ایفای نقش حوزه‌ در تولید محتوای دینی متناسب با زبان جوانان و حضور در شبکه‌های اجتماعی

استاد حوزه گفت: وظیفه حوزه‌های علمیه و طلاب، تولید محتوای دینی و اخلاقی جذاب و متناسب با زبان جوانان، آموزش سواد رسانه‌ای، تربیت نگاه انتقادی و حضور فعال و هدایتگر در شبکه‌های اجتماعی برای پاسخگویی به شبهات است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/کرمان، معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) بم، کرسی آزاداندیشی با موضوع «نقش شبکه‌های اجتماعی در ساخت هویت نوجوان و جوان؛ فرصت یا تهدید» را با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین نادعلی‌زاده کارشناس رسانه، در این مدرسه‌ برگزار کرد.

ایفای نقش حوزه‌ در تولید محتوای دینی متناسب با زبان جوانان و حضور در شبکه‌های اجتماعی

در این نشست، کارشناس بحث بعد از شنیدن نظرات موافق و مخالف بحث، با ارائه جمع‌بندی نهایی، دیدگاه متوازنی درباره فضای مجازی ارائه داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نادعلی‌زاده گفت: شبکه‌های اجتماعی امروز به یکی از مهم‌ترین عرصه‌های شکل‌گیری هویت نسل جوان تبدیل شده‌اند. این فضا هم فرصت‌های ارزشمند برای رشد علمی، فرهنگی و دینی فراهم می‌کند و هم تهدیدهایی جدی برای باورها، اخلاق و سبک زندگی دارد. نگاه دینی و اخلاقی ما ایجاب می‌کند که با رویکردی متوازن، هم ظرفیت‌ها را بشناسیم و هم آسیب‌ها را مدیریت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، افزود: اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است. در سخنان ایشان، هم بر تهدیداتی مانند کمرنگ شدن ادب اسلامی تأکید شده و هم بر فرصت‌هایی مانند استفاده جوانان برای بصیرت‌آفرینی، امیدافزایی و تلاش بیشتر. بنابراین، شبکه‌های اجتماعی در نگاه رهبری، ماهیتی دوگانه دارند.

ایفای نقش حوزه‌ در تولید محتوای دینی متناسب با زبان جوانان و حضور در شبکه‌های اجتماعی

کارشناس این نشست، مهم‌ترین فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی را این گونه برشمرد: مورد اول این است که این شبکه‌ها بستری مناسب برای آگاهی‌بخشی و تبادل فرهنگی فراهم می‌کنند و دسترسی جوانان به اطلاعات و فرهنگ‌های مختلف را ممکن می‌سازند.

وی ادامه داد: فرصت دوم این اشت که مشارکت در بسیاری از جنبش‌ها و فعالیت‌های تأثیرگذار اجتماعی و سیاسی توسط جوانان و از طریق همین فضاها سازماندهی و هدایت می‌شوند و سوم قرار گرفتن در معرض بازخوردهای سازنده می‌تواند به رشد اعتماد به نفس و شناخت بهتر از خود کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین نادعلی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود، مهم‌ترین تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی را نیز بیان کرد: مورد اول بحران هویت و سردرگمی یعنی امکان نمایش نسخه‌های مختلف و گاهی غیرواقعی از خود، می‌تواند به تضاد بین هویت واقعی و هویت نمایشی و در نهایت سردرگمی هویتی منجر شود.

ایفای نقش حوزه‌ در تولید محتوای دینی متناسب با زبان جوانان و حضور در شبکه‌های اجتماعی

وی افزود: دوم فشارهای اجتماعی و مقایسه‌های مداوم است، اینکه نمایش گزینشی بهترین لحظات زندگی توسط کاربران، ممکن است جوانان را به مقایسه‌های مضر و احساس نارضایتی از خود وادارد.

کارشناس نشست تهدید دیگر را تهدیدات حریم خصوصی عنوان کرد و گفت: خطر سوءاستفاده از اطلاعات شخصی در فضای مجازی به مراتب بیشتر از تعاملات واقعی است و حریم خصوصی کاربران را تهدید می‌کند.

وی با تأکید بر واقعی و جدی بودن تهدیدهای این فضا، راهکار کلیدی را مدیریت هوشمندانه عنوان کرد و گفت: اگرچه نمی‌توان حضور نوجوانان در این فضا را حذف کرد، اما می‌توان با آموزش سواد رسانه‌ای، تولید محتوای دینی جذاب و نظارت تربیتی خانواده و نهادهای آموزشی، این تهدیدها را مدیریت نمود.

حجت الاسلام والمسلمین نادعلی‌زاده در جمع‌بندی نهایی بیان کرد: وظیفه حوزه‌های علمیه و طلاب، تولید محتوای دینی و اخلاقی جذاب و متناسب با زبان جوانان، آموزش سواد رسانه‌ای، تربیت نگاه انتقادی و حضور فعال و هدایتگر در شبکه‌های اجتماعی برای پاسخگویی به شبهات است. راهکار، مدیریت هوشمندانه حضور جوانان در فضای مجازی است؛ نه حذف کامل و نه رهاسازی بی‌ضابطه.

ایفای نقش حوزه‌ در تولید محتوای دینی متناسب با زبان جوانان و حضور در شبکه‌های اجتماعی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha