خوش خلقی، قلب رحیم و انفاق دائم نشانه‌های اهل بهشت است
278043

استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش گفت: خوش اخلاقی، گفتار خوب، قلب رحیم، سخاوت و انفاق دائم نشانه‌های اهل بهشت است که در اسلام به آن سفارش زیادی شده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم مریم فقیر، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا(علیها السلام) گراش، در نشست مجازی که به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(علیه السلام) برگزار شد، بیان کرد: گنجینه‌های زیادی اعم از روایات، مناظرات و روش زندگی امام صادق(علیه السلام) بدست ما رسیده، امام بزرگوار به دلیل اینکه عمرش طولانی، امامتش بیش از سی سال به طول انجامید، شرایط خوبی برایش فراهم شد تا در مدینه، علم و دانش و تفسیرش گسترش پیدا کند.

خانم فقیر بیان کرد: در روایتی از امام صادق(علیه السلام) برای اهل بهشت چهار نشانه بیان شده که نخستین نشانه خوش اخلاقی که در اسلام بسیار به آن توصیه شده است. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) در این باره می‌فرمایند: لبخند در چهره مردم صدقه است.

وی افزود: یکی دیگر از نشانه‌های اهل بهشت، گفتار خوب است، آداب اسلامي حكم مي‌كند انسان، گفتاري نيكو داشته باشد و از گفتن هر سخن ناروايي بپرهيزد. یکی از مهم‌ترین راز‌های توفیق پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در رسالتش، شیوه سخن گفتن و کلام نرم، پاک و صادقانه‌ایشان بود.

خانم فقیر تصریح کرد: سومین نشانه از اهل بهشت، قلب رحیم است. گاهی اوقات افراد با همسایه، اقوام و خانواده قهر هستند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره می‌فرماید: دو مسلمان اگر بیشتر از سه روز با هم قهر باشند، هر دو از مسلمانی خارج هستند.

وی با اشاره به حدیث قدسی بیان کرد: صله رحم از رحمت خداست و هر کس آن را ترک کند، از رحمت او محروم خواهد ماند. در مقابل، قطع رحم از گناهان کبیره و عواقب آن فقر، تهیدستی، قطع شدن رحمت خدا و مرگ ناگهانی است و فرصت توبه از انسان گرفته می‌شود.

استاد حوزه، چهارمین علامت اهل بهشت را، سخاوت و انفاق دائم دانست و اظهار داشت: سخاوت و انفاق از ویژگی‌های اهل بهشت و در اسلام بسیار توصیه شده است، سخاوت محبت دوست و دشمن را جلب کرده، بر عدد دوستان می افزاید و ازدشمنان می‌کاهد.

 

برچسب‌ها