حضرت آیتالله حسین نوریهمدانی در پیام خود به همایش صبر استان قم با بیان اینکه جامعهی اسلامی ما بیش از هر زمان دیگر به «اصلاح ذاتالبین» نیازمند است گفت: شیاطین و دشمنان، راه نفوذ خود را از شکافها و بدبینیهای درونی میجویند. اصلاح ذاتالبین یعنی بستن راه نفوذ دشمن از طریق وحدت قلوب و اعتماد متقابل است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، اولین همایش ستاد صبر استان قم به همت دادگستریکل استان قم و با پیام مرجع عالیقدر شیعی حضرت آیتالله حسین نوریهمدانی در سالن همایشهای مرکز آموزش قضات قوه قضائیه آغاز شد.
متن این پیام به شرح ذیل است؛
بسمالله الرحمن الرحیم، الحمدلله ربالعالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین، لا سیما بقیة الله فی الأرضین و لعنة الله علی أعدائهم أجمعین إلی یوم الدین.
اسلام، دین رحمت و رأفت، اخلاق و عدالت است؛ دینی که عدالت را با احسان و قضاوت را با صلح و گذشت درآمیخته است. فرهنگ صلح، گذشت و میانجیگری دلسوزان برای رفع اختلافات و کینهها و تحکیم روابط اجتماعی از والاترین آموزههای قرآن کریم و اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام و از نشانههای ایمان و تقواست.
از وصایای جاودانهی مولایمان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهالسلام به فرزندان بزرگوارش امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در هنگامی که ابنملجم لعنةاللهعلیه آن حضرت را مجروح ساخت، چنین است: «أُوصِیکُمَا وَجَمِیعَ وَلَدِی وَأَهْلِی وَمَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللَّهِ وَنَظْمِ أَمْرِکُمْ ... وَصَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ، فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ یَقُولُ: صَلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَالصِّیَامِ.»
حضرت در این وصیت، اصلاح میان مردم را برتر از همه نمازها و روزهها دانستهاند؛ زیرا نزدیک کردن دلها، زدودن کینهها و آشتی دادن میان مؤمنان، زمینهساز انسجام، همدلی و محبت اجتماعی است. ایجاد صلح میان دو دل شکسته یا دو گروه و قبیلهای که دچار سوءتفاهم و دشمنی شدهاند، ثوابی فراتر از عبادات مستحب دارد.
امروز نیز جامعهی اسلامی ما بیش از هر زمان دیگر به «اصلاح ذاتالبین» نیازمند است؛ چرا که شیاطین و دشمنان، راه نفوذ خود را از شکافها و بدبینیهای درونی میجویند. اصلاح ذاتالبین یعنی بستن راه نفوذ دشمن از طریق وحدت قلوب و اعتماد متقابل است.
جامعهای که روح عفو و گذشت در آن زنده باشد، از بسیاری از نزاعها و خصومتها در امان میماند و بنیان خانواده و اعتماد اجتماعی در آن استحکام مییابد.
از دیدگاه فقه اهلبیت علیهمالسلام، دعوت قاضی به صلح پیش از صدور حکم، مستحب مؤکد و نشانه عدالت و رحمت است. چنانکه فقیه عظیمالشان شیعه، صاحب جواهر الکلام، شیخ محمدحسن نجفی رحمة الله میفرماید: «یُستحبّ ترغیبهما فی الصلح الذی هو خیر، ولا ینافی ذلک فوریة القضاء عرفاً» (جواهر الکلام، ج۴۰، ص۱۴۵).
بر این اساس، تلاش برای رفع کینهها و اصلاح اختلافات از راههای غیرقضایی، مقدّم بر طرح دعوی و فصل خصومت در محاکم است.از همین رو، تلاش ارزشمند شما در ستاد صبر (صلح، بخشایش و رضایت) در مسیر میانجیگری، گذشت و جستجوی راهحلهای اخلاقی و اجتماعی، از والاترین مصادیق عمل صالح است، صلح و عفو در هنگام قدرت، نه نشانه ضعف، بلکه نماد قدرت روحی، ایمان، و پیوند میان فقه، اخلاق و عدالت اجتماعی است.
وظیفهی شما در ستاد صبر تنها کاهش آمار دعاوی نیست، بلکه احیای روح ایمان، بازسازی اعتماد اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده، تقویت برادری، همدلی و پیوند اخلاقی جامعه است.
خداوند متعال وعده فرموده است:«فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ» (الشوری/۴۰) و نیز فرموده است:«وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» (آلعمران/۱۳۴).
اینجانب، ضمن تقدیر و تشکر از تلاشهای صادقانه مسئولان و فعالان ستاد صبر(صلح؛ بخشایش، رضایت) بر نکات زیر تأکید مینمایم:
۱. صلح و بخشایش باید بر پایه ایمان؛ تقوا، عدالت، احسان، آیندهنگری و رضایت قلبی انجام گیرد؛ سازشی که از روی فشار یا اضطرار باشد، پایدار نخواهد ماند.
۲. حضور علما، نخبگان فرهنگی، ریشسفیدان، بزرگان قبایل و عشایر و معتمدان محلی در میانجیگری و حل اختلافات، عملی خداپسندانه و دارای اجر معنوی عظیم است.
۳. همهی سازمانها، نهادهای دولتی و مردمی و شخصیتهای حقیقی و حقوقی باید ستاد صبر را در رسالت الهی و اجتماعی خود یاری دهند.
۴. عفو و گذشت، جلوهای از قدرت اخلاقی و معاملهای اخروی است و هرگز به عنوان نشانه ضعف نباید تلقی شود. قاطعانه و با توکل بر خدا و توسل به اهلبیت علیهمالسلام؛ برای صلح و عفو و گذشت تصمیم بگیرید و هرگز تحت تاثیر؛ وسوسههای شیطانی و کسانی که مانع صلح و آشتی میشوند قرار نگیرید. برکات صلح و عفو را بیشتر از انتقام در زندگی لمس خواهید کرد.
۵. فعالان ستاد صبر باید به عنوان نهاد تحقق صلح و تحکیم اخلاق پایدار اجتماعی، پیوند قانون با اخلاق و قضا با رحمت را روزبهروز تقویت کنند.
انتهای پیام/
نظر شما