کد مطلب: 143069
۵ آذر ۱۴۰۴، ۱۰:۵۶
پرسشگری، کلید رشد علمی است

امام جمعه پلدختر در جلسه اخلاق عمومی که با موضوع «آداب شاگردی» در مدرسه علمیه الزهرا سلام‌الله‌علیها شهرستان پلدختر برگزار شد، با اشاره به اهمیت نقش پرسشگری در فرآیند تعلیم و تربیت، «حسن سؤال» را یکی از ارکان پیشرفت علمی معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا حاجی‌وند، امام جمعه پلدختر در آغاز سخنان خود اظهار داشت: خوب سؤال کردن یکی از ابزارهای مهم رشد علمی است و مسیر علم‌آموزی بدون پرسشگری صحیح، به رشد و عمق واقعی نمی‌رسد.

وی با استناد به آیه شریفه «فَاسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» بیان کرد که قرآن کریم از مؤمنان می‌خواهد در مواجهه با نادانی، به جای سکوت یا خجالت، از اهل علم سؤال کنند؛ چرا که پرسشگری دریچه فهم و معرفت را می‌گشاید.

پرسشگری، کلید رشد علمی است / تأکید امام جمعه پلدختر در جلسه اخلاق عمومی مدرسه علمیه الزهرا

امام جمعه پلدختر با اشاره به حدیث پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله: «العِلمُ خَزائنُ و مَفاتِیحُهُ السُّؤالُ»، افزود: دانش گنجینه‌ای عظیم است و کلید ورود به آن، سؤال کردن است. هرکس اهل پرسش باشد، می‌تواند به ژرفای علم دست پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌وند در بخش دیگری از سخنان خود، به تفاوت میان «حیای عقلانی» و «حیای جاهلانه» پرداخت و گفت: حیا دو نوع است؛ حیای عاقلانه که انسان را از گناه و بی‌احترامی باز می‌دارد و پسندیده است؛ اما حیای جاهلانه که ناشی از ضعف نفس و ناتوانی در طرح سؤال است، انسان را از رشد علمی محروم می‌کند.

وی افزود: افراد در مسیر علم‌آموزی نباید به سبب خجالت یا ترس از قضاوت دیگران، از سؤال کردن پرهیز کنند؛ زیرا این امر نشانه ضعف و مانعی جدی برای پیشرفت است.

امام جمعه پلدختر در پایان بیان کرد: سؤال، کلید دانش است و فردی که پرسشگر، جستجوگر و خلاق باشد، می‌تواند به مرحله تولید علم برسد و آثار علمی ماندگار خلق کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha