برگزاری کارگاه علمی اقدامات حضرت زهرا در دفاع از امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام

کارگاه علمی_فرهنگی با محوریت «اقدامات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در دفاع از امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام» و با هدف واکاوی مفهوم نفاق از منظر قرآنی و تاریخی، با حضور طلاب، اساتید و پژوهشگران در مدرسه علمیه فاطمیه شهرستان خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ لرستان، نشست علمی_معرفتی با حضور جمعی از کادر، طلاب و پژوهشگران حوزه علمیه فاطمیه خرم‌آباد برگزار شد و استاد بنیاد بین المللی امامت قم به بررسی ابعاد اخلاقی، اجتماعی و سیاسی نفاق در پرتو سیره حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم رضایی از بنیاد بین المللی امامت قم، ضمن تبیین نقش حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در پاسداری از امامت امیرالمؤمنین، تأکید کرد: «مفهوم‌شناسی» نخستین گام در هر پژوهش دینی است.

وی واژه نفاق را از دو منظر لغوی و اصطلاحی بررسی کرد و با استناد به منابع قرآنی و تفسیری، نفاق را پدیده‌ای پیچیده درتاریخ اسلام دانست که تنها به دورویی ظاهری محدود نمی‌شود.

استاد بنیاد بین المللی امامت قم افزود: نفاق فردی ـ اخلاقی(شامل تفاوت ظاهر و باطن، خیانت در امانت، دروغ و خلف وعده که از دیدگاه پیامبر نشانه‌های بارز نفاق‌اند) و نفاق سیاسی ـ اجتماعی(که به‌عنوان عاملی خطرناک در انحراف امت اسلامی معرفی شد و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در خطبه‌ها و مواضع خود، با آن مقابله‌ای آگاهانه و الهی داشتند.) دو سطح از نفاق در آموزه‌های اسلامی است.

آقای رضایی در ادامه به بررسی دو دوره تاریخی نفاق پرداخت و گفت: نفاق مکی که ریشه در مخالفت پنهان با ولایت داشت و به‌صورت سازمان‌یافته در برخی قبایل عرب نمود یافت، نفاق مدنی که در مدینه آشکار شد و در رفتار افرادی چون عبدالله بن ابی بروز پیدا کرد.

استاد اعزامی از بنیاد بین المللی امامت قم، با اشاره به تفاوت این دو نوع نفاق، بیان کرد: شناخت دقیق لایه‌های نفاق، راهی برای درک عمیق‌تر از اقدامات روشنگرانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در دفاع از ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام است.

گفتنی است شرکت‌کنندگان در پایان این نشست ضمن تأکید بر ضرورت گسترش پژوهش‌های مفهومی در حوزه معارف فاطمی، عنوان کردند که این کارگاه گامی مؤثر در جهت احیای بینش قرآنی نسبت به امامت و نفاق در صدر اسلام محسوب شد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha