تحول ضروری یا تهدید هویت؟ تقابل سنت و مدرنیته در آموزش علوم دینی

میزگرد علمی «تقابل سنت و مدرنیته در آموزش علوم دینی؛ تهدید هویت یا تحول ضروری» در مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/سمنان، میزگرد علمی با عنوان «تقابل سنت و مدرنیته در آموزش علوم دینی؛ تهدید هویت یا تحول ضروری» در سالن کنفرانس مدرسه علمیه امام جعفر صادق علیه‌السلام(سطح دو) برگزار شد و اساتید محترم خانم ها وجیهه اشرفی، نرجس طاشیان، مریم فرح بخش و مریم آجودانی به‌عنوان کارشناس به بررسی ابعاد مختلف نسبت سنت و نوگرایی در آموزش‌های دینی پرداختند.

کارشناسان حاضر در این میزگرد با اشاره به ضرورت بازخوانی مفاهیم «سنت» و «مدرنیته»، تأکید کردند تحول در شیوه‌های آموزشی، یک نیاز انکارناپذیر در حوزه‌های علمیه است؛ تحولی که در عین بهره‌گیری از ابزارهای نوین، به حفظ هویت اصیل علوم دینی وفادار بماند.

آنها در بخشی از این نشست با اشاره به تجربه تاریخی حوزه‌ها و تحولات آموزشی پس از انقلاب اسلامی، تاکید کردند نوگراییِ بدون جهت‌گیری دینی، حوزه را دچار بحران هویت می‌کند؛ از سوی دیگر اصرار بر قالب‌های سنتیِ ناکارآمد نیز پاسخ‌گوی نیازهای نسل امروز نیست فلذا آنان راهکار مناسب را «ترکیبی هوشمندانه از سنت ارزش‌محور و ابزارهای نوین آموزشی» دانستند.

برخی حاضران در ادامه بر لزوم تقویت نگاه توحیدی، تربیت اخلاقی طلبه‌ها در سال‌های آغازین تحصیل و بازنگری در نظام ارزشیابی و مدرک‌گرایی تأکید کرده، همچنین نقش علوم میان‌رشته‌ای و ضرورت مجهز شدن طلبه‌ها به دانش‌های روز برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های نسل جوان مورد توجه قرار گرفت.

گفتنی است این نشست با طرح پیشنهادهایی درباره بهبود شیوه‌های آموزشی، توسعه مهارت پژوهش و استفاده هدفمند از فناوری‌های جدید در حوزه‌های علمیه به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha