معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه بردسیر درمورد معیارهای انتخاب کتاب مناسب بیان کرد: کتاب باید انسان را به خدا و حقیقت نزدیکتر کند، نه گرفتار شبهات سازد، طلبه باید در مطالعه، به این احسنگزینی وفادار باشد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ کرمان، خانم فخرآبادی معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه بردسیر به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در گفتوگویی از منظری دینی و کارشناسی، به بررسی ابعاد مختلف فرهنگ مطالعه و کتابخوانی پرداخت.
وی با استناد به مبانی قرآنی و روایی و با نگاهی به سیره عملی اهل بیت(علیهمالسلام)، به تبیین نقش کتاب در تقویت بصیرت، سبک زندگی اسلامی و راهکارهای نهادینه کردن این فرهنگ در بین طلاب و خانوادهها پرداخت و با تأکید بر مبانی قرآنی و روایی کتابخوانی گفت: خداوند اولین آیات قرآن را با امر به قرائت آغاز کرده است: «اقرأ باسم ربک الذی خلق» و همچنین به قلم و آنچه مینویسد قسم یاد میکند «ن و القلم و ما یسطرون». آیات بسیاری چون «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ» و «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» گواه جایگاه والای علم و دانش در قرآن کریم است.
وی در خصوص نقش کتاب در تقویت بصیرت دینی گفت: بصیرت با تحقق دو عامل شناختی و رفتاری به دست میآید. در عصر حاضر که با هجمه اطلاعاتی مواجهیم، کتابخوانی سنجیده ذهن را منظم میکند، روح را به تفکر عمیق عادت میدهد و از سطحینگری جلوگیری میکند. کتاب به انسان بصیرت میدهد؛ بصیرتی که یعنی دیدن با چراغ ایمان و عقل. وقتی جوانان با متون اصیل اسلامی آشنا شوند، در برابر شبهات مقاوم میگردند.
معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه درباره سیره عملی ائمه(ع) در زمینه مطالعه افزود: پیامبر اکرم(ص)میفرمایند «طلب العلم فریضة علی کل مسلم». امیرالمؤمنین(ع) نیز میفرمایند «العِلمُ صیدٌ و الکتابةُ قَیدُه». این احادیث نشان میدهد که علمآموزی و کتابخوانی از وظایف مسلمانان است و علم بدون ثبت و مطالعه، زود از دست میرود.
خانم فخرآبادی در تشریح برنامههای نوآورانه برای ترویج مطالعه عنوان کرد: در کنار برنامههای درسی،طرحهای «حلقههای تربیتی»، «سیرمطالعاتی» و «هر طلبه یک شهید» را اجرا میکنیم، در این طرحها، طلاب به مطالعه گروهی کتابهای نهجالبلاغه و سیره شهدا در زمینههای اخلاق، اندیشه اسلامی و تمدن نوین اسلامی میپردازند.
وی درمورد معیارهای انتخاب کتاب مناسب بیان کرد: کتاب باید انسان را به خدا و حقیقت نزدیکتر کند، نه گرفتار شبهات سازد. قرآن در آیه ۱۸ سوره زمر میفرماید: «فَبَشِّرْ عِبادِی الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ». طلبه باید در مطالعه، به این احسنگزینی وفادار باشد. بهتر است در انتخاب کتاب، به علاقهمندیهای خود نیز توجه شود.
خانم فخرآبادی با بیان تأثیر کتابخوانی در سبک زندگی اسلامی تصریح کرد: کتابخوانی، ذهن و روح را منظم میکند. کسی که اهل مطالعه است، در تصمیمگیری، درک زمان، معاشرت، مصرف و حتی عبادت، متعادلتر عمل میکند. کتاب، نوع نگاه انسان را میسازد و سبک زندگی نتیجه نگاه اوست. وقتی انسان با آثار علمای ربانی و اندیشههای الهی مأنوس شود، آرامش و جهتمندی در زندگیاش پدید میآید.
وی با اشاره به نقش خانوادهها در ترویج کتابخوانی یادآوری کرد: پدر و مادر به عنوان اولین معلم فرزندان میتوانند شوق مطالعه را در آنها تقویت کنند.اگر والدین اهل مطالعه باشند، فرزندان با مشاهده آنان الگوگیری میکنند. قصهگویی شبانه، هدیه دادن کتاب و اختصاص گوشهای از خانه به کتابخانه خانوادگی از راههای مؤثر است. این کار ساده، اما تمدنساز است.
خانم فخرآبادی درمورد راهکارهای رقابت کتاب با فضای مجازی گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب،«فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است». باید محتوای کتابهای ارزشمند را به زبان رسانه و هنر بازآفرینی کنیم. تولید پادکست، کلیپهای کوتاه و برگزاری مسابقات کتابخوانی میتواند به جذابیت مطالعه بیفزاید. فضای مجازی را نباید دشمن دانست، بلکه باید آن را رسانه خدمت به کتاب کرد.
وی در مورد اولین گام برای شروع مطالعه تأکید کرد: ایجاد یک برنامه منظم و هدفمند برای مطالعه ضروری است.با کم ولی مداوم شروع کنید؛ روزی ده دقیقه مطالعه مفید، اگر استمرار یابد، از مطالعه مقطعی چند ساعته پربارتر است. کتاب خوب انتخاب کنید، یادداشت بردارید و با دوستان گفتوگو کنید. کتاب، نردبان صعود انسان است؛ هر صفحهاش میتواند یک پله به سوی خدا باشد.
خانم فخرآبادی با اشاره به جایگزینی کتابها با فضای مجازی گفت: در جامعه امروزی شاهدیم که فضای مجازی به تدریج جای کتابها را گرفته است. با ورود به قرن جدید و گسترش گوشیهای تلفن همراه و سایر ابزارهای دیجیتال، بشر به طور فزایندهای از کتاب و مطالعه روی برگردانده است.
وی در ادامه با ابراز نگرانی از کمرنگ شدن جایگاه کتاب در سبد خانوار ایرانی افزود: متأسفانه کتاب در سبد خانوار ایرانی جایگاه واقعی خود را از دست داده و امروزه این فضای مجازی است که پیشبرد امور زندگی را بر عهده گرفته است، اما باید توجه داشت که این ابزارهای دیجیتالی و رسانهها، در صورت اعتیاد کاربران، دیگر ابزارهایی رام و مطیع نخواهند بود، بلکه به عاملی کنترلنشدنی تبدیل میشوند.
انتهای پیام/
نظر شما