ابعاد معرفتی خطبه حضرت زهرا(س) در جمع بانوان طلبه میبد بررسی شد
269582

به مناسبت تقارن ایام فاطمیه و شهادت سردار سلیمانی، مجلس سخنرانی وروضه خوانی در موسسه آموزش عالی حضرت زهرا(سلام الله علیها) میبد به مدت چهار روز با حضور حجج الاسلام امیری وکارگر با برسی ابعاد معرفتی خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کوثر از یزد، حجت الاسلام والسلمین مرتضی کارگر، خطیب ومداح اهل بیت در این نشست به بیان علل نقل قول های مختلف در تاریخ شهادت  حضرت زهرا(سلام الله علیها) پرداخت وگفت: مظلومیت آن حضرت  و ظلم حاکمان از علل اصلی اختلاف زمان شهادت آن حضرت می باشد به همین دلیل در حدیث کسا بر این مطلب توسط حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) با قسم تاکید شده است که در هر مجلسی خبر سر گذشت ما اهل بیت(علیهم السلام)  بازگو شود، خداوند نظر رحمت به آن جلسه خواهد داشت وملائکه آسمان برآن جلسه سرازیر شده وبرای آنها استغفار می کنند وحاجات آن جمع برآورده می شود  و این نشانه مظلومیت این خاندان و ظلم حاکمان آن زمان نسبت به اهل بیت(علیهم السلام)  می باشد .

وی در ادامه با اشاره به اینکه  یکی از بندهای خطبه فدکیه تاکید بر ایمان به پروردگار و دوری از شرک است، گفت: ایمان، شرط لازم عبودیت است ولی شرط کافی نیست  و  انسانها با داشتن ایمان همراه با تسلیم بودن و مطیع محض بودن می توانند بندگی خود را ثابت کنند چراکه در مواجهه با بحران‌های زندگی، هویت اصلی انسان مشخص می شود.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر اضافه کرد: اگر توانستیم بجای جزع و فزع کردن، صبر کنیم و شکر خدا بجا بیاوریم در جاده دین قدم بر داشتیم و پاداش شکر در مصیبت‌ها، بیشتر از صبر است بنابراین صبر در مصیبت،  نوعی عمل جبری است وانسان چاره ای ندارد، ولی شکر کردن در مصیبت اجباری نیست واز اختیار و ایمان فرد حکایت می کند.

وی تآکید کرد:  در سجده زیارت عاشورا می  خوانیم که خداوند را بخاطر مصیبت بزرگی که پیش آمده حمد وسپاس می گوییم واین یک نوع آموزش بندگی حقیقی می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین امیری  در  یکی از سلسله نشست ها  به بررسی  شبهه ای پرداخت که در آن بیان شده  حضرت زهرا (سلام الله علیها) پس از بازگشت از مسجد و ایراد خطبه در آنجا به  حضرت علی(علیه السلام) عتابکردند که شما مانند جنین در خانه نشسته‌ای و آن‌ها حق من و تو را غصب کردند. مگر شما معتقد نیستید که فاطمه زهرا معصوم است، آیا یک معصوم با معصوم دیگر دعوا می‌کند؟

وی در پاسخ به این شبهه  گفت: ابتدا باید متذکر شویم که قبل از خطبه خوانی حضرت زهرا(سلام الله علیها) شورای سقیفه تشکیل ومخالفت علنی حضرت علی(علیه السلام) و تعدادی از صحابه خاص رسول الله بیان شده بود و حضرت زهرا(سلام الله علیها) برای حفظ جان ولی و امام زمان خود از همه چیز خود گذشت تا در فتنه های زمانه جان امامش به خطر نیافتد .

حجت الاسلام و المسلمین امیری  ادامه داد: در پاسخ به این شبهه باید گفت که حضرت زهرا(علیهاالسّلام) می‌خواستند کارهای زشت غاصبان حکومت را مجسم کنند و بفهمانند که این‌ها چه ستم‌هایی روا داشته‌اند، در حقیقت تندی حضرت به خاطر این مصلحت بوده است؛ زیرا گاهی انسان می‌خواهد عظمت مطلبی را به کسی بفهماند، او را مورد خطاب و عتاب قرار می‌دهد، در حالی که مقصودش تندی به آن شخص نیست و این مساله در گفتگوها مرسوم و معمول است.

وی با بیان اینکه هنگامی که حضرت موسی(علیه‌السلام) هم از کوه طور بازگشت و مشاهده کرد که بنی‌اسرائیل گوساله‌پرست شده‌اند، در این جا‌ هارون(علیه‌السلام) را مورد عتاب قرار داد و توبیخ کرد، افزود: حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) می‌خواست عظمت ستم وارده را منعکس کند  بنابراین با این لحن صحبت می‌کند تا به این وسیله به مردم آن زمان و به تاریخ بفهماند که چه ستم‌هایی بر اهل‌بیت(علیهم‌السّلام) وارد شده است

وی تأکید کرد : در این روایت دعوایی در کار نیست،  بلکه اوج هیجان دخت گرامی رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را در ستم‌هایی که دیده است می‌رساند، و از طرفی برای ثبت در تاریخ از این روش استفاده کرده است تا دشمنانش را سر در گم نموده و آیندگان را از آنچه گذشته است با خبر نماید.

برچسب‌ها