کتاب "مبانی و قواعد قرآن شناختی تفسیر تسنیم" به قلم خدیجه غلامی، توسط انتشارات حکیم روز چاپ و منتشر شد.
به گزارش پايگاه خبری و رسانه ای حوزه های علميه خواهران، خانم خدیجه غلامی، مدير حوزه علميه خواهران قشم اظهار داشت: قرآن کلام وحی و آخرین کتاب هدایت بشر، فصل الخطاب کتاب های آسمانی پیشین و معجزه جاوید پیامبر خاتم است که عمل به عوامل و دستوراتش برای رسیدن به سعادت و کمال، نیازمند تفسیر روشمند است.
وی تاکید کرد: با توجه به جایگاه والای قرآن کریم و برای حاکم ساختن معارف ناب آن در زندگانی، لازم است به آن کلام نورانی شناخت و معرفت پیدا کرده و افراد با مبانی قرآن شناختی در تفسیر آشنا شوند، چرا که بدون آن مبانی، فهم صحیحی از آیات قرآن به دست نخواهد آمد و موجب انحراف و برداشت اشتباه از قرآن خواهد شد.
استاد حوزه به معرفی آیت الله جوادی آملی پرداخت و تصریح کرد: یکی از مفسران معروف معاصر که به مبانی قرآن شناختی پرداخته، علامه جوادی آملی، صاحب تفسیر تسنیم است که از شخصیتهای علمی برجسته و شناخته شده در حوزههای علمیه و جهان اسلام در زمینهی دانش تفسیر و فلسفه کلام و فقه اسلامی است و تفسیر تسنیم وی نیز جای خود را در میان تفاسیر فاخر شیعه باز کرده و توجه مفسران و متخصصین این رشته را به خود جلب کرده است.
مدیر حوزه اذعان کرد: آیتالله جوادی آملی در پیشگفتار تسنیم به مبانی قرآن شناختی خاص خود در تفسیر اشاره کرده، ولی متاسفانه تا کنون در مورد این مبانی قرآن شناختی، پژوهش جدی و درخوری صورت نگرفته است؛ از این رو کتاب «مبانی قرآن شناختی خاص تفسیر تسنیم» در 232 صفحه با نویسندگی خدیجه غلامی به بررسی مبانی تفسیری معظمله پرداخته و توسط انتشارات حکیم روز منتشر شده است.
نویسنده کتاب "مبانی و قواعد قرآن شناختی تفسیر تسنیم"، با اشاره به این که این کتاب پژوهشی با موضوع مبانی و قواعد قرآن شناختی تفسیر تسنیم است، اظهار داشت: در بخش نخست کتاب، مبانی و قواعد عام قرآن شناختی از جمله قدسی بودن الفاظ قرآن، تحریف ناپذیری، امکان و جواز تفسیر قرآن، حجیت ظواهر و دیگر مبانی قرآن شناختی تفسیر را بیان کرده است.
وی ادامه داد: در بخش دوم این کتاب، مبانی و قواعد خاص قرآن شناختی تفسیر تسنیم نوشته علامه جوادی آملی از جمله: قرآن تجلی ذات اقدس اله، زبان قرآن زبان فطرت، همتایی قرآن و اهل بیت(ع) و دلالت استقلالی قرآن در بیان مقاصد را بررسی کرده است.
خانم غلامی خاطرنشان کرد: سعی نویسنده بر این بوده است که بیشتر مبانی عام و خاص، بعد از بیان چیستی و چرایی هر مبنا، دلایل و اثرگذاری آن را نیز در تفسیر بررسی کند.