نشست علمی_پژوهشی با عنوان «طلبه تحلیلگر، استاد نقشآفرین، الگوی تربیت علمی فعال در حوزه» با حضور رئیس پژوهشکده زن و خانواده، در جمع اساتید مدارس علمیه خواهران استان یزد به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/یزد، حجتالاسلام والمسلمین زیبایینژاد رئیس پژوهشکده زن و خانواده در نشست علمی_پژوهشی با عنوان «طلبه تحلیلگر، استاد نقشآفرین، الگوی تربیت علمی فعال در حوزه» که در جمع اساتید مدارس علمیه خواهران استان یزد به صورت مجازی برگزار شد، با تأکید بر ضرورت پویایی ذهنی طلاب گفت: لازم است ذهن طلاب از حالت بیمسئلهگی به پویایی برسد؛ اینکه همیشه منتظر باشیم دیگران تحولی ایجاد کنند، نشانه تنبلی ذهن است و فردی که خود را بینیاز از اصلاح میبیند، دچار رکود خواهد شد.
وی با اشاره به نوع نگاه جهان غرب به کشورهای جهان سوم بیان کرد: در این نگاه، همیشه همه انگشتها به سمت بالا است؛ یعنی انتظار از دیگران برای اقدام و حل مشکلات. چنین رویکردی در جامعه سبب پایین آمدن بازده علمی، شغلی و تولید میشود.
استاد حوزه ضمن بیان خاطرات دوران طلبگی در خصوص یادگیری ادبیات عرب و مطالعه خود خوان کتب سیوطی، شرج ابن عقیل نحو الوافی افزود: یکی از مشکلات اساسی نظام آموزش این است که ذهن بسیاری از دانشجویان و طلاب مسئلهمند نیست. با نگاهی به پایاننامهها مشاهده میشود که نویسندگان صرفاً برای گذراندن مرحله پژوهش کار میکنند نه برای حل مسئله و افزودن بر دانش علمی جامعه.
وی ریشه این مشکل را در ضعف برخی از اساتید راهنما و مشاور دانست و بیان کرد: اساتید باید بتوانند ذهن طلبه را مسئلهمحور تربیت کنند. استادی قادر است شاگردانی کوشا و تحلیلگر پرورش دهد که خود اهل تلاش و عمقنگری در پژوهش باشد؛ تمرکز بر یک مسئله و بررسی همهجانبه آن مهمتر از تغییر مداوم موضوعات پژوهشی است.
رئیس پژوهشکده زن و خانواده افزود: باید طلاب را به چالش کشید؛ این چالش اگرچه در ابتدا سخت است، اما باعث رشد فکری آنان میشود. تهدیدها را میتوان به فرصت تبدیل کرد تا طلبه درگیر فکر و تحلیل شود.
وی با تأکید بر ضرورت تغییر در شیوه ارزیابی آموزشی گفت: سیستمهای ارزیابی باید مبتنی بر فهم عمیق باشند، میتوان از ارزیابیهای مسئلهمحور و مفهومی استفاده کرد، حتی بهصورت کتابباز می توان ارزیابی را انجام داد زیرا مسائل جدید و مفهومی است.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر زیبایینژاد در بخش دیگری از سخنان خود به نقش استاد در تربیت علمی اشاره کرد و گفت: سبک تدریس باید موجب مسئلهمندی، توانمندی و پویایی طلبه شود. استاد باید در هر جلسه احساس پیشرفت علمی داشته باشد، با مطالعه منابع مرتبط بر درس مسلط شود و گفتوگوهای علمی و چالشی میان طلاب ایجاد کند.
وی بیان کرد: طلبه نباید صرفاً به کتاب درسی محدود شود؛ باید کتابهای مرتبط با درس را نیز مطالعه کند، استاد باید برای طلاب چالش ایجاد کند و پاسخ را مستقیماً ندهد تا طلبه خود در جستجوی پاسخ برآید و تفکر مستقل پیدا کند.
رئیس پژوهشکده زن و خانواده در پایان این نشست، با اشاره به لزوم حضور فعال طلاب در عرصههای سیاسی_ اجتماعی گفت: مدرسه علمیه نیاز به طلابی زنده و پویا در مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد. طلبه باید ذخیره سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد تا بتواند همراه جامعه پیش برود و در تحقق رسالتهای دینی نقشآفرین باشد.
انتهای پیام/
نظر شما