کارشناس دین گفت: شهادت مظلومانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) محصول مستقیم تغییر مسیر ولایت پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) و غفلت اجتماعی و راحتطلبی، همان آفتهایی هستند که جامعه صدر اسلام را منفعل کرد و امروز، تکرار این منطق در پذیرش اسلام سکولار، نفیکننده مبارزه جامعۀ فاطمی برای پیوند ناگسستنی دین و مدیریت جامعه است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزه علمیه خواهران/هرمزگان، حجتالاسلام والمسلمین زارعی، کارشناس دین در مراسم زیارت آل یاسین با موضوع «سلسله مباحث آیات زندگی» که در زینبیه مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلام الله علیها بندرعباس برگزار شد، بیان کرد: شهادت مظلومانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در سنین جوانی، نقطهای اوجیافته در زنجیره طولانی مظلومیتهایی بود که پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) آغاز شد و این تحلیل، مسیر مظلومیتها را از کربلا به عقب برمیگرداند و نشان میدهد که چگونه بیتوجهی به حق ولایت، زمینهساز فاجعههایی نظیر شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) و در نهایت، شهادت حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) در کربلا شد.
حجت الاسلام و المسلمین زارعی بیان کرد: شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) صرفاً نتیجه یک درگیری یا اختلاف نظر نبود؛ بلکه محصول مستقیم تلاش برای تغییر مسیر تعیین شده توسط پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) در امر جانشینی و امامت بود و این تغییر مسیر، منجر به انزوای حکیمانه امیرالمؤمنین(علیه السلام) و در نتیجه، تضعیف پایگاه معنوی و سیاسی اهل بیت(علیهم السلام) شد.
کارشناس دین در ادامه افزود: سند اصلی دفاع حضرت زهرا(سلام الله علیها) از حق که در منابع تاریخی به ثبت رسیده، خطبه فدکیه است و این خطبه، فراتر از یک اعتراض سیاسی یا مطالبه مادی فدک بود؛ بلکه دفاعی جامع از اصول توحیدی، نبوت و جایگاه ویژه خاندان نبوت بود.
حجت الاسلام زارعی، اضافه کرد: تحلیل ریشههای عمیقتر این واقعه، ما را به قلب جامعه صدر اسلام هدایت میکند؛ جایی که «تنبلی فکری» و «راحتطلبی» به تدریج جایگزین تعهد به اصول جهادی اسلام گردید، جامعهای که پس از وفات پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) به سرعت درگیر تقسیم غنائم و کسب قدرت دنیوی شد، دچار یک نوع «سکون روحی» و «غفلت اجتماعی» گردید.
وی بیان کرد: وقتی هدف اصلی جامعه از «عبادت برای آخرت» به «حفظ جایگاه در دنیا» تغییر یافت، آمادگی برای دفاع از مظلوم و ایستادگی در برابر ظالم زایل شد و این راحتطلبی باعث شد مردم از مسئولیت سنگین «امر به معروف و نهی از منکر» شانه خالی کنند، در نتیجه، وقتی حادثه تلخ حمله به خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) رخ داد، جامعهای منفعل و ترسو مشاهده شد که توان یا اراده ایستادگی نداشت.
حجت الاسلام زارعی افزود: یکی از دردناکترین ابعاد این ماجرا، سکوت طولانیمدت امام علی(علیه السلام) است و این سکوت، نه از سر ضعف یا عدم توانایی، بلکه یک تصمیم استراتژیک برای حفظ اصل اسلام در برابر فروپاشی کامل بود، اما این استراتژی، تنها در صورتی کارآمد بود که جامعه بپذیرد که اصل اسلام باقی بماند.
کارشناس دین بیان کرد: اسلام حقیقی، نیازمند سازوکاری برای دفاع از حق در برابر ظلم است، اکتفا به عبادات ظاهری، نظیر نماز و روزه، بدون پیوستگی با ولایت و بدون اقدام عملی در میدانهای جهاد، به مثابه نیمی از دین است و اسلام، جهاد را یک وظیفه دائمی تعریف کرده است و جهاد تبیین در سیره فاطمی(سلام الله علیها) از خطبه فدکیه گرفته تا وصیت به دفن مخفیانه، به وضوح دیده میشود.
حجت الاسلام زارعی در پایان یادآوری کرد: اسلام سکولار که دفاع از حق، عدالت اجتماعی و مسائل سرنوشتساز بینالمللی (مانند دفاع از مظلومان فلسطین) را خارج از حوزه دین میداند، همان جریانی است که روح اسلام حقیقی را نفی میکند، اسلامی که حضرت زهرا(سلام الله علیها) برای آن مبارزه کردند، نظامی است که در آن، سیاست(به معنای مدیریت جامعه بر اساس حق) از دین جدا نیست و پذیرش اسلام سکولار، به معنای تسلیم شدن در برابر همان منطقی است که منجر به وقوع فاجعه در خانه وحی شد.
انتهای پیام/
نظر شما