مؤسسه آموزش عالی حوزوی و مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی فاطمه الزهرا(س) اصفهان را بهتر بشناسیم
272731

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی و مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی فاطمه الزهرا(س) اصفهان با اشاره به فعالیت های این مجموعه حوزوی، گفت: این مجموعه در کنار فعالیت های آموزشی و پژوهشی اقدام به راه اندازی مرکز نیکوکاری، مرکز مشاوره، پایگاه مقاومت بسیج، مرکز پژوهشی، سایت اینترنتی و کتابخانه نیز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران(کوثر)، مدرسه علمیه، مؤسسه آموزش عالی حوزوی و مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی فاطمه الزهرا(س) مجموعه ای حوزوی  است که در سال 1374 به همت آیت الله مقتدایی در شهر اصفهان افتتاح شده و در سه سطح 2، 3 و 4 فعالیت آموزشی و پژوهشی دارد.

در همین راستا با خانم عفت رمضانیان، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی و مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی فاطمه الزهرا(س) اصفهان و معاونان این مجموعه به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر با فعالیت‌های این مجموعه حوزوی آشنا شویم؛ مشروح گفت و گو در ادامه تقدیم علاقه مندان می شود.

خانم رمضانیان با بیان این که مدرسه علمیه، مؤسسه آموزش عالی حوزوی و مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی فاطمه الزهرا (س) در سال 1374 با همت والای آیت الله مقتدایی در شهر اصفهان افتتاح شده است، گفت: ریاست هیأت امنای این مجموعه نیز از ابتدای تأسیس تاکنون بر عهده حجت‌الاسلام والمسلمین فراهینی، قائم مقام آیت‌الله مقتدایی است.

وی اظهار داشت: این مجموعه شامل بخش های مدیریت، معاونت آموزش، معاونت فرهنگی، معاونت پژوهش و معاونت اداری و مالی است و طلاب مجموعه نیز در سطوح 2، 3 و 4 مشغول به فراگیری علوم دینی هستند.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی و مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی فاطمه الزهرا(س) اصفهان ادامه داد: این مجموعه حوزوی در کنار فعالیت های آموزشی و پژوهشی اقدام به راه اندازی مرکز نیکوکاری، مرکز مشاوره، پایگاه مقاومت بسیج، مرکز پژوهشی، سایت اینترنتی و کتابخانه نیز کرده است.

فعالیت تحصیلی 658 طلبه در سطوح 2، 3 و 4 مجموعه حوزوی فاطمه الزهرا(س) اصفهان

در بخش دیگری از این گزارش خانم مریم مقتدایی، معاون آموزش سطح ۲ مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) با اشاره به تعداد طلاب سطح 1 و 2 این مدرسه علمیه، بیان داشت: تعداد 238 طلبه در حال تحصیل در سطوح 1 و 2 مدرسه می باشند.

وی تعداد فارغ التحصیلان سطح 2 مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) را نیز 353 نفر عنوان کرد و افزود: به طور میانگین در هر ترم تعداد 105 نفر از طلاب ممتاز تحصیلی می شوند.

خانم معصومه مختاری، معاون آموزش سطح ۳ مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا (س) نیز در گفت و گویی تعداد طلاب سطح 3 مجموعه را 293 نفر اعلام کرد که در رشته های «تفسیر و علوم قرآنی»، «اخلاق و تربیت دینی کودک»، «مدرسی ادبیات عرب» و «تربیت دینی کودک و نوجوان» مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان این که به طور میانگین در هر ترم از سطح 3، تعداد 30 طلبه ممتاز می شوند، خاطرنشان کرد: تاکنون تعداد 108 طلبه نیز در سطح 3 این مجموعه حوزوی فارغ التحصیل شده اند.

در ادامه خانم سمیه هاشمی، معاون آموزش سطح ۴ مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا (س) با اشاره به آمار طلاب سطح 4 این مؤسسه آموزش عالی حوزوی، گفت: 82 طلبه در سطح 4 مشغول به تحصیل و گذراندن دوره دکتری هستند.

