جنگها و بحرانها بهعنوان بخشی از تحولات آخرالزمان مطرح شدهاند. در واقع یکی از مفاسد بزرگی که مردم آخرالزمان به آن گرفتار خواهند شد، اختلافها و جنگهامیان دستهها و گروههایی از مردم در سرتاسر جهان خواهد بود. چنانچهدر آیه ۳۷ سوره مریم آمده است: «فختلف الاحزاب من بینهم فویل للذین کفروا من مشهد یوم عظیم؛ پس گروههایی از میان خودشان به اختلاف پرداختند. وای بر کسانی که کافر شدهاند از حضور در روز بزرگ رستاخیز».
وی بیان کرد: طبق نظر مفسرین،به ظهور فرقههای انحرافی متعدد در دین اسلام اشاره دارد که در آخرالزمان و در عصر ظهور، گریبان مردم را خواهد گرفت و موجب اختلافات و جنگهای فراوان خواهد شد. به حدی که تعداد زیادی از مردم کشته خواهند شد.در حدیثی از پیامبر (ص) آمده است که «جنگها و خونریزیها از نشانههای پیش از ظهور خواهند بود». اما این رویدادها نباید بهطور قطع به ظهور ربط داده شوند. باید در تطبیق این وقایع با علائم قبل از ظهور دقت کافی داشت.
مدیر مدرسه علمیه فاطمیه ریگان کرمان با اشاره به خروج سفیانی به عنوان یکی از نشانههای حتمی افزود: یکی از علائم حتمی ظهور قائم علیه السلام، خروج مردی پلید از نسل ابوسفیان است که دست به جنایات هولناک و فجیعی خواهد زد و پس از کشتارهای فراوان، برای مقابله با حضرت مهدی علیه السلام به سمت شام باز میگردد ولی پس از فرو رفتن لشکریانش در سرزمین بیداء به دست حضرت مهدی عجل الله کشته می شود.
وی گفت: برای تطبیق این روایت در حال حاضر، نمیتوان مصداق دقیقی برای سفیانی پیدا کرد، چرا که هنوز رویدادهای مرتبط با او اتفاق نیفتادهاند. بسیاری از متفکران معتقدند که سفیانی ممکن است یک شخصیت تاریخی خاص نباشد و بیشتر بهعنوان نمادی از ظلم و فساد در دوران پیش از ظهور تعبیر شود.
نقش رسانهها در تحریف یا ترویج نشانههای ظهور
خانم دهقانپناه درباره نقش رسانهها در تحریف یا ترویج نشانههای ظهور و چگونگی برخورد باید با این چالش گقت: رسانهها میتوانند مانند شمشیر دو دم، هم باعث تحریف جریان ظهور شوند و هم نقش سازندهای در آگاهی بخشی و پیشبرد جامعه به سوی ظهور داشته باشد.
وی افزود: برخی رسانهها ممکن است اطلاعات نادرست و شایعاتی درباره ظهور منتشر کنند که باعث سردرگمی و انحراف مردم از مسیر صحیح میکنند، از طرف دیگر، رسانهها میتوانند نقش مثبت و سازندهای در آگاهیبخشی به مردم داشته باشند و از طریق نشر مفاهیم صحیح و معتبر دینی، منتظران را بهسمت درست هدایت کنند. برای مقابله با چالشها و تحریفهای ایجاد شده توسط رسانههای، باید عقاید و باورهای دینی را تقویت کرد. این تقویت و استحکام بخشی، به ویژه در مورد باورهایی هم چون ولایت و مهدویت که دشمن روی آنها تمرکز بیشتری نموده و سعی در تخطئه و یا به انحراف کشیدن آنها دارد، ضروریتر به نظر میآید.
مدیر مدرسه علمیه فاطمیه ریگان کرمان بیان کرد: ایجاد رسانههای جامع، پویا، بهروز و چندزبانه، پیرامون شبهات مطرح شده توسط این رسانههای انحرافی که بتواند آموزه درست و فرهنگ ناب محمدی را تبیین نموده و تمام شبهات و سؤالات مطرح شده در این زمینه را پاسخ گوید، راهکار مهم دیگری است. همچنین تربیت جهادگران مجازی در برابر تهاجم دشمن، از دیگر شیوه تقابل با این رسانههای انحرافی و شبهه پراکنی است.
خانم دهقانپناه به وظیفه ما در قبال این همه نشانه های مختلف بهعنوان یک منتظر اشاره کرد و گفت: مهمترین وظیفه منتظران همان وظایفی است که از روایات به دست می آید؛ اولین و مهمترین وظیفه ای که هر شیعه منتظر برعهده دارد، کسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام و حجت زمان خویش است. این موضوع چنان اهمیتی دارد که در روایات بسیاری که شیعه و اهل سنّت از پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین (ع) نقل کرده اند، چنین آمده است: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةً جاهِلِیَّةً؛ هر کس بمیرد و امام از وظایف مهمی است که هر شیعه منتظر در عصر غیبت بر عهده دارد.
وی اضافه کرد: منتظر واقعی با وجود غیبت ظاهری آن حضرت، هرگز نباید احساس کند که در جامعه، رها و بیمسئولیت رها شده است و هیچ تکلیفی نسبت به امام و مقتدای خود ندارد. بلکه باید هر روز تلاش کند تا زمینهساز ظهور باشد. در جامعه کنونی که شبهات پیرمون مسأله ظهور، هر روز بیشتر میشود، کسب معرفت و جهاد تبیین و شناساندن فرهنگ انتظار، پاسخگویی به شبهات، مهمترین وظیفه منتظران است.
انتهای پیام/
نظر شما