مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) شهداد از جمله ویژگیهای بارز اخلاقی حضرت زهرا(سلام الله علیها) را حیا و عفت، سادهزیستی، خانهداری نمونه و اهمیت به خانواده برشمرد و گفت: ایشان نمونه کامل پوشش صحیح و جامع اسلامی هستند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ کرمان، خانم زینب رمضانی اندوهجردی، مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) شهداد در گفتوگویی، به تبیین ابعاد مختلف شخصیتی حضرت زهرا(س) پرداخت و حیا و عفت،سادهزیستی، خانهداری نمونه و اهمیت به خانواده را از جمله ویژگیهای بارز اخلاقی حضرت زهرا(س) برشمرد و بیان کرد: ایشان نمونه کامل پوشش صحیح و جامع اسلامی هستند.
وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)، افزود: بر اساس این حدیث، فرشتگان آسمانی حضرت زهرا(س) را «فاطمه» خطاب میکردند، چرا که ایشان برگزیده و پاک شده خداوند و برترییافته بر زنان جهان هستند، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) از برترین بانوان تاریخ اسلام هستند که ویژگیهای اخلاقی ایشان را نمیتوان به شمارش درآورد.
مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س)شهداد، رابطه حضرت زهرا(س) با پیامبر اکرم(ص) را از ژرفترین و آموزندهترین الگوهای خانوادگی در اسلام دانست و یادآوری کرد: محبت، احترام و تربیت دینی در این رابطه، نمونهای انسانساز و جامعهساز است که احترام به والدین به عنوان سرچشمه ایمان و اخلاق در آن تجلی یافته است.
وی در ادامه با اشاره به نقش کلیدی«فرهنگ فاطمی» در تحول فرهنگی و اجتماعی، بر لزوم ترویج هدفمند این فرهنگ توسط بانوان طلبه و مربیان دینی تأکید کرد و گفت: طلاب خواهر میتوانند با تدوین درسنامهها و برگزاری کارگاهها در زمینه ابعاد فکری، اخلاقی، اجتماعی و خانوادگی سیره حضرت زهرا(س)، فعالیتهای تبلیغی و رسانهای مؤثری داشته باشند.
خانم رمضانی اندوهجردی، الگوسازی عملی، طراحی طرحهای جهادی و خیرخواهانه با الهام از روحیه خدمت و ایثار حضرت زهرا(سلام الله علیها) و همچنین تعامل با نهادهای مختلف برای اجرای «طرح ملی زن فاطمی» را از دیگر نقشهای مؤثر حوزههای علمیه خواهران برشمرد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی تبیین ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س)، به بررسی سه بعد «عبودیت»، «مسئولیت اجتماعی» و «دفاع از حق» پرداخت و گفت: تبیین توازن میان این سه بعد، کلید درک مقام و منزلت ایشان است.
مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) شهداد، «عبودیت» را بعد درونی و منبع قدرت معنوی حضرت زهرا(سلام الله علیها) توصیف کرد و افزود: عبادت ایشان نه یک وظیفه، بلکه عصاره هستی او بود و منبع انرژی برای تمام فعالیتهای اجتماعی و سیاسی بعدی محسوب میشد.
وی «مسئولیت اجتماعی» را بعد عملی و خانوادگی سیره حضرت زهرا(س) خواند که دایرهای از خانه تا جامعه مدینه را در بر میگرفت و نشان میداد عبادت در خلوت، فرد را از وظایف اجتماعی غافل نمیسازد.
خانم رمضانی اندوهجردی «دفاع از حق» را بعد سیاسی و انقلابی شخصیت حضرت زهرا(س) عنوان کرد و گفت: این بعد، نتیجه طبیعی عبودیت و درک عمیق از مسئولیت الهی در قبال جامعه بود.
وی با اشاره به خطبه فدکیه ایشان، بیان کرد: هدف ایشان از این خطبه، تنها بازپسگیری فدک نبود، بلکه دفاع از حق ولایت و محکومیت انحراف سیاسی موجود با استناد به قرآن و سیره پیامبر(ص) بود.
خانم رمضانی اندوهجردی در پایان یادآوری کرد: حضرت زهرا(س) نشان دادند که یک انسان الهی نمیتواند در برابر ظلم و انحراف سکوت کند. عبادت، ایشان را قوی ساخت و مسئولیت اجتماعی، ایشان را به میدان دفاع از حق کشاند. این توازن سهگانه، الگویی کامل از یک انسان الهی را در سیره ایشان به تصویر کشیده است.
انتهای پیام/
نظر شما