مطالبات مدیران حوزه‌های علمیه خواهران استان‌ها از رییس جمهور آینده در مسائل زن و خانواده
278779

جای جای کارنامه انقلاب اسلامی در چهار دهه اخیر، رد پای مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان را در خود دارد و این قشر همواره بازیگران کلیدی در فرآیند تصمیم‌سازی و اجرای امور کشور بوده‌اند. در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت‌جویی هدفمند زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، در مسایل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی موضوعی مهم است و نگاه رئیس جمهور منتخب در این باره، بر انتخاب این قشر تاثیرگذار است. از این رو، با چندتن از مدیران حوزهای علمیه خواهران در استان های مختلف گفتگویی داشتیم و نظرات آنان را در خصوص اولویت های مسائل در حوزه زن و خانواده را جویا شدیم که در ادامه تقدیمتان می شود:

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان:

رئیس جمهور آینده، در جهت رفع آسیب های حوزه زنان و خانواده، سیاست گذاری و برنامه ریزی کند

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان، در گفتگویی، به اختیارات رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی، رئیس جمهور شخص دوم درکشور است. حوزه اختیارات رئیس جمهور، منحصر به فرد است و همانطور که در قوانین و اسناد بالادستی و قانون اساسی آمده است، رئیس جمهور از اقتدار بسیار بالایی برخوردار است. رئیس جمهور تجلی قدرت و امکانات فراوان مادی کشور است، لذا تصمیماتش تصمیمات بسیار نافذی است و می تواند تصمیمات اساسی و حیاتی در عرصه مسائل زن و خانواده بگیرد.

وی به جایگاه خانواده اشاره و تصریح کرد: خانواده یک جامعه بزرگ را تشکیل می دهد. خانواده جایگاه متعالی برای انسان ها ایجاد می کند و به زندگی رونق می‌بخشد. افراد بیشترین اثرگذاری و اثرپذیری را در خانواده دارند. خانواده مهم ترین نهاد پرورش انسان از لحاظ اخلاقی، معنوی و حتی پرورش های حیاتی و مادی است و زن مهمترین عنصر و نقش را در خانواده دارد. این بسیار روشن است که مدیریت خانه به دست زن هست که برنامه ریزی می کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان یادآور شد: توجه به مسائل زنان و خانواده، از ضروری ترین مسائل مورد نیاز جامعه اسلامی ماست. هرزمان که نسبت به زن و خانواده اهمیت کمی دادیم، بیشترین ضربه را خوردیم و هر زمان که نقش  زنان را برجسته کردیم، بیشترین استفاده را برده ایم. در جنگ و انقلاب اسلامی و زمان هایی که جامعه انقلابی ما نیازمند حضور فعال و جدی بوده است، نقش زنان، نقش بسیار حیاتی بوده و به فرموده امام راحل، از دامن زن مرد به معراج می رود. این اثرگذاری زن، در غیر از زنان است. یعنی نیمی از جامعه ما زن و نیمی دیگر، اثرپذیر از زن هستند. با این نگاه باید جایگاه و هویت زن و جایگاه خانواده و.... را درست بشناسیم.

وی تصریح کرد: امروزه متأسفانه زن و خانواده در جامعه اسلامی ما دچارآسیب ها و آفت هایی شده است. حکومت اسلامی نسبت به این دو موظف است و باید به بهترین شکل برنامه ریزی کند. چون بسیار روشن است که اگر این کارکه بحث بسیار مهم وضروری است، در دستور کار رئیس جمهور آینده این کشور قرار گیرد، می تواند آن را جزء اولویت های کاری خود قرار دهد و آسیب های زنان و خانواده را بیابد و برای اصلاح آن سیاست گذاری و برنامه ریزی کند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی، بر اصلاح نقش و جایگاه زنان در قوانین توسط مجلس شورای اسلامی و هم در اختیاراتی که رئیس جمهور دارد، تاکید کرد و اظهار داشت: بعد از انقلاب، بحمدالله از فرصت حضور زنان در عرصه های مختلف، بسیار بهره برده شد، ولی برای استفاده بیشتر برنامه ریزی جدی صورت نگرفت. هم اکنون در حوزه زنان، پژوهشگران قوی، اعضای هیئت علمی، مدرسان و اساتید بزرگی داریم. اگر به حوزه زنان اهمیت زیادی داده شود و برای آینده این کشور برنامه ریزی و طراحی شود، حتما از آسیب ها وآفت های موجود در حوزه زنان و خانواده، جلوگیری شده و می توانیم از این بستر فوق العاده مهم و استثنایی بیشترین استفاده‌ را ببریم.