وی با بیان این که طلاب سطح 4 در دو رشته «تفسیر تطبیقی» و «علوم و معارف دینی» فعالیت تحصیلی دارند، ادامه داد: تعداد ممتازین این سطح تحصیلی نیز به طور میانگین در هر ترم 40 طلبه است.

شرکت طلاب در جشنواره علامه حلی و همایش ها و استعدادهای برتر

در بخش بعدی این گزارش خانم وجیهه شکرانی پور، معاون پژوهش سطح ۲ مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) به فعالیت های پژوهشی طلاب اشاره کرد و گفت: شرکت در جشنواره علامه حلی و همایش ها و استعدادهای برتر برخی از این فعالیت ها است.

وی برگزاری جلسات هم اندیشی پژوهش با اساتید کارگروه های علمی پژوهشی را نیز از دیگر فعالیت های پژوهشی عنوان کرد و افزود: هر سال در هفته پژوهش با توجه به گرامیداشت مقام اساتید پژوهشگر استان، جلسات هم اندیشی با اساتید برگزار می گردد که در این جلسه مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان نیز حضور دارد.

معاون پژوهش سطح ۲ مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) برگزاری جلسات هم اندیشی پژوهش با اساتید کارگروه های علمی پژوهشی را نیز از دیگر فعالیت های پژوهشی برشمرد و ادامه داد: هر سال در هفته پژوهش با توجه به گرامیداشت مقام اساتید پژوهشگر استان، جلسات هم اندیشی با اساتید برای بررسی مشکلات و معضلات پایان نامه ها و رساله های علمی برگزار می گردد.

خانم شکرانی پور برگزاری دوره ها و کارگاهای پژوهشی، برگزاری نشست های پژوهشی و برگزاری کرسی های آزاداندیشی را نیز از دیگر فعالیت های پژوهشی برشمرد و خاطرنشان کرد: به طور میانگین در سطح 2 بین 20 تا 25 نفر از طلاب، سالانه مقالات پایانی خود را ارائه می کنند.

دفاع از 18 تا 25 پایان نامه سطح 3 در هر سال تحصیلی

معاون پژوهش سطح ۳ و ۴مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا (س)، خانم سمیه سجادی شرکت طلاب سطح 3 مؤسسه در جشنواره علامه حلی(ره) را یکی از فعالیت های مجموعه عنوان کرد و گفت: از سال 1397 تاکنون نفرات اول جشنواره علامه حلی حوزه های علمیه استان اصفهان از بین طلاب سطح 3 این مرکز بوده اند.

وی با بیان این که در سال 1399 از بین 11 برتر جشنواره علامه حلی 5 نفر از منتخبین، طلاب سطح 3 مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا(س) بوده اند، ادامه داد: خانم مرضیه رنجبر، رتبه دوم در جشنواره استانی علامه حلی(ره) در سال  1398 و رتبه برگزیده کشوری را به دست آورد و خانم مهر انگیز متعمدی نیز رتبه اول جشنواره استانی علامه حلی(ره) در سال 1399 را از آن خود کرد.

معاون پژوهش سطح ۳ و ۴ مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا(س)، شرکت طلاب در همایش ها و استعدادهای برتر را نیز از دیگر فعالیت های پژوهشی عنوان کرد و اظهار داشت: خانم طاهره سادات حسینی، طلبه سطح 4 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا (س)، در سال 1398 رتبه برگزیده اولین همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی را کسب کرد.

خانم سجادی به جلسات دفاع از پایان نامه های سطح 3 مؤسسه نیز اشاره کرد و افزود:  به طور میانگین سالانه بین 18 تا 25 نفر از طلاب سطح 3 از پایان نامه های خود دفاع می کنند.

