کرسی علمی ترویجی به منظور تقویت بنیه پژوهشی طلاب مقاطع تکمیلی سطح سه و چهار با موضوع طرح واره تصویری داستان حضرت ابراهیم ع در قرآن کریم بر مبنای نظریه زبان شناسی شناختی جانسون بهصورت حضوری و مجازی در مدرسه علمیه تخصصی فاطمه زهرای اطهر«س» ایلام برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ ایلام، کرسی علمی ترویجی به منظور تقویت بنیه پژوهشی طلاب مقاطع تکمیلی سطح سه و چهار با موضوع طرحواره تصویری داستان حضرت ابراهیم «ع» در قرآن کریم بر مبنای نظریه زبان شناسی شناختی جانسون بهصورت حضوری و مجازی و با حضور خانم دکتر یاره بهعنوان ارائه دهنده، خانم دکتر رضازاده از اساتید دانشگاه آزاد واحد اسلام آباد و خانم خسروانی بهعنوان ناقدین و خانم دکتر امامیان بهعنوان دبیر علمی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه تخصصی فاطمه زهرای اطهر«س» ایلام برگزار شد.
خانم دکتر زهرا یاره استاد ارائه دهنده این کرسی گفت: یکی از جدیدترین مباحث زبان شناسی، زبانشناسی شناختی است. این نظریه میان زبان و ذهن ارتباط برقرار میکند و دارای مباحثی همچون طرحوارههای تصویری و استعاره مفهومی است و از جمله ساحتهای شناختی طرحوارههای تصویریاند که برای انتقال مفاهیم انتزاعی، تجربیات فیزیکی انسان پس از ارتباط با محیط خارج بر ساختارهای مفهومی، نگاشته میشوند. جانسون معتقد است انسان بر اساس تجربیاتی که از جهان پیرامونی خودکسب میکند، برای فهم امور انتزاعی بیشتر و بهتری خواهد داشت. بسیاری از مفاهیم انتزاعی به کار رفته در داستانهای قرآن کریم نیز با مفاهیم عینی به مخاطبان انتقال داده شده است، از این رو پژوهش حاضر به بررسی طرحوارههای تصویری داستان حضرت ابراهیم«ع» با بهرهگیری از روش توص توصیفی - تحلیلی پرداخته است.
وی افزود: نتایج حکایت از آن دارند از مجموع آیات دربردارنده داستان حضرت ابراهیم«ع» بیشترین آیات شامل طرحواره حرکتی است و کمترین آیات طرحواره قدرتی و حجمیاند، بر اساس میزان طرحهای حجمی، قدرتی، حرکتی به مفاهیم ذهنی بسیاری مانند ترس، عذاب، پرستش، اطاعت، اطمینان قلبی انتقال داده شده و منجر به ترسیم بهتر در ذهن مخاطب شدهاند.
ناقدان این کرسی خانمها دکتر رضازاده و دکتر خسروانی ضمن بیان نکات قوت این مقاله، به تحلیل این مقاله به صورت جداگانه پرداختند، از جمله این تحلیلها عبارتند از دقت بیشتر در انتخاب کلید واژهها، بهعلت سنگینی واژهها باید مفهموم شناسی لحاظ میشد، مقدمه خیلی طولانی است و ختم مقدمه معلوم نیست کجاست، اشکالات ویرایشی که در مقاله به چشم میخورد با ذکر صفحه و عنوان بیان شد، برخی جاها آیاتی را آوردهاند، اما اشاره نکردند اشاره به کدام قسم از طرح وارهها دارد، چون مبحث و علم جدیدی است بهتر است تحلیل و تبیین بیشتری صورت میگرفت، خود پژوهشگر میتوانست جاهایی نظر خودش را هم بیاورد، در قسمت پیشینه تعداد بیشتری از پژوهشهای مرتبط ذکر شود، خلط بین تفسیر و زبان شناختی در برخی جاها اتفاق افتاده است، بهتر بود جز به جز آیات مورد بررسی قرار میگرفت نه کلیت آیه، مناسب بود که آیات مربوط به هر نوع از طرحواره را مشخص میکردند، جانسون طرحوارههای مختلف دارد مناسب بود در قسمت مقدمه اشارهای و لو کلی بر آنها میشد، تحلیل آماری در برخی جاها با هم، همپوشانی دارد اصلاح شود.
دکتر امامیان در پایان به عنوان دبیر علمی بیان کرد: در بررسیهای انجام شده در مقاله طرح واره های تصویری با عینی سازی و ملموس کردن مفاهیم انتزاعی، آنها را قابل تصور و فهم میکنند، برای این منظور انسان با استفاده از تجربیاتی که از محیط پیرامون خود کسب نموده، برای مفاهیم انتزاعی به خلق تصویر میپردازد و اینکه با مشخص کردن هر آیه با طرح واره مربوط غنای متن بالاتر میرود. قرآن کریم به عنوان تکاثر همه جانبه با توجه به مفاهیم انتزاعی به خلق تصویر میپردازد. لازم به ذکر است طرحواره حرکتی در داستان حضرت ابراهیم(ع) از دو طرح واره دیگر بیشتر است. همچنین نگاه پژوهشگر به کل داستان حضرت ابراهیم(ع) در کل قرآن بوده نه فقط سوره ابراهیم(ع) و همین امر اثر را نسبت به پژوهشهای مشابه متفاوت و بهتر کرده است.
انتهای پیام/
نظر شما