وی یادآورشد: امروز شاهدیم که فقط در حوزه‌های علمیه خواهران که عمر زیادی از آن نمی‌گذرد، ما مخاطب حدود صدهزارنفری داریم که در این تشکیلات حوزوی درس خواندند و امروز جزء مدرسین یا مبلغین یا دانش آموختگان و یا مشغولان به تحصیل هستند که در فضای علم دینی قرارگرفتند. این به عنوان نمونه است و مشابه آن در دانشگاه نیز وجود دارد و این بهترین بستری است که انشاءالله رئیس جمهور آینده بتواند طراحی و برنامه ریزی کند و از این قدرت فزاینده بسیار ارزشمندی که در اختیار جامعه اسلامی ما قرار گرفته است، بیشترین استفاده و بهره را ببرد.

..............................................................................................................................................................

 

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه:

تصویب قوانین متناسب با ساختار روحی و جسمی بانوان در حوزه های مختلف، لازم و ضروری است

حجت الاسلام والمسلمین گودرزی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه، موضوعات مهم درحوزه زنان را مساله اهمیت و اعتبار خانواده، اشتغال زنان، احقاق حقوق بانوان،  تثبیت کانون خانواده از نظرفرهنگی و اجتماعی و....  عنوان کرد که باید رئیس جمهور منتخب، آنان را در اولویت کاری خود قرار دهد.

وی آسیب های موجود در حوزه زنان را فقر مالی، طلاق، پدیده دختران فراری و زنان سرپرست خانواده برشمرد و اظهار داشت: نوع نگاه به زن، باید اصلاح شود. دیدن زنان و نقش کلیدی آنان در عرصه های مختلف جامعه، باید بیش از پیش باشد و وجود قوانین متناسب با ساختار روحی و جسمی آنان در حوزه هایی مانند ساعات کاری بانوان و مرخصی زنان باردار لازم و ضروری است.

حجت الاسلام و المسلمین گودرزی، مشارکت دادن بانوان در برنامه های اجرایی کشور و نقش آفرینی آنان در حوزه اقتصادی کشور را هم مورد تاکید قرار داد.

...............................................................................................................................................................

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان:

دولت آینده در پست هایی که حضور بانوان لازم است، از مدیریت بانوان استفاده مطلوب کند

خانم سیده نفیسه حسینی واعظ، مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان، در گفتگویی، یکی مسائلی را که باید در اولویت برنامه های رییس جمهور آینده باشد، مسئله زن و خانواده دانست و گفت: با توجه به اهمیت نقش بانوان و خانواده در جامعه، یکی از اولویت های مهم برای رئیس جمهور آینده این موضوع است. بانوان ما در گام اول انقلاب، در همه مراحل با حضور آگاهانه خود در عرصه‌های مختلف نقش مهمی را ایفا نمودند، ولی از آنجایی‌که در این چهل ‌و دو سالی که از انقلاب می‌گذرد، افراط و تفریط‌هایی در این خصوص صورت گرفته است، بانوان کشور ما دچار مشکلات و آسیب های جدی شده اند.

وی تصریح کرد: لازم است دولت آینده در گام دوم انقلاب اسلامی، به منظور بسترسازی و ایجاد تمدن اسلامی، با پرهیز از مسائل شعارگونه، به جایگاه واقعی بانوان توجه ویژه نموده و در پست هایی که حضور بانوان لازم است، از مدیریت بانوان استفاده مطلوب کند.

خانم حسینی واعظ، خاطرنشان کرد: در حوزه خانواده نیز، تقویت بنیاد خانواده ضروری است و باید این مسئله مورد اولویت جدی قرار گیرد.

وی تسهیل در امر ازدواج را از دیگر مسائل مهم در حوزه زنان عنوان کرد و افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد بالارفتن سن ازدواج هستیم که این امر باعث مشکلات و آسیب های جدی در امر خانواده شده است. لازم است فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد تا مشکلات پیش آمده در حوزه زنان مرتفع گردد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان، به راهکارهای این امر اشاره کرد و گفت: با تهیه زیرساخت فرهنگی، از تالیف کتب درسی مناسب با این امر گرفته تا اولویت های استخدام کاری و کارهای اجرایی وزارت های مختلف برای نهادینه کردن این فرهنگ باید تلاش مضاعف نمود و با ارائه برنامه مطلوب در خصوص تسهیل امر ازدواج تلاش کنند.

ویفرهنگ سازی پیرامون نقش و جایگاه حقیقی زنان در خانواده و جامعه را از مسائل مهم در حوز بانوان دانست و یادآور شد: بانوان ما نسبت به جایگاه و نقش مهم خود بدرستی آگاه نیستند؛ لذا این عدم شناخت منجر به بروز آسیب های جدّی و روزافزون می‌شود. با نگاه به تاریخ درخشان اسلام درمی یابیم بانوانی که متصل به خاندان اهل‌بیت(علیهم السلام) بوده‌اند، علاوه بر نقش آفرینی در خانواده، با حفظ شونات اسلامی در جامعه و اجتماع نیز حضور مهم و چشمگیری داشتند، همچون؛ حضرت فاطمه(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) که این بزرگواران با استفاده از ابزار عقل و خردورزی و بکارگیری علوم اسلامی، منشأ تحولات و تاثیرات فراوانی در جامعه خود بوده اند که برکات آن با گذشت قرن ها قابل استفاده است.

خانم حسینی واعظ، آسیب‌هایی را که باید در حوزه زنان مورد توجه رئیس جمهور منتخب باشد؛ مسئله طلاق، اعتیاد، ناهنجاری‌های اجتماعی و ... برشمرد و خواستار رشد راهبردهای حمایتی، آموزشی و پیشگیرانه در این حوزه شد.

وی بحث کاهش رشد جمعیت را مورد توجه قرارداد و گفت: از امور مهمی که امروز شاهدیم و مورد تاکید و دغدغه مقام معظم رهبری نیز هست، بحث کاهش رشد جمعیت است که باید تدابیر لازم جهت تشویق فرزندآوری و ارج‌نهادن به مقام مادری مورد توجه مضاعف دولت آینده قرار گیرد.با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه به‌منظور ترغیب به امر فرزندآوری، لازم است تشویق های مادی توسط دولت آینده صورت پذیرد، زیرا در این امر مهم به خانواده‌های پرجمعیت به لحاظ اقتصادی توجه ویژه نشده است.

...............................................................................................................................................................

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران:

لزوم تبیین دقیق جایگاه زن در دولت آینده

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: اولین اقدام رئیس جمهور آینده در حوزه زن و خانواده باید تعریف و تبیین دقیق جایگاه زن در نظام و جامعه اسلامی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران، در گفتگویی، در آستانه انتخابات با اشاره به انتظارات از رئیس جمهور آینده نسبت به حوزه زن و خانواده اظهار داشت: نخست باید به جایگاه و نقش زن که در تولید، تثبیت و نظام خانواده می‌تواند ایفا کند، توجه شود

وی یادآورشد: متاسفانه همواره در زمان انتخابات با مطرح شدن مباحث مربوط به زنان در عرصه قانونگذاری، چه از حوزه فعالیت های سیاسی –اجتماعی یا حمایتی از سوی سیستم قضائیه، شاهد مباحث ژورنالیستی و در نهایت کپی برداری از مباحث برابری جنسیتی غرب، بدون درنظر گرفتن اقتضائات زن و خانواده در تناسب با فرهنگ مذهبی و ایرانی خود هستیم.

استاد دانشگاه مازندران با بیان اینکه آنچه از نگاه زن در شریعت اسلام و فرهنگ اصیل ایرانی وجود دارد، نگرش به زن به‌عنوان ابزار در هر بعدی نیست، تصریح کرد: جایگاه زن در جامعه سیاسی اسلام که رکن مهم آن خانواده است، بسیار رفیع و در حقیقت شالوده شکل‌دهنده هویت همه افراد فعال در جامعه است به‌نحوی که آبادی جامعه به آبادانی جایگاه و هویت زنان است و ویرانی آن برابر با با ویرانی هویت زنان است و این دقیقاً همان نکته‌ای است که دشمنان اسلام و ایران به آن پی برده و به‌شدت به دنبال تخریب آن هستند.

وی در ادامه اعلام کرد: اولین اقدام در حوزه زن و خانواده از سوی رئیس جمهوری تعریف و تبیین دقیق جایگاه زن در نظام و جامعه اسلامی است نه آنچه که در تفکرات فمینیسم اسلامی مطرح می‌شود و در کنار آن اقدامات علمی در راستای ترویج و تحکیم بنیاد خانواده از تسهیل تا تثبیت ازدواج با رفع موانع اجتماعی و اقتصادی است و در باز تعریف مجدد از نقش‌آفرینی زنان در حوزه اشتغال و اقتصاد است.

حجت الاسلام و المسلمین قائمی، نکته مهم دیگر در حوزه زنان را بازتعریف مجدد از نقش آفرینی زنان در حوزه اشتغال و اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: آنچه در حال حاضر وجود دارد، کاملاً منطبق با روح مردانه و برگرفته از جریانات برابر جنسیتی با بکارگیری استثنائات است که هرگز با جایگاه زن که وظیفه عمده و محوری آن، رکن بودن است، انطباق ندارد.

وی در خصوص اشتغال علمی و اقتصادی زن، عنوان کرد: چنانچه مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید داشتند، نباید مانعی در مسیر تشکیل و تحکیم خانواده ایجاد شود، امروزه یکی از عوامل تاخیر در ازدواج به‌خصوص در زنان مساله تحصیل و اشتغال است و همچنین یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در درخواست‌های طلاق‌های توافقی مساله تحصیل، اشتغال و استقلال مالی در زنان مورد شناسایی قرار گرفته است.

مدیرحوزه علمیه خواهران مازندران خاطرنشان کرد: همه این امور با همان گام اول یعنی تبیین دقیق از جایگاه زن در جامعه اسلامی و تولید قوانین، کار ویژه و طلب کارکرد براساس آن از سوی ریاست جمهوری آینده، می‌تواند حل و آسان شود تا شاید که دیگر شاهد برداشت‌های ابزاری از زنان از سوی سیاسیون و جریان‌های خاص نباشیم.

پایان پیام/

برچسب‌ها