آثار برپایی مجالس عزاداری امام حسین(ع) بررسی شد
262111

در مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج) فاضل آباد، آثار برپایی مجالس عزاداری امام حسین(ع) بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، در روایات و سيره حضرات معصومين«علیهم السلام» تأکيد فراواني بر عزاداري‌ شده است. علّت اين امر نيز آن است که عزاداري، رمز بقاء تشيّع است؛ برگزاري مجالس عزاداري و اهتمام به آن، فوائد، آثار و برکات فراواني دارد. از این رو، مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج) فاضل آباد سلسله نشست های معرفتی مختلفی را در بزرگداشت مقام امام حسین(ع) و خاندان و یاران باوفای ایشان برگزار کردند که خلاصه ای از آنها در ادامه می آید. 

 * پیروی از مکتب عاشورا زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) خواهد شد

سکینه حاجی آبادی مدیر مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج) شهر فاضل آباد بیان کرد: هدف امام حسین(ع) از نهضت عاشورا احیای اسلام ناب محمدی(ص) و از بین بردن سنت های غلط، انحرافات و تشکیل حکومتی بر پایه عدل گستری و جامعه ای مملو از انسانیت بوده است.

وی سیره امام زمان(عج) را ادامه دهنده سیره امام حسین(ع) و تحقق اهداف انبیاء و اولیاء الهی دانست و با تاکید بر معرفت افزایی در برپایی مراسمات عزاداری امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: مجالسی که برای سوگواری و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) برگزار می شود، باید بر پایه بصیرت افزایی و فراهم آمدن مقدمات ظهور امام زمان(عج) که در راستای اهداف قیام عاشورا هست، برپا شود.

* یکی از ویژگی یاران امام زمان(عج) روحیه شهادت طلبی است

رقیه طاهری با اشاره به آیه 169 سوره آل عمران «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» و جلوه گری اعتقاد به شهادت در مکتب امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: شهدای جنگ تحمیلی با الگوبرداری از رشادت های امام حسین(ع) و یاران باوفایشان، فرهنگ شهادت طلبی را آموختند.

وی با استناد به حدیث شریف امام صادق(ع) در خصوص ویژگی های یاران امام زمان(عج) و داشتن روحیه شهادت طلبی، اضافه کرد: برای رسیدن به عصر ظهور تقویت روحیه شهادت طلبی و جهادگری امری لازم و ضروری است؛ چنانچه در بحران کرونا بسیاری از جوانان با این روحیه به میدان آمدند و در خط مقدم فعالیت کردند.

* اشک و روضه واقعی برای امام حسین(ع) موجب بصیرت می شود

طیبه تجری استاد حوزه، در خصوص ثواب شرکت در مراسمات سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و نیز بیان سیره حاج اسماعیل دولابی گفت: محبت و عزاداری برای امام حسین(ع) انسان را زودتر به مقصد می رساند زیرا امام حسین(ع) کشتی نجات است.

وی با بیان اینکه عزاداری و مجالس امام حسین(ع) تعطیلی ندارد و دنیا و متعلقاتش، حتی ویروس کرونا و امثال آن باعث ترک مجلس امام حسین(ع) نمی شود، بیان کرد: مجالس سیدالشهداء(ع) باعث گشایش کارها می شود؛ تاریخ گواه است که درگذشته زمان فراگیری بیماری وبا، بزرگان و علماء به ختم زیارت عاشورا و روضه امام حسین(ع) توصیه می کردند که نتیجه آن برطرف شدن بیماری مهلک و واگیر وبا شد.

استاد حوزه با تاکید به ثواب اشک بر امام حسین(ع) و ایجاد بصیرت و بیداریِ دل خاطرنشان کرد: زمانی عزاداری و اشک بر امام حسین(ع) خالص است که امام حسین(ع) در قلب ما نفوذ پیدا کند، یعنی رفتار و مرام ما مانند رفتار و مرام امام شود، از این رو، صرف گریه و عزاداری کفایت نمی کند بلکه اشک و روضه برای امام حسین(ع) که هدایت را بهمراه داشته باشد، انسان را به امام زمان(عج) می رساند و  مورد توجه اهل بیت(علیهم السلام) قرار می گیرد.

* یار عملی امام زمان (عج) باشید

ملیحه خسروی با بیان اینکه دشمنان با ایجاد شبهه و تبلیغات سوء سعی در گمراه کردن و سرگردانی جوانان دارند، تاکید کرد: والدین باید سطح علمی خود را در پاسخگویی به شبهات وارده بر دین و مکتب امام حسین(ع) بالا ببرند تا فرزندانی با پایه های اعتقادی قوی به جامعه تحویل دهند.

وی افزود: در خصوص بیماری کرونا نیز دشمن بسیار شبهه وارد کرده است و با این ویروس سعی دارد ما را از مراسمات و روضه های امام حسین (ع) دور کند زیرا از تاثیرات مجالس امام حسین(ع) بر اعتقادات آگاهی دارند، اما بدانند که اسلام از 1400 سال پیش به رعایت نظافت و بهداشت تاکید داشته است.

مبلغ مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج) ابراز کرد: یاران امام حسین(ع) تعداد اندکی بودند که با ایشان با جان و مال خود به میدان آمدند؛ اکنون هم باید یار واقعی امام زمان(عج) باشیم و در عمل با یاری کردن و از جهت مالی، دین و ولی خدا را یاری کنیم.

برچسب‌ها