"مرجعیت علمی و دینی بانوان در جامعه" کارکرد اصلی حوزه‌های علمیه خواهران است
284880

استاد حوزه علمیه خواهران در خوزستان گفت: حوزه‌های علمیه خواهران باید نقش مرجعیت را در امور مرتبط با زنان و خانواده ایفا کنند و در این مسیر طلاب خواهر، نقش مهم و برجسته‌ای دارند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای  حوزه های علمیه خواهران؛ نوزدهمین پیش نشست کنگره علمی امناء الرسل با عنوان «بانوان عالمه شیعه و انتظارات و توقعات در نقش‌آفرینی دانشی» با حضور خانم بهجت‌پور، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه، اساتید، طلاب سطح دو و سطح سه، مبلغان و دانش‌آموختگان در تالار فرهنگی پژوهشی مدرسه علمیه خواهران دزفول برگزار شد.

خانم بهجت‌پور، پیرامون کنگره ارزشمند و فاخر امناء الرسل و جایگاه بانوان عالم شیعه در نقش‌آفرینی دانشجویی، کلامش را با طرح این سؤال که «جایگاه علم امروزه به چه صورتی است؟ و آیا علم شرایط دسترسی جامعه به توسعه پایدار را فراهم می‌کند؟» آغاز کرد و گفت: نیمی از جمعیت جهان، زنان بوده و این در حالی است که نقش زنان در این فرایند روشن نیست.

وی گفت: انتظار این است که علم و دانش، زمینه‌ساز حضور گسترده بانوان در تمام عرصه‌های دانشی باشد اما زنان امروز حضور کمتری در عرصه‌های دانشی دارند و اگر بانوان در دامنه دانش حضور کمتری داشته باشند این سبب افزایش نابرابری‌های جنسیتی و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

خانم بهجت‌پور، بیان کرد: بدیهی است که مشارکت بیشتر زنان در علم و فناوری در مجموع به نفع جامعه بوده و برای حل این مشکل لازم است که جامعه علمی و جامعه دینی این مسئله را موضوع پژوهش خودش قرار داده و تلاش کند که این موضوع را تقویت کند.

وی ادامه داد: شمار دانشمندان زن در تاریخ نظام آموزشی اسلامی در مقایسه با مردها کمتر است، امّا برخی این کمتر بودن را ناشی از این دانسته‌اند که اسلام محدودیتی برای تحصیل زنان و دختران قرار داد، در صورتی که این‌گونه نبوده و زنان دانشمند بسیاری وجود دارد که کم‌وبیش نام آن‌ها در تاریخ ذکر شده است.

استاد حوزه اضافه کرد: بنابراین ما باید به این دو سؤال پاسخ دهیم؟ آیا در اسلام تحصیل علم و دانش تنها اختصاص به مردان دارد یا شامل زنان هم می‌شود؟ در طول تاریخ تحصیل زنان شیوه رایج بوده است یا نه؟ باید دانست: که اسلام مرد و زن را در تدبیر شئون زندگی به‌وسیله اراده و کار برای آن‌ها تعریف مساوی قرار داده است؛ بنابراین هردوی آن‌ها در آنچه مایه قوام حیات انسانی است یکسان هستند.

خانم بهجت‌پور، با بیان اینکه زن می‌تواند همانند مرد کار کند و مالک ماحصل کوشش خودش باشد، گفت: در صدور فرامین الهی تفاوتی بین زن و مرد نیست مگر در احکام جنسیتی؛ لکن در تحصیل علم و دانش، دانشجویی و دانش‌طلبی یکی از احکامی است که زن و مرد در آن مشترک هستند.

وی در پایان سخنان خود، به رسالت طلاب اشاره کرد و با بیان اینکه حوزه‌های علمیه خواهران باید نقش مرجعیت را در امور مرتبط با زنان و خانواده ایفا کنند، اظهارداشت: رسالت طلاب این است که اعتماد مردم را به حوزه‌های علمیه خواهران ارتقاء دهند و در این مسیر، هدف فقط تربیت مادران و بانوان خوب نیست، بلکه هدف رسیدن به مرجعیت علمی و دینی بانوان در جامعه است.

برچسب‌ها