کرسی علمی-ترویجی با عنوان «نقد و بررسی دیدگاه بزرگان شیخیه در علل اربعه بودن ائمه(ع) در نظام آفرینش» با ارائه مدیر حوزه علمیه استان کرمان و با حضور جمعی از اساتید و طلاب مدارس علمیه شهرستان رفسنجان در مدرسه علمیه تخصصی حضرت زینب کبری(س) برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/کرمان، کرسی علمی-ترویجی با عنوان «نقد و بررسی دیدگاه بزرگان شیخیه در علل اربعه بودن ائمه(ع) در نظام آفرینش» با ارائه حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی افضلی، مدیر حوزه علمیه استان کرمان و استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه، حجتالاسلام والمسلمین مصطفی محمدی مبلغ پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه به عنوان استاد ناقد و با مدیریت علمی خانم محبوبه قاسمی پژوهشگر حوزه و حضور جمعی از اساتید و طلاب مدارس علمیه شهرستان رفسنجان روز پنجشنبه۲۹ آبان ماه در مدرسه علمیه تخصصی حضرت زینب کبری(س) رفسنجان برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین افضلی به تاریخچه شیخیه اشاره کرد و گفت: شیخیه از نام شیخ احمد احسایی گرفته شده او ویژگی هایی داشت که ریشه انحرافات تفکر شیخی ش
وی بیان کرد: ضعف علمی ومَشرب فکری شیخ احمد (اهل تأویل بودن و تمسک به خواب ورؤیا به شیوه اخباری برای استدلال؛مضاف بر عدم تسلطش بر علم فلسفه باعث شد، تفسیرهایی جدید را از اصول عقاید ارائه بدهد ودر زمینه توحید که حد نصاب اسلام است دچار انحراف شود که خود زمینه ساز انحرافات دیگر هست از جمله اینکه امکان شناخت اوصاف خدا وجود ندارد و این خدا نمی تواند بدون واسطه علت باشد؛ وبا نفی علم فعلی خداوند راه پاسخ به شبهات خود را بستند.

استادیار گروه معارف یادآوری کرد: انحراف شیخ احمد در توحید زمینه ساز انحرافات دیگری شد که شاخص ترین آن در مساله امامت «علل اربعه دانستن ائمه علیهم السلام درآفرینش» است که علت مادی، علت صوری، علت فاعلی وعلت غایی خلقت را ائمه علیهم السلام بیان میکنند.
وی افزود: وقتی ما می گوییم ائمه علیهم السلام واسطه فیض هستند مسیر ظریفی است که یک طرف آن شرک و یک طرف دیگر ایمان است. واسطه فیض بودن ائمه یعنی محل ظهور و صفات الهی هستند اما به این معنا نیست که چهار رکن هستی: خلق، امات و احیا و روزی دادن منسوب به اهل بیت علیهم السلام باشد ولی شیخیه با این اعتقاد دچار غلو در فضائل شدند که این غلو به غلو درذات هم می رسد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدی در ادامه با اشاره به سه محور عدم پیشینه یابی، مناسب نبودن شیوه نقد مبنایی و متفاوت بودن ملاکات توثیق روایات به نقد مطالب ارائه شده پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین افضلی در پاسخ به نقدهای موجود، بیان کرد: شروع این کار پژوهشی از سال ۸۹-۹٠بوده وسال ۹۱ به پایان رسید. لذا اولین کار با این موضوع بوده ویک پژوهش اصیل است و بعد از آن مقالات و کتاب هایی با این موضوع نوشته شده است.
وی یادآوری کرد: نقدهای موجود در اثر مبنایی نیست، یا نقد روشی است یعنی با مراجعه به متون شیخی و علمای شیخی و مطالعات میدانی انجام شده است.
مدیر حوزه علمیه استان کرمان گفت: نقدهای موجود نقد به ضعف سندی روایات نیست، زیرا شیخیه سند روایات را قبول ندارند، نقد به تفسیرها و شیوه نقد با بحث ادبی است که از روایات می کنند.

انتهای پیام/
نظر شما