دیدگاه جمعی از مدیران حوزه های علمیه خواهران استان‌ها در مورد نقش آفرینی بانوان در انتخابات
278065

در آستانه فرارسیدن انتخابات ریاست جمهوری؛ به بیان دیدگاه جمعی از مدیران حوزه های علمیه خواهران استان ها در زمینه نقش آفرینی بانوان در این عرصه مهم و سرنوشت ساز میپردازیم که در ادامه تقدیمتان می شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران:

عوامل موثر در افزایش شور انتخاباتی

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران طی گفت و گوئی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم به ابزارها و عوامل تاثیرگذار بر شور انتخاباتی شناخت پیدا کنیم، نخست می بایست به نوع و نگرش جامعه‌ی مخاطب از حیث انگیزه شرکت در انتخابات توجه کرد و در یک نگاه کلی، می توان جامعه را دارای دو انگیزه ارزشی محورانه یا تکلیف و جامعه‌ی عمل گرایانه برای سنجش سود و زیان عمومی تقسیم نمود که براساس آن در عین تمرکز بر تقویت فرهنگ سیاسی مشارکتی در آحاد جامعه و مناطق سرزمینی،  برای جامعه مخاطبی که به صورت تکلیف محورانه عمل می کنند، جنبه های تکلیفی حضور در انتخابات را که ممکن است متاثر از عوامل مختلفی از جمله ترویج نگرشات سکولاریستی مدرن و سنتی، کم رنگ شود، تقویت نموده و مهمترین مؤلفه تاثیرگذار در این بخش، برجسته سازی امانت بودن انقلاب و ضرورت تحویل آن به امین مورد اعتماد است.

وی افزود: از دیگر امورات تاثیرگذار بر جامعه‌ی ارزشی محور، سوق دادن افکار عمومی به کلام امام و رهبر معظم انقلاب است که کلام امامین انقلاب به دلیل جایگاه ویژه و کاریزماتیکی که در جامعه دینی به عنوان نقش امامت جامعه سیاسی در کنار مرجعیت دینی دارند، می تواند بسیار سازنده و تاثیرگذار باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران مازندران تصریح کرد: تقویت جنبه های ارزشی و هنجاری انقلاب و حضور در انتخابات بعنوان اقدامی در حوزه حفظ و حراست آن از طریق بیانات امامین انقلاب و همچنین تقویت ضرورت حفظ نظام بعنوان اوجب واجبات، بسیار می تواند مفید و محرک باشد و در عین برجسته سازی خطر انحراف نهضت و انقلاب در صورت عدم حضور، با استناد به انحرافات در جریانات تحول خواه اسلامی از زمان صدر اسلام همانند قیام توابین تا جریانهای مشروطه و جنگل و ...می توان به حضوردر عرصه انتخابات ترغیب کرد.

وی اظهار داشت: عوامل تاثیرگذار بر شور انتخابات نسبت به جامعه عمل‌گرا که عمدتاً مبتنی بر معیارهای سنجشی و تحلیلی، تصمیم به اعمال اراده در جریان سازی سیاسی از طریق شرکت در انتخابات عمل می کنند، می تواند تا حدودی متفاوت باشد، لذا برای اینان می بایستی نسبت به تاثیرات عینی و معمولی حضور در انتخابات از «تثبیت نظام و بالتبع افزایش نقش آفرینی در عرصه بین الملل و در نتیجه کاهش و لغو فشارهای سیاسی و تحریمی بین الملل» تا «تحریک عصبیت و غیرت ملی گرایانه در حفظ سرزمین از طریق ناامیدسازی دشمنان در استفاده ابزاری از گسل های امنیتی قوی مذهبی با هدف نابودی سازی یکپارچگی ایران اسلامی» براساس آنچه که مقام معظم رهبری (دام توفیقه) می فرمایند که اگر ایران را دوست دارید، باید در انتخابات شرکت کنید.

حجت الاسلام و المسلمین قائمی، با اشاره به عوامل افزایش شور انتخاباتی خاطرنشان کرد: تقویت فرهنگ مشارکت سیاسی، استفاده از کلام امامین انقلاب برای تقویت جنبه های ارزشی و تکلیفی حضور در انتخابات، برجسته سازی نقش حضور حداکثری در انتخابات صرف نظر از منتخب، بر تثبیت و نقش آفرینی نظام در عرصه بین المللی و بالتبع گشایش های مالی و اقتصادی، تاثیر حضور حداکثری بر تقویت پایگاه اجتماعی نظام و نقش آن بر رشد و افزایش امنیت جامعه و تاثیر امنیت بر حوزه اقتصاد و اشتغال مولد و تبیین نقش آفرینی مردم از طریق حضور در انتخابات در حفظ یکپارچگی هویت ملی و سرزمینی ایران اسلامی و تسهیل در تسریع حرکت برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی –ایرانی از جمله این عوامل است.

.......................................

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس:

موفقیت بانوان در عرصه مختلف سیاسی و اجتماعی

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا محمودی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس، درگفتگوی اختصاصی، حضور مستمر زنان از قبل انقلاب و نقش تاثیرگذار آن ها در پیروزی انقلاب اسلامی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: جایگاه بانوان از نظر تعهد نسبت به مسئولیت ها، همواره به منصه ظهور رسیده که از جمله این عرصه ها، شرکت پر شور بانوان در عرصه انتخابات است.

وی تصریح کرد: بانوان جامعه اسلامی با تلاش های همه جانبه و دقت عمل و حضور پر رنگ در جامعه بانوان و منازل توانسته اند تاثیر گذار بوده و به موفقیت های بسیاری دست پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی، تاکیدکرد: انقیاد نسبت به فرمایشات رهبر معظم انقلاب به عنوان معیار و میزان و تراز انقلاب اسلامی، از جمله کارهایی است که بانوان باید نسبت به آن اهتمام داشته و براساس رهنمودهای ایشان، دیگر بانوان و آحاد مردم را تشویق به شرکت در انتخابات کنند.

وی با بیان این که تلاش حوزویان باید در طراز انقلاب اسلامی باشد تا به اهداف بلند انقلاب اسلامی رسید، خاطرنشان کرد: افزایش حضور مردم در انتخابات و بالا بردن شور انتخاباتی، با شناسایی و استفاده از تمام ظرفیت های طلاب امکان پذیر است که با مشورت مدیران و طراحی تبلیغات انتخاباتی این امر ممکن می شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس، نظارت بر حسن اجرای طرح های پیشنهادی و باز خوردگیری صحیح از طرح های تبلیغاتی و پاسخ گویی و برطرف کردن شبهات ذهنی مردم را از جمله فعالیت هایی دانست که طلاب می توانند با استفاده از آن زمینه حضور پر شور مردم در انتخابات فراهم کرده و با تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف عملکرد خود را افزایش دهند.

به اعتقاد وی، محور قرار دادن فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله العالی) به عنوان معیار و میزان، مردم را برای انتخاب فرد شایسته و اصلح کمک کرده و باعث تشخیص فرد کارآمد از فرد ناشایست می شود.

......................................................

مدیر حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد:

راه‌های افزایش شور انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد/ گلایه‌مندی‌ها موجب قهر از صندوق رای نشود

حجت‌الاسلام سید ابراهیم افتخاری، مدیر حوزه علمیه خواهران کهکیلویه وبویراحمد، در خصوص نقش زنان در افزایش شور انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح گفت: یکی از راه‌های افزایش شور انتخاباتی و انتخاب اصلح، تکیه بر جلسات خانگی است که اساتید و طلاب حوزه علمیه خواهران می‌توانند این طرح و ایده را اجرایی و عملیاتی کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه هر استاد و طلبه می‌تواند با یک پذیرایی ساده چنین محفلی را برپا کند، افزود: این طرح می‌تواند با حضور ۵ تا ۱۰ نفر اجرا شود که ضمن رعایت  پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، استاد و طلبه گرامی، در صورت تسلط در مورد حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب اصلح برای مردم سخنرانی کند.

