نشست فاطمی با موضوع «هویت زن و الگوی تربیتی در قرآن» با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد امین نخعی و طلاب مدرسه علمیه خواهران هاجر شهرستان خمین در سالن اجتماعات این مدرسه علمیه برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مرکزی، نشست فاطمی با موضوع «هویت زن و الگوی تربیتی در قرآن» با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد امین نخعی و طلاب مدرسه علمیه خواهران هاجر شهرستان خمین در سالن اجتماعات این مدرسه علمیه در روز چهارشنبه ۲۱ آبانماه ۱۴۰۴ برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین نخعی با محوریت «هویت زن در قرآن و تاریخ انبیاء» به بررسی نقش تربیتی زنان در شکلگیری تمدن توحیدی پرداخت. ایشان با تأکید بر اهمیت مفهوم هویت، مخاطبان را به بازنگری در نگاههای رایج نسبت به زن در جامعه دینی و جهانی دعوت کرد.
وی در ادامه به آسیبشناسی هویت زن در جوامع شیعی پرداخت و با اشاره به حجم بالای تخریب هویت زنان در جوامع شیعی، این مسئله را یکی از مهمترین چالشهای تربیتی دانست و گفت: زنان به دلیل فرمپذیری بالا، ظرفیت ویژهای برای تأثیرگذاری در ساختارهای فرهنگی و اجتماعی دارند.
حجت الاسلام والمسلمین نخعی سپس نقش زنان در زندگی پیامبران اولوالعزم را با شیوه ای نوین بازخوانی کرد و زندگی پنج پیامبر اولوالعزم (نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، محمد) از منظر تربیتی و نقش زنان در مسیر رشد پیامبران؛ حضرت نوح (ع): همراهی «اموره بنت زمران» به عنوان الگوی تربیتی مؤثر، حضرت ابراهیم (ع): نقش مادر موحد در تربیت پنهانی و حفاظت از کودک در کوهستان، حضرت موسی (ع): تأکید بر نقش «یوکابد» مادر موسی و «آسیه» همسر فرعون به عنوان قلب تربیتی قصه، حضرت عیسی (ع): جایگاه ویژه حضرت مریم (س) در تربیت و همراهی کامل با فرزند؛ تأکید بر اینکه هیچگاه نام عیسی بدون نام مریم در قرآن نیامده است و حضرت محمد (ص): نقش آمنه بنت وهب در تربیت پیامبر، فداکاری در فراق فرزند، و مواجهه با تهدیدهای امنیتی، را بررسی و تبیین کرد.
وی به نقد نگاه فردگرایانه غرب اشاره کرد و با نقد روانشناسی مدرن و اندیشه فردگرایانه غرب، تأکید کرد: در قرآن، کوچکترین واحد جامعه «خانواده» است نه فرد. این تفاوت پارادایمی، زمینهساز تحول در نگاه تربیتی و پژوهشی است.
حجت الاسلام والمسلمین نخعی با بازتعریف شخصیت حضرت زهرا (س) در بخش پایانی، خاطرهای از دیدار با یکی از زنان اغتشاشگر در زندان روایت کرد و گفت: این زن با وجود ظاهر خشن و سابقه اعتیاد، از علاقهاش به حضرت زهرا (س) صحبت کرد، اما دلیل بیدینیاش را «شکستخورده بودن الگوهای دینی» گفت.
وی با نقد روایتهای محدود و اشکمحور از زندگی حضرت زهرا (س) بیان کرد: باید «زن قوی» را به مخاطب معرفی کرد، نه صرفاً «زن مظلوم» را.
استاد محترم در پایان چند پیشنهاد پژوهشی و تربیتی مانند بازخوانی نقش آمنه، خدیجه و فاطمه زهرا (س) در تمدنسازی اسلامی، بررسی مفهوم «زن قوی» در برابر پروژه «زن ضعیف» در ادبیات سکولار، تحلیل واژه «ضعیفه» در متون فارسی و دینی، تدوین الگوهای تربیتی بر اساس سوژه «اُم» در قرآن ارائه کرد.
گفتنی است این نشست با تأکید بر بازشناسی هویت زن، نقد روایتهای تحریفشده و معرفی الگوهای تربیتی قرآنی و همچنین با شعار «زن قوی، تمدن قوی» مخاطبان را به بازنگری در شیوههای تبلیغی و تربیتی دعوت کرد.
انتهای پیام/
نظر شما