کتابت معارف شیعی از جمله فرصت‌های دوران امام محمدباقر(ع)
280451

معاون فرهنگی مدرسه علمیه کوثر علی آبادکتول گفت: تربیت شاگردان و علما، کتابت معارف شیعی، نشر روایات به‌ ویژه در زمینه مهدویت و رفع شبهه‌های اسلامی از فرصت‌های دوران امام باقر(ع) است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، به مناسبت سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) نشست بصیرتی در مدرسه علمیه کوثر علی آباد کتول برگزار شد.

در این نشست، خانم آمنه شریعتی معاون فرهنگی مدرسه علمیه کوثر علی‌آبادکتول، با توجه به آیه ۵۳ سوره زمر بیان کرد: در این آیه مسلمانان به اسلام خود افتخار کرده و امید بیشتری به زندگی و بندگی خدا پیدا می‌کنند‌.

وی با بیان اینکه این آیه طبق روایتی از امام محمدباقر(علیه‌السلام) درباره شیعیان نازل شده، ادامه داد: امام باقر علیه السلام به شیعیان توجه خاصی نموده و مقام و جایگاه بالایی برای آنها قائل است، به طوری که در حدیثی مومنان را دارای عزت در دنیا و دین، رستگاری در آخرت و عظمت در دل جهانیان معرفی کردند.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه کوثر علی آبادکتول با اشاره به عصر امام باقر(علیه‌السلام) خاطر‌نشان‌ کرد: در زمان امام باقر(علیه‌السلام) از یک طرف معرفت مردم بیشتر شده و از طرفی خلفای ستمگر در صدد پاک کردن لکه ننگین قاتلان امام حسین علیه السلام بودند، به همین دلیل فضا و زمینه برای نشر علوم متعدد به ویژه احکام فقهی و شرعی با توجه به سوالات مردم برای امام باقر(علیه‌السلام) فراهم شد.

خانم شریعتی معنی لغوی باقر را به معنی شکافتنده علوم دانست و گفت: در میان معصومین علیهم‌السلام، بیشترین احادیث و روایات منتسب به امامان محمد باقر و جعفر صادق علیهم‌السلام است؛ همه مردم از جمله فرقه‌ها و جریان‌های مختلف در دوران امام محمدباقر علیه‌السلام، به در خانه اهل بیت علیهم‌السلام می‌رفتند و از علم سرشار آن حضرت استفاده می‌کردند.

وی دوران امامت امام باقر(علیه‌السلام) را عصر شکوفایی جامعه شیعی دانست و تربیت شاگردان و علما، کتابت معارف شیعی، نشر روایات به‌ ویژه در زمینه مهدویت و رفع شبهه‌های اسلامی را از جمله فرصت‌های دوران امام باقر(علیه‌السلام) معرفی کرد.

برچسب‌ها