ایجاد کتابخانه ای با بیش از 10 هزار جلد کتاب در مجموعه حوزوی فاطمه الزهرا(س) اصفهان

در ادامه گفت و گو خانم طاهره سعیدیان، معاون فرهنگی سطح ۲ مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) با اشاره به فعالیت های فرهنگی مدرسه، بخشی از فعالیت ها را راه اندازی کتابخانه و سایت، مرکز نیکوکاری و اردوهای سیاحتی عنوان کرد.

وی با اشاره به این که کتابخانه مجموعه حوزوی فاطمه الزهرا(س)، مجموعه‌ای غنی و گسترده از منابع گوناگون در زمینه‌های مختلف علوم و فنون و ادب را در برمی‌گیرد، اظهار داشت: مساحت کتابخانه به طور تقریبی 400 متر مربع است.

معاون فرهنگی سطح ۲ مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) افزود: در این کتابخانه بیش از 10 هزار جلد کتاب موجود است و سعی شده از کتاب های تخصصی رشته های آموزشی مرکز در کتابخانه جمع آوری شود تا طلاب به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: در کنار کتابخانه فیزیکی، همچنین کتابخانه دیجیتالی مجهز به اینترنت، نرم افزارهای نور، کتابخانه قائمیه و ... نیز برپا شده و در اختیار طلاب قرار گرفته است.

راه اندازی سیزدهمین مرکز نیکوکاری حوزه های علمیه خواهران در مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س)

خانم سعیدیان همچنین از افتتاح مرکز نیکوکاری در مجموعه خبر داد و خاطرنشان کرد: سیزدهمین مرکز نیکوکاری حوزه های علمیه خواهران در مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) با حضور ریاست هیئت امناء و دیگر مسئولین مؤسسه و همین طور جمعی از مدیران کمیته امداد در سال 1398 افتتاح شد.

وی با اشاره به فعالیت دیگر معاونت فرهنگی در قالب اردوهای سیاحتی زیارتی، بیان داشت: ارودها بستر مناسبی برای تحقق اهداف فرهنگی و تقویت روحیه جهادی و انقلابی گری طلاب و آشنایی آنها فضاهای فرهنگی و معنوی جهت تبلیغ و اشاعه دین مبین اسلامی و فرهنگ تشیع و گسترش انقلاب اسلامی هستند.

معاون فرهنگی سطح ۲ مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) با بیان این که با برگزاری اردو در مکان های مختلف و با توجه به اقتضائات، می توان اذهان طلاب را آماده دریافت مطالب مهمی کرد، گفت: تاکنون فعالیت هایی در این راستا شامل «آشنایی با علمای تخت پولاد اصفهان»، «بازدید از آسایشگاه جانبازان شیمیایی» و « سفر به شهر مقدس قم» انجام شده است.

خانم الهه داشدار، معاون فرهنگی سطح 3 و ۴ مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س)، نیز با اشاره به برخی فعالیت های فرهنگی و تربیت مؤسسه، در این زمینه فصلنامه اخلاقی و تربیت اسلامی حریر از سوی معاونت فرهنگی چاپ و در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد.

وی همچنین به تربیت مبلغین از سوی معاونت فرهنگی مؤسسه اشاره کرد و افزود: مرکز آموزش عالی فاطمه الزهرا(س)دارای بیش از 300 طلبه مبلغ است که در مکان های مختلف از جمله مهدکودک ها، مدارس و دانشگاه ها در حال فعالیت هستند.

معاون فرهنگی سطح 3 و ۴ مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) ادامه داد: با توجه به نیاز طلاب مبلغ، در هر سال برای آنها کارگاه های آموزشی مانند مکالمه زبان عربی، آموزش احکام، دورهای سبک زندگی و .... برگزار می شود تا بتوانند در تبلیغ موفق تر باشند.

وی «تشکیل پرونده مشخصات فردی برای تک تک دانش آموختگان»، «تماس با همه دانش آموختگان و ثبت اطلاعات فردی آنها در سایت معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران» و «انتخاب هیئت مدیره برای اجرایی شدن برنامه ها» را نیز برخی از فعالیت های فرهنگی مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) دانست.

