اشک بر اباعبدالله الحسین(ع) از شروط پذیرش توبه است
282510

کارشناس دینی در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) اردکان گفت: اشک بر اباعبدالله الحسین(ع) یکی از شروط پذیرش توبه است که خداوند به حضرت آدم اموخت.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل خردمند با حضور در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان، به بیان جایگاه امام حسین(علیه السلام) از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: در قرآن کریم بیش از صد آیه در مورد امام حسین(علیه السلام) وجود دارد و اولین آیه در مورد آن حضرت، آیه 37 سوره بقره "فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ؛ پس آدم از خدای خود کلماتی آموخت و خداوند توبه او را پذیرفت، زیرا خدا بسیار توبه‌پذیر و مهربان است." در مورد توبه حضرت آدم می باشد.

وی با بیان نظر مرحوم علامه طباطبائی در مورد کلمه «تواب» گفت: در این آیه مبارکه «تواب» در کنار کلمه «رحیم» آمده است و این به معنای اینکه  در هر توبه ای، دو توبه وجود دارد؛ یکی  از ناحیه بنده و دیگری از ناحیه خداست.

مبلغ دینی افزود: نسبت دادن توبه به خداوند به معنای اینکه شخص گناهکار با خطای خود از رحمت خداوند دور شده است و نسبت دادن توبه به آدم، یعنی شخص انسان از خطایش برگردد.

حجت الاسلام و المسلمین خردمند افزود: برای پذیرش توبه، به حضرت آدم( علیه السلام) کلماتی یاد داده شد از جمله سه راهکار برای پذیرش توبه بیان شد که عبارتند از: اعتراف به گناه و دعا کردن، بردن نام امام حسین(علیه السلام) و ریختن اشک برای آن حضرت و در نهایت با توجه به آیه ۱۳۳و ۱۳۴سوره آل عمران، تقوا و انفاق در راه خدا و فرو بردن خشم و بخشش و نیکی به دیگران، عامل مغرفت و پذیرش توبه است.

وی در پایان با اشاره به لزوم درس گرفتن از عاشورا و قیام امام حسین(علیه السلام)، به پاسخگویی پیرامون شبهات مطرح شده در مورد اباعبدالله الحسین(علیه السلام) پرداخت.

برچسب‌ها