در نشست سالانه معاونان آموزش مدارس علمیه خواهران استان اصفهان، مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان با تبیین جایگاه تربیتی حوزه، بر ضرورت رفتار عالمانه و دلسوزانه با طلاب و توجه همزمان به حقوق حوزه و طلبه تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/اصفهان، نشست معاونین آموزش مدارس علمیه خواهران استان اصفهان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهی‌نژاد، مدیر حوزه علمیه خواهران استان، در محل مدیریت استان برگزار شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت حق، مرحوم آیت‌الله عبداللهی، از تواضع، تقوا و روش تربیتی آن عالم ربانی یاد کرد و ضرورت الگوگیری طلاب و مدیران از سیره عملی علمای بزرگ حوزه را مورد تأکید قرار داد.

سه بُعد انسان و سه تکلیف الهی

وی با تشریح سه بُعد اساسی در وجود انسان – شناختی، عاطفی و رفتاری – بیان کرد: در برابر هر بُعد، تکلیفی الهی بر عهده انسان نهاده شده است؛ تکلیفی که در سه سطح نسبت به خداوند، جامعه و خود فرد معنا می‌یابد. به گفته وی، بی‌توجهی به این سه ساحت، باعث آسیب‌های جدی در مسیر تربیت دینی می‌شود.

شناخت خدا؛ زیربنای رفتار انسان

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهی‌نژاد شناخت صحیح و قلبی از خداوند را عامل اصلی سامان‌یافتگی رفتار برشمرد و هشدار داد: اگر تصویر انسان از خدا، تصویری سخت‌گیر و مچ‌گیر باشد، رفتار او نیز سرشار از سرزنش و نظارت خشک خواهد بود؛ اما اگر خدا را رحیم و غفور بشناسد، رفتارهایش آمیخته با مهربانی، امید و توبه می‌شود.

جذب طلبه؛ مقدم بر آمار، کیفیت است

مدیر حوزه علمیه خواهران استان با تأکید بر اینکه حفظ طلبه صرفاً برای افزایش آمار اقدامی قابل قبول نیست، گفت: ملاک اصلی باید شایستگی، انگیزه و کیفیت باشد؛ نه کمیت. جذب و نگهداشت طلبه باید بر پایه سلامت فردی و توانایی‌های واقعی او شکل گیرد.

اکرام طلبه متعهد؛ فراتر از آیین‌نامه‌ها

وی در ادامه با بیان اینکه «طلبه‌های متعهد سرمایه‌های حوزه‌اند»، افزود: اکرام و حمایت از این طلاب تنها یک وظیفه اداری نیست؛ بلکه تکلیف اخلاقی ماست. گاهی برخی رفتارها یا پوشش‌ها ناشی از وضعیت خانوادگی است و نباید با نگاه صرفاً قانونی به آن‌ها نگریست.

او تأکید کرد: مدیران و معاونان باید با نگاهی اخلاقی، مادرانه و همراه با درک شرایط زندگی طلاب در مسیر تربیت آنان گام بردارند.

قانون باید در خدمت رشد طلبه باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهی‌نژاد با اشاره به اینکه «خلاف قانون، خلاف شرع است»، یادآور شد: قوانین آموزشی باید تسهیل‌گر رشد طلبه باشند. اگر در مواردی قانون با واقعیت‌های میدانی همخوانی ندارد، مطالبه‌گری برای اصلاح آن نه تنها مجاز، بلکه ضروری است.

پرورش طلبه‌ای سالم و متعهد؛ مسئولیتی خطیر

وی در پایان نشست با تأکید بر اینکه مسئولیت تربیت طلبه، مسئولیتی سنگین و تعیین‌کننده است، گفت: هدف نهایی حوزه باید تربیت طلبه‌ای سالم، شایسته و متعهد باشد؛ طلبه‌ای که در آینده بتواند نقش مؤثری در ساختن جامعه ایمانی ایفا کند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha