نشست علمی ـ پژوهشی «از مطالعه تا پژوهش (از دیدگاه یک روایت)» به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، با حضور نویسنده و پژوهشگر علوم قرآنی، در مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون(س) دولتآباد برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/اصفهان، نشست علمی ـ پژوهشی «از مطالعه تا پژوهش (از دیدگاه یک روایت)» به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، با حضور حجتالاسلام والمسلمین براتعلی حقشناس، نویسنده و پژوهشگر علوم قرآنی، در مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون(س) دولتآباد برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین حقشناس در این نشست، سخنان خود را با شرح روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع) آغاز کرد و با تأکید بر اینکه «کمال دین در طلب علم و عمل به آن است»، جایگاه علم را برتر از مال دانست و با تحلیل ادبی روایت بیان کرد: مال در معرض تقسیم و آسیب است، اما علم «جواهر و مخزون» اهل آن بوده و افزونیاش مایه کمال انسان میشود؛ در حالیکه زیاد شدن مالِ ناموزون میتواند دین را فاسد و قلب را سخت کند.
پژوهشگر قرآنی سپس با استناد به فرمایشات امیرالمؤمنین(ع)، ۲۳ ابزار ضروری برای دستیابی به علمی را که به تألیف و تعیین مسیر منتهی میشود برشمرد و بخشهایی از آن را برای طلاب تبیین کرد.
وی «تواضع» را تاج و سر علم دانست و گفت: کبر، حقستیزی است و تواضع ادای حق محسوب میشود؛ و این امر با رعایت حقوق متقابل همچون حقوق والدین و استاد که در رساله حقوق امام سجاد(ع) آمده، به دست میآید.
حجتالاسلام والمسلمین حقشناس ابزار دوم علم را «گوش فهم» معرفی کرد و افزود: فهمیدن، نوشتن و پرسشگری سه رکن اصلی یادگیری است و طلبه باید با تمام وجود به درس گوش دهد. وی «دوری از حسد» را سومین ابزار علم عنوان کرد و حسادت را آفتی دانست که انسان را از دیدن حق محروم میکند؛ درمان آن نیز ذکر «الحمدلله» است.
وی همچنین «صداقت» را چهارمین ابزار علم معرفی کرد و گفت: هدف از تحصیل باید خودِ علم باشد، نه کسب دنیا، مدرکگرایی یا شهرت.
وی در ادامه با اشاره به سهولت جستوجو و پژوهش در عصر جدید و نقش ابزارهایی همچون نرمافزارهای تخصصی و هوش مصنوعی، بر ضرورت دقت در استفاده از فناوری تأکید کرد و گفت: داده اولیه پژوهشگر نباید از هوش مصنوعی گرفته شود؛ زیرا امکان تولید مطالب غیرمستند در آن وجود دارد و پژوهشگر باید در تنظیم و کنترل پرامپت نیز دقت داشته باشد.
پژوهشگر علوم قرآنی سپس به دیگر ابزارهای علم در کلام امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و افزود: «قلب نیکنیت» پایه علم است و طلبه باید هم تخصص (حُسن فعلی) و هم ایمان و نیت پاک (حُسن فاعلی) را در کنار هم داشته باشد. وی ادامه روایت را به طلاب ارجاع داد و اعلام کرد که ادامه این مباحث در کانال «تفسیر نعیم» در دسترس است.
استاد حقشناس در بخش پایانی نشست، با تأکید بر اینکه «علم حقیقی رشتهای است که یک سر آن در دست پژوهشگر و سر دیگر آن در دست خداست»، راهکارهای تقویت ارتباط علمی با خداوند را بیان کرد. وی عمل به آیه ۶۹ سوره عنکبوت، قرائت سوره حمد و آیةالکرسی پس از نمازها، و نیز خواندن آیات ۱۸، ۲۶ و ۲۷ آلعمران را سه راه عملی برای دستیابی به علمی معرفی کرد که «کما هی» انسان را به حقیقت اشیا میرساند.
انتهای پیام/
نظر شما