نشست تخصصی "جایگاه راهبردی اهل بیت(ع) در رشد کلام اسلامی" در کیش برگزار شد
285051

به مناسبت میلاد حضرت رسول(ص)، نشست تخصصی "جایگاه راهبردی اهل بیت(ع) در رشد کلام اسلامی" به صورت برخط و با حضور طلاب شهرهای مختلف برگزار شد.

 به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، همزمان با سالروز میلاد باسعادت حضرت رسول(ص) و به همت مدرسه الزهرا(س) کیش و هماهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان با استان های آذربایجان غربی، یزد، بوشهر و مدارس سطح دو و سه تهران و مدارس بندرلنگه، شیراز، مرند، تبریز و بم، نشست تخصصی "جایگاه راهبردی اهل بیت(ع) در رشد کلام اسلامی" به صورت مجازی برگزار شد.
 
در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین سید محسن طباطبایی در سخنانی اظهار داشت: مهمترین مسائل علم کلام؛ توحید و نبوت و معاد، امامت و خلافت و قضا و قدر و صفات خداوند در حکمیت و اثبات وجود خدا، عصمت پیامبر (ص) و امام(ع) و حسن و قبح افعال است. 
 
استاد مدرسه علمیه الزهرا(س)کیش گفت: علم کلام یکی از علوم اسلامی است که عقاید اسلامی را توضیح می‌دهد، برای آنها استدلال و از آنها دفاع می کند و وظیفه متکلم این است که هر گونه اشکالی را که درباره مجموعه تعالیم و احکام دینی مطرح می شود، پاسخ دهد.
 
وی ادامه داد: علم کلام وظیفه دارد هم از اصول دین و هم از فروع دین در عرصه کلام اسلامی دفاع کند.
 
وی با تأکید بر نقش ویژه و بی بدیل رسول اکرم(ص) معصومین(ع) در حفظ راهبردی مسیر دقیق و صحیح معارف اسلامی به ویژه تبیین جعلیات و تحریفات احادیث کلامی ادامه داد: نخستین مسئله‌ای که پس از رحلت پیامبر(ص) مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است، مسئله خلافت و امامت بوده، اگرچه اهل سنت این مسئله را در شمار مسائل اعتقادی و کلامی ندانسته اند، ولی امامیه مسئله مزبور را منصبی دانسته که الهی بوده و باعث تداوم راه رسالت می باشد به این جهت صیغه اعتقادی و کلامی دارد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی بیان کرد: تاریخ پیدایش علم کلام به گفتگو درباره عقاید دینی با مخالفان همزمان با ظهور اسلام و مباحثه های کلامی میان خود مسلمانان و پیدایش فرقه های دینی پس از رحلت پیامبر(ص) اشاره کرده و در آخر ظهور مذاهب کلامی دارای اصول و عقاید تعریف شده و روش معین کلامی در آغاز قرن دوم هجری است.
 
وی در پایان به معرفی دو کتاب فصل های برگزیده گزیده ای از کتاب الفصول المختاره و گزیده احتجاج طبرسی در این زمینه اشاره کرد و در مورد آنها توضیحاتی ارائه داد.

برچسب‌ها