نشست پژوهشی ویژه طلاب به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا ساوه و با هدف مهارتافزایی طلاب در شناسایی منابع تحقیق برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مرکزی، نشست پژوهشی با عنوان «مرجعشناسی پژوهشهای حوزوی» به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمة الزهرا سلامالله علیها ساوه و همزمان با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی با حضور جمعی از طلاب در محل کتابخانه مدرسه برگزار شد.
خانم ریسمانچی معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا ساوه ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی،هدف اصلی این نشست را ارتقای مهارتهای طلاب و آشنایی با انواع منابع مورد نیاز در تحقیقات دینی و علمی عنوان کرد و طلاب را به مطالعه عمیق کتاب و پژوهش ترغیب نموده و به طور مفصل به معرفی و تبیین انواع منابع پرداخت.
وی گفت: منابع دستاول آثاری است که مستقیماً به نویسنده یا دوره اصلی تعلق دارند و بدون واسطه نقل شدهاند، این منابع که اصیل و نزدیک به زمان رخداد یا بیان مطالب هستند، فاقد تحلیلهای بعدی بوده و معتبرترین پایه برای استناد در پژوهش محسوب میشوند؛ مانند متون دینی (قرآن کریم، کتب حدیث، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه)، آثار تاریخی اولیه، نامهها، اسناد حکومتی، خطبهها و نسخههای خطی اولیه.
معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا ساوه بیان کرد: منابع دست دوم، به منابعی اطلاق میشود که با فاصله از متن یا رویداد اصلی نوشته شده و بر اساس تحلیل، شرح، تفسیر یا گردآوری از منابع دستاول تهیه شدهاند.
وی اضافه کرد: این منابع که شامل تحلیل، جمعبندی، طبقهبندی و نقد هستند، به فهم بهتر منابع اصلی کمک میکنند اما ممکن است دارای پیشفرضها و برداشتهای مؤلف باشند؛ مانند کتابهای پژوهشی و تحلیلی، شرحها و تفاسیر، مقالات علمی، پایاننامهها و تفاسیر موضوعی.
خانم ریسمانچی، دانشنامهها (مانند دانشنامه جهان اسلام یا بزرگ اسلام) را آثاری جامع و مرجع درباره موضوعات مختلف دانست که اطلاعات مستند، خلاصه و پژوهشمحور ارائه میدهند و برای آشنایی سریع و معتبر با یک موضوع مناسب هستند. در مقابل، فرهنگنامه را کتابی معرفی کردند که معانی واژگان، اصطلاحات یا مفاهیم را بهصورت کوتاه و منظم (معمولاً الفبایی) توضیح میدهد و بیشتر کمک به فهم لغات تخصصی میکند، مانند فرهنگ معین یا دهخدا.
انتهای پیام/
نظر شما