وی بیان کرد: آنچه که در صحبت‌های طلاب و استاد باید به آن اشاره شود، تاکید بر شهادت سردار سلیمانی است، نکته دوم اینکه به مردم بگویم چه رای بدهیم یا ندهیم طبق قانون یک نفر به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود و اگر آن فرد با رای پایین انتخاب شود، قدرت چانه‌زنی مسئولان در برابر ابرقدرت‌ها کاهش می‌یابد.

حجت‌الاسلام و المسلمین افتخاری، به مردم توصیه کرد هر چند از وضع کنونی که دولتمردان ایجاد کرده‌اند، نگران و ناراضی هستند، اما با حضور در انتخابات به کاندیدای اصلح و کسی که کارنامه خوبی دارد رای دهند تا مشکلات کمتر شود.

وی خطاب به مردم عنوان کرد: نباید گلایه‌مندی‌ها باعث قهر مردم از صندوق رای شود، مردم با رای خوب سرنوشت خود را تغییر دهند لذا مجددا توصیه می‌کنم جلسات خانگی و محله‌محور در راستای حضور باشکوه و انتخاب اصلح در تمام استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شود.

..........................................

مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان:

مشارکت بانوان در فعالیت‌های سیاسی، یک رسالت و ضرورت است

خانم ام کلثوم امیدی، درگفت و گویی با اشاره به اینکه بانوان پس از انقلاب اسلامی به خوبی نقش موثر در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را ایفا نموده اند، گفت: در این دوره از انتخابات سرنوشت ساز و نیز در خلق حماسه ای عظیم تلاش خواهند کرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان، مشارکت بانوان را در همه فعالیتهای سیاسی، یک رسالت و ضرورت دانست و بیان کرد: زنان در تمامی عرصه ها نقش تعیین کننده و اثرگذاری در جامعه دارند که این هویت و جایگاه را مدیون مکتب امام خمینی (ره) و نگاه ویژه ی اسلام به زنان هستند.

خانم امیدی با اشاره به شاخص‌های مهم فرد اصلح در انتخاب کاندیدای اصلح بیان داشت: تعهد، تخصص، امانت داری، پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، پایبندی به تعهدات مطرح شده و اخلاق مداری از شاخص‌های مهم در انتخاب کاندیدای اصلح است که زنان می‌توانند به عنوان محور خانواده به تبیین این معیارها در دل خانواده بپردازند.

خانم امیدی گفت: جوانان در بسیاری از مواقع به دلیل فقدان روشنگری خانواده و مادران و زنان در جامعه، با نوعی بن بست فکری مواجه می شوند که رسانه های معاند از این فرصت سوء استفاده می کنند و افکار منحرف خود را با ظاهری فریبنده وارد مغز جوانان می کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان با اشاره به نقش بی بدیل مادران در تربیت فرزندان و محوریت در خانواده تصریح کرد: تربیت سیاسی هم، از رسالت های مادران می باشد که باید توجه ویژه ای به آن شود تا بصیرت و روشنگری در فضای خانواده و بالتبع جامعه ایجاد شود.

وی افزود: حوزه های علمیه خواهران به عنوان یک خانواده ی حوزوی بزرگ برای طلاب خواهر می توانند روشنگری های لازم را داشته باشند تا هریک از طلاب به عنوان یک روشنگر این رسالت را در خانواده ی خویش انجام دهند.

...........................................

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین:

بانوان انقلابی، اطرافیان خود را به حضور حداکثری و انتخاب اصلح راهنمایی کنند

وی تصریح کرد: گرچه جامعه‌ی ما، در اثر تحریم های ظالمانهی دشمنان قسم خورده اسلام و ایران و در اثر بی تدبیری های برخی از مسئولین، با مسائل اقتصادی درگیر شده است؛ ولی ما آموخته ایم که حرکت به سوی قله از مسیر ناهمواری ها می گذرد، به امید خدا در روز انتخابات ملت همیشه در صحنه بار دیگر رو سفید و سربلند از آزمون الهی بیرون خواهند آمد و با انتخاب اصلح، شرائط امروز را به نفع مردم تغییر خواهند داد.

حجت الاسلام والمسلمین کاظم لو، به نقش بانوان در عرصه انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: امروز جایگاه زنان برای همه به خوبی روشن است، چرا که خود نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و نیم دیگر که همسر و فرزند و پدر و برادر آنها هستند، تحت تاثیر این گروه قرار دارند. در شرایط کنونی باید بانوان انقلابی با تاسی از بانوی دو عالم حضرت زهرا(سلام الله علیها) در این میدان ورود کنند و اطرافیان خود را به حضور حداکثری و انتخاب اصلح راهنمایی کنند و ویژگی های انتخاب اصلح را برای جامعه بیان کنند.

...........................................

مدیرحوزه علمیه خواهران استان سمنان:

مهمترین اقدامات بانوان برای انتخابات، متذکر شدن به شرکت در انتخابات به عنوان تکلیف شرعی و راه برون رفت از وضعیت فعلی است

حجت الاسلام و المسلمین مهدی نجم، مدیرحوزه علمیه خواهران استان سمنان، ضمن تاکید بر نقش آفرینی بانوان در انتخابات پرشور بیان داشت: با توجه به اینکه نیمی از جامعه و از جمله رای دهندگان را بانوان تشکیل می دهند، نقش آنها پر واضح است و به عنوان مادر، همسر، خواهر و ... و در تبلیغ چهره به چهره، به عنوان موثرترین روش تبلیغی، بیشترین ارتباطات و اثرگذاری را خواهند داشت.

وی تاکید کرد: تبیین شاخصه های فرد اصلح در بیان رهبر انقلاب حفظه الله در دیدارهای رو در رو، بهترین کاری است که بانوان گرامی بایستی در دستور کار خود قرار دهند. متذکر شدن به اینکه شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی و راه برون رفت از وضعیت فعلی است، از مهمترین اقدامات است.

............

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گیلان:

کمیت و کیفیت انتخابات متأثر از جامعه بانوان است

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی حبیبی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان گیلان، در گفتگویی، با اشاره به نقش و تاثیر بانوان در انتخابات گفت: کمیت وکیفیت انتخابات، متأثر از جامعه بانوان است؛ کمیت بالای مشارکت، حضور حداکثری را رغم خواهد زد؛ تردیدی نیست که نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می دهند و این یعنی که هزاران تریبون، کلاس درس، نشریه، فضای مجازی و دیگر رسانه ها در دست بانوان است؛ از اینرو اقبال و عدم اقبال این بخش از جامعه در انتخابات آثار مبارک و همچنین در صورت کوتاهی تبعات ناخوشایند دارد.

وی افزود: در بخش کیفی، بانوان می توانند حداقل در مسائل مربوط و مرتبط با حوزه زن و خانواده ورود کرده و به روشنگری و نیز تشویق دیگران به رای دادن به کاندیدایی بپردازند که مطمئن هستند در صورت انتخاب، به مسئله زن و خانواده که پایه شکل گیری بسیاری از ارزشها در جامعه است، توجه لازم و کمک وافی را انجام می دهد.

..................................................

مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان:

بانوان طلاب می توانند با ورود خود به عرصه خانواده، نقش مهمی در شور انتخاباتی و مشارکت حداکثری از خود به نمایش بگذارند

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری، مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان، در گفتگوی اختصاصی، ضمن اشاره به نقش زنان در انتخابات گفت: دین اسلام برای مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان، الگوهایی ارائه کرده است، از جمله آیات 10 به بعد سوره قصص. همچنین در گام بعدی، نظام و انقلاب اسلامی، این مسیر را برای زنان هموارتر کرد تا بتوانند در مسائل مهم و سرنوشت ساز کشور دخالت و مشارکت داشته باشند، از جمله، حق رای و مشارکت در انتخابات.

