حضرت زهرا(س)، حقیقتی فراتر از هر قیاس انسانی در تاریخ است

آیت الله جوادی آملی، با اشاره به جایگاه علمی و معرفتی حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: وجود مبارک حضرت زهرا(س) «استاد بزرگ معرفت» و حقیقتی فراتر از مقایسه با سایر زنان تاریخ است؛ آن حضرت جایگاهی دارد که درک آن تنها در پرتو معارف بلند قرآن و کلمات اهل‌بیت ممکن است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، آیت‌الله‌ جوادی آملی در جلسه درس فقه خود که در مسجد اعظم قم به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد، با اشاره به جایگاه علمی و معرفتی حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: وجود مبارک حضرت زهرا(س) «استاد بزرگ معرفت» و حقیقتی فراتر از مقایسه با سایر زنان تاریخ است؛ آن حضرت جایگاهی دارد که درک آن تنها در پرتو معارف بلند قرآن و کلمات اهل‌بیت ممکن است.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از مرحوم کلینی در جلد نخست کافی درباره خطبه‌ای از حضرت امیرالمؤمنین (ع) در باب توحید الهی افزود: مرحوم کلینی نقل می‌کند که اگر تمام جن و انس، جز انبیای الهی، گرد آیند و این خطبه را از زبان علی(ع) بشنوند، سزاوار است که همگی در برابر آن سجده کنند؛ زیرا این خطبه همانند قرآن کریم بی‌بدیل است و از سرچشمه وحی الهام گرفته است. هیچ انسانی، توان ایراد چنین سخنی را ندارد؛ در ادامه، مرحوم صدرالمتألهین در شرح اصول کافی می‌فرماید که سخن کلینی بسیار عمیق است، ولی باید این جمله را می‌افزود که جز «انبیای اولوالعزم» نه «انبیای الهی»!

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه حضرت امیر در این خطبه، اصل منطقی تناقض و فلسفه خلق از «لا من شیء» را تبیین کرده و اثبات می‌نمایند گفت: آفرینش الهی نه از ماده‌ای پیشین، بلکه ابداعی و نو است و توضیح می دهند که این بیان، مشابه خطبه حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه است که سالها قبل فرمودند: «اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لا مِنْ شَیْ‌ءٍ».

وی در تبیین پیوند معرفتی میان خطبه امیرالمؤمنین(ع) و خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) بیان کرد: بیست ‌و پنج سال پیش از آن ‌که حضرت علی(ع) این خطبه توحیدی را ایراد فرمایند، حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه همان مبانی معرفتی را در قالبی الهی و استدلالی بیان کرده بودند. به همین دلیل است که پیامبر اکرم(ص) در برابر فاطمه(س) تواضع می‌کردند و به استقبال آن حضرت می رفتند.

آیت الله جوادی آملی در توضیح این مطلب عنوان کرد: شبهه ای از دیر زمان دایر بود که «کسی این عالم را نیافریده چون اگر خدایی بود و جهان را خلق می کرد یا این جهان را باید از «من شیء» می آفرید، پس قبلا موادی بوده و خدا آمده یک بنایی کرده و خدا خالق کل نیست که این محال است و اگر بگویید که از نقیض آن که «من لا شیء» هست و این نیز محال است، چون عدم را که نمی شود جمع کرد و آسمان ساخت، پس آفرینش محال است، چون شیء از دو طرف نقیض بیرون نیست»، وجود مبارک حضرت امیر در این خطبه به این شبهه جواب داد اما ۲۵ سال قبل از وجود مبارک حضرت، صدیقه کبری(سلام الله علیها) به این شبهه پاسخ داده است؛ که در خطبه فدکیه فرمود: «اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لا مِنْ شَیْ‌ءٍ»؛ به اینکه نقیض «من شیء»، «من لا شیء» نیست؛ نقیض «کل شیء» عدم او است، نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است. لذا اگر سؤال بکنید که خدا از چه چیزی خلق کرد؟ می گوییم خدا «لم یخلق من شیء» نه «من لا شیء».

در پایان این جلسه، آیت‌الله‌ جوادی آملی به ذکر مصیبت حضرت صدیقه طاهره (س) پرداختند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha