تفاوت در هدف و افق فکری امام با خواص جامعه، سبب غربت آن حضرت می شود
281718

استاد حوزه با اشاره به اینکه تفاوت در هدف و افق فکری امام با خواص جامعه، سبب غربت امام می شود؛ گفت: معنای غربت برای امام حسین(ع) یعنی سطح فکری و درک آن حضرت از قضایا را هیچ یک از اطرافیان و بزرگان و متفکران هم‌عصرشان نداشتند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین کمالی با اشاره به ویژگی های ماه محرم بیان کرد: همانطور که نماز و روزه دارای مراتب عام و خاص و خاص الخاص است، اشک و گریه بر امام حسین(علیه السلام) نیز بسته به توجه و معرفت و شناخت انسان، مراتبی دارد.

وی تصریح کرد: انسان می تواند با مطالعه و تفکر و گوش دادن به سخنان افرادی که صحبت های آنها معرفت آمیز است، شناخت خود را از فلسفه عزاداری بالا برده و از روضه ها و اشک ها بهره بیشتری ببرد.

حجت الاسلام و المسلمین کمالی در ادامه افزود: معنای غربت در یک جمله این است که سطح فکری امام حسین(علیه السلام) و درکی که ایشان از قضایا داشتند، هیچ کدام از اطرافیان و حتی بزرگان و متفکران عصر امام نداشتند و وقتی سطح فکری و افق دید امام با افراد برجسته ای چون «محمد حنفیه» متفاوت باشد، سبب خواهد شد محمد حنفیه  امام را به دلیل حفظ جان، از قیام باز دارد در حالی که اباعبدالله الحسین(علیه السلام) راه دیگری را که حفظ دین باشد در پیش می گیرد.

استاد حوزه با اشاره به اینکه تفاوت در هدف و افق فکری امام امت با خواص جامعه، سبب غربت امام جامعه می شود، تصریح کرد: «ابن عباس» دومین شخصیت ممتازی است که با نگاه معامله، امام را از قیام باز می دارد، ولی منطق امام حسین(علیه السلام ) حفظ دین است، گرچه در راه حفظ دین جان خود را فدا کند.

وی در پایان با اشاره به درس گرفتن از عاشورا و قیام امام حسین(علیه السلام) افزود: واقعه عاشورا، حادثه ای فراموش نشدنی در تاریخ است و اکنون با گذشت بیش از هزار و چهارصد سال هنوز از امام حسین(علیه السلام) و یارانش یاد می شود، ولی از افراد برجسته ای که در آن دوره، اندیشه شان با حضرت فاصله داشت، یادی نمی شود.

برچسب‌ها