وی افزود: این نقش برای خواهران طلبه به صورت ویژه وجود دارد که با تاسیس حوزه های علمیه خواهران، طلاب بتوانند به طور تخصصی وارد عرصه های اجتماعی- فرهنگی و سیاسی کشور شوند و همانطور که رهبر معظم انقلاب، پدیده حوزه خواهران را پدیده مبارکی توصیف کردند، حقیقتا امروز شاهد برکات حوزه های خواهران در کشور هستیم که در بحران های مختلف، مشارکت و جهاد خود را به نمایش گذاشته اند که بیماری کرونا یکی از آن عرصه ها بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان، بیان داشت: امروز نوبت عرصه دیگری به نام انتخابات رسیده که طلاب و مبلغه ها می توانند با ورود خود به عرصه خانواده، نقش مهمی در شور انتخاباتی و مشارکت حداکثری از خود به نمایش بگذارند و خانواده را ترغیب به مشارکت کنند نه فرد فرد را،  و این ظرفیت فقط برای طلاب خواهر وجود دارد که بتوانند خانواده ها را ترغیب کنند تا مشارکت حداکثری رقم بخورد.

وی افزود: بی تردید قشر زنان به عنوان رکن اساسی تاثیرگذار در خانواده نقش بسیار مهمی در همه تصمیمات خانواده دارند و می توانند در همه زمینه ها با اخلاق حسنه و بیان نیکو و منطق رسا، خانواده و اطرافیان خود را رشد داده و موجبات ترقی و پیشرفت جامعه را فراهم کنند.

مدیر حوزه علیمه خواهران استان هرمزگان تصریح کرد: امید است اکنون که فرصت انتخاب بهترین گزینه حق و عدالت برای تشکیل دولت اسلامی در گام دوم انقلاب فراهم است، طلاب بیدار و هشیار بوده و توجه داشته باشند که دشمن حتی از فضای انتخابات نیز همچنان بر علیه خانواده و ارزش های خانواده استفاده می کند و سعی کنند با شناخت زمان و کسب بینش و بصیرت، نگذارند مسیر انقلاب و ارزش های دینی منحرف گردد.

حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری، بهترین راه برای شور انتخاباتی و افزایش حضور را درگیر کردن خانواده ها دانست و تصریح کرد: تنها کسانی که ارتباط مستقیم با خانواده ها دارند و بعنوان مبلغه می توانند در بین خانواده حضور یابند و روشنگری کنند، طلاب هستند. ضمن اینکه طلاب، از فضای وسیع مجازی نیز باید نهایت استفاده را ببرند و بتوانند با تولید محتواهای جذاب و دلنشین، نقشه دشمنان را خنثی نموده و مردم را به رقم زدن سرنوشت خودشان دعوت کنند.

.....................................

مدیر حوزه علمیه خواهران کردستان: 

نامزدهای انتخاباتی با وعده‌های مختلف به دنبال جلب توجه بانوان به عنوان قشر تاثیرگذار در انتخابات هستند

حجت الاسلام و المسلمین عبدالملکی، مدیر حوزه علمیه خواهران کردستان، با اشاره به اهمیت و نقش بانوان در برگزاری انتخاباتی پرشور در کشور، گفت: نیمی از جامعه اسلامی را زنان تشکیل می دهند، به طور قطع نقش بانوان در تعیین نتیجه انتخابات نیز به صورت جدی دارای اهمیت است؛ لذا برخی از نامزدهای انتخاباتی با وعده های مختلف به دنبال جلب توجه این قشر تاثیرگذار هستند.

وی با بیان اینکه باید به مشکلات و نیازهای اساسی بانوان در جامعه توجه شود تا زمینه حضور و مشارکت فعال آنها در عرصه‌های سیاسی و انتخاباتی فراهم شود، تاکید کرد: یک مادر خانواده در صورت فراغت خاطر و آسایش، می‌تواند نقش موثر در تشریح معیارهای انتخاب درست برای خانواده داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالملکی گفت: بانوان به دلیل داشتن مدیریت خانواده، می توانند در ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشارکت مردمی و انتخاب فرد اصلح موثر واقع شوند. 
 
وی افزود: یقیناً بانوان متعهد  نقش خود را در هدایت خانواده در افزایش مشارکت حداکثری در انتخابات به خوبی ایفا خواهند کرد. 
 
مدیر حوزه علمیه خواهران کردستان تصریح کرد: لازم است در جهت افزایش سطح بصیرت بانوان، سرمایه گذاری ویژه ای انجام پذیرد.

برچسب‌ها