خانم داشدار  با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) که فرمود: «بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد...»، افزود: در همین راستا پایگاه مقاومت بسیج فاطمه الزهرا(س) به منظور دسترسی به نیل اهداف والای کلام امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای راه اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی طلاب خواهر سطح مختلف مؤسسه در پایگاه مقاومت بسیج فاطمه الزهرا(س) فعالیت دارند و عضو عادی و فعال پایگاه هستند.

افتتاح مرکز پژوهشی فاطمه الزهرا(س) در سال 1398

در بخش پایانی این گزارش، خانم رمضانیان، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی و مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی فاطمه الزهرا(س) اصفهان به فعالیت ها و دستاوردهای مجموعه اشاره کرد و گفت: یکی از این دستاوردها، افتتاح مرکز پژوهشی فاطمه الزهرا(س) در سال 1398 با حضور آیت الله مقتدایی بود.

وی با بیان این که این مرکز پژوهشی دارای 4 گروه «مطالعات کاربردی تفسیر و علوم قرآن»، «اخلاق و تربیت اسلامی»، «فقه و حقوق اسلامی» و «فلسفه و کلام اسلامی» است، اظهار داشت: این گروه های علمی زیر نظر شورای علمی پژوهشی مرکز مطالعات بین رشته ای علوم انسانی اسلامی فاطمه الزهرا(س) مشغول به فعالیت هستند.

مدیر مدرسه علمیه، مؤسسه آموزش عالی حوزوی و مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی فاطمه الزهرا(س) اصفهان «گسترش و تعمیق مطالعات میان رشته‌ای علوم اسلامی و انسانی در حوزه‌های علمیه خواهران»، «توانمندسازی پژوهشی طلاب خواهر در سطوح مختلف و زمینه‌سازی برای تربیت نیروی انسانی متخصصِ پژوهشگر» و «خلاقیت و نوآوری علمی در جهت توسعه و کاربرد مطالعات میان رشته‌ای در مطالعات و پژوهش‌های دینی» را از مهم ترین اهداف مرکز پژوهشی فاطمه الزهرا(س) برشمرد.

وی چاپ کتب و مقالات را از دیگر دستاوردهای پژوهشی این مرکز عنوان کرد و ادامه داد: سالانه به طور میانگین بین 18 تا 20 مقاله علمی پژوهشی توسط طلاب این مرکز به چاپ می رسد؛ همچنین حضور پرشور طلاب در همایش ها نیز به کرّات دیده شده و می توان گفت سالانه 3 تا 4 کتاب نیز توسط طلاب چاپ می شود.

در پایان نیز خانم فاطمه امینی، معاون مالی و اداری مجموعه حوزوی فاطمه الزهرا(س) گزارشی از ساختمان مجموعه ارائه داد و گفت: این مکان با 5100 متر زمین و 3700 متر زیربنا در 3 طبقه ساخته شده است.

وی افزود: این مجموعه حوزوی دارای 33 کلاس آموزشی، دو اتاق کنفرانس، کتابخانه، 17 رایانه مجهز به نرم افزارهای نور و اینترنت، اتاق نیکوکاری، اتاق واسطه‌گری ازدواج، پایگاه بسیج، مهدکودک، 2 نمازخانه، 1 ورزشگاه، 2 سالن کنفرانس، 9 اتاق اداری و کیوسک نگهبانی است.

معاون مالی و اداری مجموعه حوزوی فاطمه الزهرا(س) با بیان این که بیشتر هزینه های مجموعه از سوی آیت الله مقتدایی و بخشی از آن نیز توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تأمین می شود، بیان داشت: تعداد کادر مجموعه نیز با احتساب مدیریت، معاونین، کارشناسان، خدمه، نگهبان و ... حدود 25 نفر است.

برچسب‌ها