الگو پذیری از روش های موثر برای تربیت است
247708

آقای صالحی استاد حوزه علمیه یکی از روش های موثر و مفید برای تربیت را الگو پذیری دانست و افزود: الگوها نقش موثری در تربیت افراد جامعه دارند.

 به گزارش خبرگزاری کوثر از سیستان و بلوچستان، آقای صالحی در مراسم عزاداری ایام فاطمیه(سلام الله علیها) در جمع طلاب، اساتید و کارکنان مدرسه نرجس(علیها السلام) زاهدان گفت: یکی از روشهای مفید و مؤثر برای تربیت، الگوپذیری است.

وی با بیان اینکه الگوها نقش مؤثری در تربیت افراد جامعه به صورت مثبت و یا منفی دارند، افزود: خداوند برای انسانها الگوهای درست معرفی کرده است اما انسانها همیشه از این الگوها پیروی نمی کنند. 

استاد حوزه الگوها را سه نوع نامید و افزود: تقلید کورکورانه(بدون منطق و دلیل) یکی از موارد است که قرآن در این خصوص می فرماید که به چه دلیل این عمل را انجام می دهید؟ می گویند ما بر اساس مسلک نیاکان خود عمل می کنیم، این از نظر هر عاقلی مردود است لذا طبق سفارش قرآن کریم یا عالم باش و یا در مسیر یاد گرفتن علم و عمل باش و کورکورانه تقلید نکن.

 وی ادامه داد: الگوی منفی و آگاهانه زمانی است که فرد می داند قرار گرفتن در این مسیر تباهی دارد ولی آن راه را ادامه می دهد که قرآن در سوره مدثر می فرماید که وقتی دلیل جهنمی شدن اهل دوزخ را می پرسد؛ می گویند که ما در زندگی دنیا با آدم های باطل و گمراه حشر و نشر داشتیم که بعضی می گویند که ما روز قیامت را قبول نداشتیم و بعضی دیگر می گویند که نمازگزار نبودیم که این افراد می دانند رفت و آمد با گمراه ضلالت دارد ولی آگاهانه پیروی می کند.

 وی اضافه کرد: تقلید مثبت و آگاهانه زمانی است که در مسیر انبیاء قرار گرفتند و بر اساس عقل سلیم و فطرت پاک قدم بر می دارند و رستگار هستند فردی که به خدا امیدوار و به روز قیامت باور داشته و اهل ذکر باشد، رستگار می شود.

صالحی در ادامه گفت: باید در سراسر زندگی مراقب باشیم که از مسیر درست و الی الله خارج نشویم لذا امیرالمومنین(علیه السلام) می فرمایند که« چه بسیار افراد سعادتمندی که با شقاوت از دنیا رفتند».

وی در ادامه تاکید کرد: حضرت زهرا(سلام الله علیها) بهترین الگو در تربیت فرزند و همسرداری است زیرا ایشان فرزندانی همچون امام حسین(علیه السلام) و حضرت زینب(سلام الله علیها) تربیت کردند که واقعه عاشورا را ساختند تا اسلام و مبانی دین را تا پایان این دنیا زنده نگه دارند و پیروان خویش را به شفاعت در دنیای آخرت وعده داده اند و هرکس درمسیر ایشان حرکت کند از فتنه های زمان در امان می ماند.

 

برچسب‌ها