معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران در نشست علمی پژوهشی با محوریت دیدگاههای تربیتی علامه طباطبایی (ره) در مدرسه علمیه تخصصی حضرت زهرا (س) میبد با تأکید بر پیوند دوسویه «باور قلبی و رفتار عملی» در اندیشه ایشان، ضعف جامعه امروز در تبدیل ایمان به عمل صالح را اصلیترین چالش دانست و روشهای مشارکتی و پرسشمحور علامه را راهکار این شکاف معرفی کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/یزد، خانم رؤیا دهقانی در نشست علمی «بررسی نگرش تربیتی علامه طباطبایی» با حضور پژوهشگران و طلاب علاقهمند با تأکید بر پیوند دوسویه «باور و رفتار» در نظام تربیتی اسلامی، یکی از چالشهای اصلی جامعه امروز را ضعف در تبدیل باورهای دینی به رفتار عملی دانست.
وی بیان کرد: در منطق علامه طباطبایی تربیت حقیقی زمانی شکل میگیرد که باور قلبی به دین و اخلاق با رفتار بیرونی همراه شود؛ زیرا به تعبیر قرآن، «ایمان بدون عمل صالح، ناقص و بیثمر است.»
خانم دهقانی افزود: تداوم عمل صالح سبب تقویت معرفت و رشد درونی انسان میشود و به تدریج چرخهی ارتقای اخلاقی را شکل میدهد.
وی ضمن نقد وضعیت آموزشی مدارس گفت: نگاه آموزشی فعلی بیشتر بر حفظ مطالب استوار است و کمتر فرصت گفتوگو و پژوهش به دانشآموز داده میشود. در حالیکه روش تربیتی علامه، مشارکتی و پرسشمحور بود؛ یعنی دانشآموز باید در کشف حقیقت مشارکت داشته باشد تا باور او به رفتار تبدیل شود.
خانم دهقانی در بخش دیگری از این نشست به نمونههایی از سیره علمی و اخلاقی علامه طباطبایی، از جمله اهتمام به مطالعه شبانه، نظم در تحقیق، پرهیز از سخن بیدلیل و استفاده از سکوت به عنوان مقدمهی تفکر اشاره کرد و گفت: علامه در شب بیستوسوم ماه رمضان به تفسیر آیات قرآن میپرداخت و شب قدر را با «احیای علمی» زنده میکرد.
شرکتکنندگان در این نشست، درباره شیوههای پیادهسازی آموزههای علامه در تربیت دانشآموزان به بحث پرداختند و در این بحثها برای تربیت موفق باید «باور و رفتار» در چرخهای دوطرفه رشد کند و عمل صالح است که موجب افزایش معرفت میشود و معرفت عمیقتر، عمل را استوارتر میکند. این هماهنگی همان «صعود اخلاقی» است که در تربیت اسلامی مورد نظر علامه طباطبایی است.
انتهای پیام/
نظر شما