گردهمایی اساتید مدارس علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری برگزار شد
284863

نخستین گردهمایی اساتید حوزه های علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری، با حضور حجت الاسلام والمسلمین تهرانی، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور به میزبانی تالار لاله شهرکرد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، نخستین گردهمایی اساتید حوزه های علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری، با حضور حجت الاسلام والمسلمین تهرانی، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور به میزبانی تالار لاله شهرکرد برگزار شد.

در این گردهمایی، حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان، مدیرکل امور اساتید، خانم میرعلی ملک، مدیرکل امور تحصیلات تکمیلی و خانم افشار، مدیرکل امور آموزش عمومی حوزه های علمیه خواهران کشور حضور داشتند و از نزدیک در جریان مشکلات آموزشی حوزه های علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفتند.

حجت الاسلام حسینعلی تهرانی، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور در این همایش با اشاره حضور در حوزه های علمیه و خدمت به طلاب توفیقی الهی است، گفت: این توفیق نصیب همه کس نمی شود و باید قدردان آن باشیم.

وی با بیان اینکه در امور علمی طلاب باید حس کنند که به حضور در محضر استاد محتاج هستند، افزود: باید در حوزه های علمیه خواهران طلبه به معنای واقعی کلمه برای استفاده از محضر استاد احساس تشنگی کند و تا این نشود، استاد موفق نخواهد شد.

وی عدم اغنای فکری طلاب را عامل اصلی بی انگیزگی آنان بیان کرد و گفت: به یقین اگر استاد به رسالت هایش درست عمل کند، احساس خستگی و بی انگیزگی در طلبه معنایی نخواهد داشت.

در ادامه این نشست نیز حجت الاسلام سیدمصطفی هاشمی، مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هر کس در دنیا به تکالیفی که بر عهده اش گذاشته شده به خوبی عمل کند، نزد خداوند متعال به بهترین درجات معنوی می رسد، ابراز کرد: مهمترین شرط پیشبرد امور در حوزه های علمیه این است که مدیران و اساتید رسالت خود را خالصانه و دلسوزانه انجام دهند که کار آسانی نیست.

وی با تأکید بر اینکه اگر کارها برای خدا خالص شود، همه امور حل شدنی است، گفت: داشتن کار تشکیلاتی و مهندسی فرهنگی در حوزه های علمیه از ضرورت هاست که باید مورد توجه جدی مدیران قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی با بیان اینکه نقش توسل در پیشبرد امور مربوط به طلاب از سوی اساتید بسیار مهم و کاربردی است، خاطرنشان کرد: گاهی یک بداخلاقی انسان را از هدف دور می کند؛ رشد علمی، فکری و تربیتی طلاب مهمترین رسالت امروز ما است که نباید از آن غافل شویم.

در ادامه این گردهمایی یک روزه، اساتید منتخب مدارس علمیه استان چهارمحال و بختیاری به بیان دیدگاه ها، مشکلات، نقطه نظرات و ارائه راهکار جهت پیشبرد هر چه بهتر امور آموزشی پرداختند.

متناسب نبودن محتوای برخی کتاب ها با رشته های سطح 3، ارتقاء علمی اساتید، کم بودن حق الزحمه اساتید، ارزشیابی مستمر اساتید، بازنگری در اعطاء مجوز تدریس، افزایش رشته های سطح 3، مشکلات معیشتی اساتید، حجم بالای برخی دروس برخی از مشکلات بود.

راه اندازی کانون های رفاهی معیشتی اساتید، جهش علمی و تولید علم اساتید و تشکیل هیئت علمی در هر رشته از جمله پیشنهادات مطرح شده در این گردهمایی بود.

در  این همایش نیز از اساتید پیشکسوت حوزه های علمیه خواهران استان با حضور مسؤولان تجلیل به عمل آمد.

در بخشی از این گردهمایی، سرپرست اداره کل امور اساتید مرکز، با اشاره به ارکان نظام تعلیم و تربیت، مهمترین رکن را استاد دانست و اظهار داشت: ارکان برنامه ریزی، طلبه، مدرسه و کتاب درسی مهم هستند اما اگر استاد توانمند باشد، جبران کننده ضعف در دیگر رکن های نظام تعلیم و تربیت خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمیان افزود: ارتقاء اساتید در دو بخش در حال برنامه ریزی است. اساتید مشغول به تدریس و جذب اساتید جدید که طرح های خوبی در حال نهایی شدن در این زمینه است.

وی به ارتقاء مستمر اساتید نیز اشاره کرد و گفت: رتبه بندی اساتید نیز لازم است که در 4رتبه در حال تدوین طرحی هستیم که برای اساتید بسیار مفید خواهد بود.

سرپرست اداره کل امور اساتید مرکز گفت: بیمه اساتید با همکاری مرکز خدمات انجام می گیرد لذا اگر نقصی هست با پیگیری برطرف خواهد شد. در خصوص هدیه رهبری نیز جلساتی برگزار شد که نتایج خوبی در آینده نزدیک خواهد داشت.

وی گفت: گروه های علمی در مدارس در حال پیگیری و نهایی شدن است.

حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان افزود: ایده ها، طرح ها، نظرات و نقدهای خود را برای ما ارسال کنید تا راهگشای تصمیم سازی های ما باشد.

در پایان همایش و گردهمایی اساتید کلیه سوالات، پیشنهادات و مشکلات مطرح گردیده از جانب نماینده اساتید مدارس علمیه در استان توسط حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان، خانم افشار و خانم میرعلی ملک پاسخ داده شد.

برچسب‌ها