بررسی "انتخابات 1400؛ فرصت ها و چالش ها"
276649

نشست علمی-پژوهشی با موضوع "انتخابات 1400؛ فرصت ها و چالش ها" با حضور عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم در تالار پژوهشی سامانه مدرس، از سوی معاونت پژوهش مدرسه علمیه هاجر شهرستان خمین برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، نشست علمی پژوهشی با موضوع "انتخابات 1400؛ فرصت ها و چالش ها" با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن غفاری فر، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم، در تالار پژوهشی سامانه مدرس به صورت برخط برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین غفاری فر، ابتدا به تبیین مبانی اعتقادی شیعه در اهمیت انتخاب ها و ارتباط آن با ابتلائات پرداخت و سپس فرصت ها و چالش های پیش روی مردم در انتخابات 1400 را مورد بحث قرار داد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: مقام معظم رهبری در سفر به قم که در فیضیه مستقر بودند، فرمودند: سه دوره تاریخی را باید مطالعه کنید: تاریخ صدر اسلام؛ تاریخ مشروطه و تاریخ انقلاب. در عصر هر امامی، طلحه و زبیر داشتیم. کتاب سازمان وکالت در عصر ائمه از استاد جباری؛ در کنار وکلای صالحی که در عصر چند امام بودند، اسم چند وکیل خاص و صالح را می برند که نتوانستند تا آخر راه سالم و صالح بمانند. ما هر لحظه از زندگانی، در ابتلائیم. همین روزه داری هم نوعی ابتلاست.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در اثر تربیت صحیح دینی یاد گرفتیم با این ابتلائات کنار بیاییم. برای نماز، کارگر باید دست از کار بکشد. سرکلاس درس در حال ابتلائیم چه استاد چه متعلم. بازاری و کشاورز هر سال چالش تکوینی دارد، نباید شوک شویم. انتخابات هم یک ابتلاء مهم است. رزمندگان در جبهه در سخت ترین شرایط روزه بودند.

وی افزود: خناسانی که دائم دلولپس دلواپس می کنند، باید بدانند بزرگترین دلواپس، رسول اکرم (ص)بودند. در سوره شعراء: لعلک باخع نفسک. دلواپسی در انجام تکلیف، وظیفه است ولی نباید منجر به ناامیدی و دلسردی شود. باید درست تکلیف را انجام دهیم هرچند به نتیجه متعارف دست نیابیم. باید رویکرد تکلیف محوری باشد و دلواپسِ ادایِ آن بود. "عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم ..." نتیجه هر چه باشد!

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم، با اشاره به اینکه برخی کشورها انتخابات ندارند، یادآور شد: مردم ما برای تثبیت انقلاب اسلامی، 200 هزار کشته دادند و بیشترین هزینه را خود امام راحل در تبعید، سختی، آوارگی و از دست دادن فرزند... تحمل کرد و مردم برای او خون دادند.

وی نهادهای جمهوری اسلامی را مقدس و در خدمت نظام اسلامی دانست و گفت: مجلس فعلی کاملا با شاخصه های مقام معظم رهبری شکل نگرفت، ولی تفاوت زیادی با مجلس قبلی دارد که در 20 دقیقه، با تحکم برجام را تصویب کرد و ... خروجی صندوق انتخابات منجر به شهادت سید الشهداء شد و نیز باعت دادن جام زهر به دست امام حسن مجتبی علیه السلام و شهادت امیر المومنین در محراب شد، حق انتخاب ما انسان ها این ها را رقم زد: "فصبی من صبی و اقصی من اقصی" که در دعای ندبه می خوانیم.

حجت الاسلام  والمسلمین غفاری فر، به پیاده روی اربعین اشاره و تصریح کرد: پیاده روی تفریحی ما در اربعین، چنان هیمنه ای برای شیعه در برابر دشمن ایجاد می کنند که خدا می داند. ما را از اربعین بازداشتند، این هم یک انتخاب است. آنتالیا را ممنوع نکردند، ولی جمکران را بستند. مازندران 5 میلیون مسافر فرستادند که داد علماء در آمد. صلح امام حسن علیه السلام در اثر خیانتی بود که یاران به امام کردند.

وی سپس به ماجرای تحمیل تغییر روش جنگ، در جنگ احد توسط دوستان جاهل اشاره کرد و به نقش علی علیه السلام در کنار پیامبر (ص) پرداخت و گفت:حضرت علی (ع) در این انتخاب، با جراحات فراوان تا آخرین نفس به دفاع از پیامبراسلام(ص) پرداخت و زنده ماند، ولی حضرت ابوالفضل(ع) در اثر انتخابش تا لحظه آخر ماند و شهید شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم با بیان اینکه بشر، با چالش انتخاب خلق شد، ادامه داد: ما در طول 24 ساعته درحال انتخاب هستیم، و چه بسیار انتخاب های غلط در زندگی! اینکه خداوند امانت را به انسان داد و کوه و زمین از پذیرش آن ابا کردند، بسیاری علماء می گویند: آن امانت، قدرت انتخاب بود. بطور کلی نباید نگران باشید؛ البته خلق الانسان ضعیفا؛ خلق الانسان جهولا؛ خلق الانسان هلوعا؛ همیشه با ماست.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همه می دانیم این قاسم سلیمانی بود که فدای دیپلماسی شد. امام راحل(ره) در زمان جنگ دستور دادند که طلبه ها شهر به شهر و روستا به روستا بروند و برای مردم صحبت کنند، چون فقط یک شبکه تلویزیونی داشتیم. می توانید قاسم سلیمانی نسل خودتان شوید.شهید حججی، فرمانده یک دسته 4 یا 5 نفره بود، ولی به دلیل اخلاصی که داشت، خدا در این دنیا مزدی به او داد که از سنخ مزد سید الشهداء و حمزه بود.

حجت الاسلام والمسلمن غفاری فر در پایان از طلاب خواست در جریان انتخابات چهره به چهره، خواهرانه، برادرانه و دوستانه تبلیغ و روشنگری کنند. 

وی همچنین سه ملاک برای انتخاب اصلح پیشنهاد کرد و گفت: انتخاب اصلح این ویژگی ها را باید داشته باشد: کسانی که تجربه قوا را دارند، نسبت به کسانی که تجربه ندارند و یا تجربه کم رنگی دارند، اولویت دارند. آنهایی که وفاداری شان به ولی فقیه و رهبری بدون خدشه تر است و نمی لغزند و داشتن ویژگی هایی چون صداقت، صراحت و قاطعیت، شفافیت و خرج آبرو برای انقلاب و نظام، و داشتن مدیریت جهادی مهم است. مرحله آخر مقبولیت و در نظر گرفتن احتمال رای آوری در کاندیدای مورد نظر است.


 

برچسب‌ها